Gå til innhold

Din visjon for et nytt norsk forsvar


Anbefalte innlegg

Ja, nå er det mye diskusjon rundt norges kommende flykjøp, men jeg har litt lyst til å se på hva dere her på forumet ville gjort om dere skulle reformert forsvaret. Dere kan legge ut om alt fra de villeste ideer, eller mer realistisk (altså om deres parti med deg i spissen hadde kommet til makten ved neste stortingsvalg). Alt fra antall soldater, hvor basene bør ligge, størrelse på marine/flyvåpen/panserbataljon/etc, utstyr.

 

Fyr løs! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Redusert verneplikten til 4 måneder, men at den var for ALLE som er friske. Så lat halvparten av de friske tjenestegjøre i 6-8 måneder til. Økte dimmepenger, høyere krav til fysisk fostring, tror ikke det hadde vært vanskelig å få opp samtelige norske ungdommer til å kunne ta 60 armhevinger i strekk hvis gymen på VGS hadde vært litt bedre...

 

Hmm 100 jagerfly JSF eller Grippen, økt fokus på transporthelikoptere, og Stryker lignende kjøretøy, dvs APCer.....

Lenke til kommentar

Vi har nettopp kjøpt APCer da, svenske CV90. Det soldatene trenger i Afghanistan er ihvertfall bedre og mer pansrede, hjulgående kjøretøy, altså flere IVECOer. Ser for meg at vi oppgraderer Leopardene til 2A5 standard. Nå har jeg ikke jeg gjort min plikt i forsvaret -enda- ... noen inne som kan si noe om mangler der per dags dato?

Lenke til kommentar
Redusert verneplikten til 4 måneder, men at den var for ALLE som er friske.

Alle hadde hatt godt av å komme seg bort fra skjørtekanten til mor ett år. 12 måneder bør man ha skal man lage skikkelige soldater, og skikkelige menn.

 

50-60% dimmer. Mange av de som er igjen har trivielle jobber eller uaktive dager på brakkene. Tiden da gutter blir omformet til menn i militæret er også over. Ingen som ble det mens jeg var inne i alle fall.

 

Ellers så synes jeg verneplikten burde droppes. Jeg ville i alle fall ikke vært i krigen med de jeg var inne med, mest fordi vi blir opplært til å være kanonför. Burde vent seg mer mot en hær som har latt seg verve og ha bedre trente menn og kvinner i tjenesten.

 

Størrelse osv kan jeg ikke si noe om. Heller ha noe passende stort ^^

Lenke til kommentar

^^

Så hvis du er frisk så er det 12 månader uansett...

 

Det er det ikke behov for, heller at ALLE har 4 måneder. Men at denne tiden er hardbarka fysisk sammenlignet med rekrutten i dag. At det egentlig forventes at man har drevet med egentrening før en kommer inn. Dvs i løpet av VGS...

Lenke til kommentar
50-60% dimmer.

Jeg vet det. Det er helt patetisk. Min visjon er derfor en obligatorisk 12 måneders tour of duty, uten mulighet for dimming.

 

 

En annen ting er vel at budsjettet til militæret må dobbles for faktisk å kunne gjennomføre dette. Mange som blir dimmet/aldri kalt inn pga den økonomiske situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg synes verneplikten var helt konge, et fantastisk år for meg å være soldat. All fokus på fysisk fostring er ofte unødvendig, mange idag som har kontorjobb og arbeider med kommunikasjon med båt og fly. Da trenger man ikke å klare 60 armhevinger.

 

Jeg skulle likt å sett et tettere samarbeid med Danmark og Sverige. Disse er våre naboland og vi burde stole mer på dem. Politiet samarbeider bra i Skandinavia og forsvaret handler også mye med våre naboland. I tilfellet krig skulle jeg ønske vi stod sammen som en nasjon og delte på oppgavene.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha hatt 1 års verneplikt for alle, kvinner og menn. Verneplikten strekker seg ikke bare til militær tjeneste, men også til arbeid der det er behov for arbeidskraft. Enten det er eldreomsorg, eller det er i barnehager.

Jeg vil ha et sterk norsk nisjeforsvar. Vi opprettholder forsvarets jegerkommando slik det er i dag. Vi forberderer oss ikke mot en invasjon, men vi har styrker som kan lage livet jævlig for de som prøver seg. Vi har båter og ubåter som er laget for strid innaskjærs.

Vi har et moderne flyforsvar, med minst 60 operative moderne fly som dekker hele kysten.

Vi har en kystvakt som har kontroll over kysten, og som beskytter norsk økonomisk sone tilfredsillende. Fiskere fra utlandet vet at hvis de prøver seg, så blir de tatt.

Vi har en styrke som er disponibel for FN eller NATO, og som har slagkraft nok til å utføre de oppdrag som evt kommer. Ikke noe Nord-Afghanistan, men der det skulle være behov for norske styrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...