Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Visning uten varsel

Anbefalte innlegg

Idag valset det plutselig en gubbe rett inn i stuen min der jeg satt halvnaken og så på tv.

Det var en eiendomsmegler og han sa "Vi skal ha visning her nå". Jeg viste at huseieren skulle selge huset, men har ikke fått noe besked om visning.

Så jeg ba han gå ut og sa at det ikke passet nå. Da ble han sur og tverr og sa at jeg gjør det jo faenmæ ikke lett. Jeg svarte "Dere gjør det ikke akkurat lett for meg. Dere kan ikke bare valse rett inn her og ha visning uten å gi besked" og smalt igjen døren. Han kan være glad jeg ikke sto å trente og var "in the zone" for da hadde jeg sparket han igjennom døra når han er så frekk.

Jeg vet at huseieren skal gi besked før det er visning, men jeg lurer på hvor mange dagers varsel han skal gi.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Er litt usikker på om akkurat denne passer her, men det er nå ihvertfall noe.

Tråden er forøvrig feilpostet og flyttes til jussforumet.

Lenke til kommentar

Syko humoristisk historie med at du smalt igjen døra der du stod i undertøyet :) Han tenker seg vel om en ekstra gang før han stormer inn til folk igjen

Husleielovens paragraf

§ 5-6 - Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Edit:

Les om nevnte paragrafer her

http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Det er jo definert som rimelig tid, så jeg vil si en ukes tid. Det er jo INGEN grunn til at huseieren ikke skal informere deg så fort han har bestilt megleren.

Rimelig tid etter husleieloven er nok faktisk enda mer enn en uke. Med mindre det er snakk om reparasjoner o.l. som trenger å utføres ganske umiddelbart.

En annen ting er jo at det er ganske tragisk og latterlig at utleier ikke tar kontakt, og spør høflig om det er greit om det blir en liten visning da og da. Med litt høflighet og vennlighet, så hadde dette sannsynligvis ordnet seg veldig greit. Nå kan huseier takke seg selv for en noe mislykket visning..!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...