AlecTBM Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Hallo igjen. Nå holder jeg da på med en PC/104 som jeg fikk fra skola. Dette er en liten boks som inneholder noen kort som utgjør en datamaskin. Det ligger inne DOS på den, men den installasjonen er ødelagt, etter at en tidligere elev prøvde å lage en musikkavspiller av den. Men nå er det slik at nå skal den få et nytt liv med Linux. Lagringskapasiteten er på svimlende 7MB flash minne, altså liten plass til et OS. Den trenger 24V inn fra en ekstern strømforsyning, og det er faktisk denne som bråker mest. Har en 100MHz AMD prosessor IDE kontakt, samt kontakt til floppy. Den ikke har ethernet kort etter et jeg vet, kan bli skaffet senere hvis jeg ønsker det. Jeg har en 7GB harddisk hvis det måtte trenges, samt 2 Floppy og 2 CD rom. IDE på hdd og cdd Den har ikke USB, men utrolig nok tilkobling til mus via PS/2 tiltross for at den kun har kjørt DOS. Vet ikke hvor gammel den er, men etter det jeg vet så er etterfølgeren av "hovedkortet" som heter ELAN 104NC er fra 1992. Hovedkortet som er i denne heter ELAN 104. En annen ting som kan nevnes bare for morro skyld, og evt. en liten pekepinn på hvor gammel den er. Default dato på bios er: 00:00:00 01/01/1988 så biosen kan være litt gammel (bare 20 år gammel, minst) Hvis det er ønsket så kan jeg legge ut bilder av den, samt litt flere specs når jeg finner ut litt mer. Finner nesten bare til ELAN 104NC. Men hvis dere tilfeldigvis skulle vite om en distro som bruker mindre enn 7MB så si ifra. Samme gjelder hvis dere har erfaring med en sånn boks. Distroer jeg har prøvd: MuLinux: OS kjører fint, men finner ingen lokale disker. SAMEL-Linux: Fin og lett, men ingen muligheter for installasjon Giotto: Ikke aktuelt, for stort til installasjon, HAL91: Kjører fint, har ikke testet ut installasjon, PicoBSD: Finner ingen installasjons muligheter på nett. LOAF: Får bare svart skjerm Har sett en felles ting her, disken ombord er ikke en hd? Er litt usikker AlecTBM EDIT: Er fint å bruke disketter som funker Endret 10. mai 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 OpenWrt +1 Går an å se på listen her etter andre alternativ: http://bengross.com/smallunix.html Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 takker. Fant en distro, ttylinux (google det, orker ikke å finne link) Har brent den ut på cd Og skulle laske strømforsyninga, det ville den ikke, satt vell en time å plagdes med den, dermed bestemte jeg meg for la strømforsyninga være tilkobla hovedkortet. Jeg kobla til cdrommen til IDE kontakten, og satte i strøm fyrte alt opp men trur du at cdrommen ble oppdaga? nei. Prøvde med en harddisk, samme resultat. Skulle til å prøve en diskettstasjon, men der fant jeg faktisk ikke strømkabelen. så nå har jeg tatt kvelden for det prosjektet, fortsette i morra. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 http://blueflops.sourceforge.net/ blueflops is a two floppies Linux distribution with a graphical web browser ("links" using svgalib) and an IRC client (rhapsody) Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Har ikke ethernet på den da. Men skal se på de senere Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg ville lagt inn grub i flashminnet og linux på en hdd Endret 9. mai 2008 av Harkonnen Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 ok Nå har jeg lagt inn ttylinux inn på en hdd skreiv inn sylindere, hoder etc inn i IDE0 master menyen i bios'en Men får opp at det ikke er noe os på den så jeg prøvde på den maskina som jeg installere fra, boota fra den også fikk jeg opp feil på hdd så lurer på om den kan ha gått nå. Noen forslag?? Fant strømkabelen til diskettstasjonen nå, men jeg fant den ikke :/ floppy disk A error eller noe sånt Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Liten update. ttylinux ga jeg opp, holder på med mulinux istedenfor mulinux blir i skrivende stund lagt på en diskett, også får jeg se hvordan det går etterpå Ønsk meg lykke til EDIT: Javell ja Det funka heller ikke, MuLinux kommer med error 0x04 når jeg prøver å boote opp på PC/104 Skal prøve å boote opp på en vanlig PC nå Endret 9. mai 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Og skulle laske strømforsyninga Hæ? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Hvis du mente ordet laske så betyr det sånn ca. å koble sammen Hvis du mente hvorfor jeg skulle laske PSU'en Så er det fordi jeg vil slippe å ha en datamaskin for bruke PSU'en Man lasker mellom grønn og svart, som oftest. Og den ville ikke funke Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg hadde aldri hørt "laske" før. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ikke kortslutt da. Bilder har vært kjempeartig.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg hadde aldri hørt "laske" før. Hehe Men så går jeg elektro også da xD Bilder skal komme på edit. EDIT: Her kommer det noen bilder av boksen og teste maskin som jeg har installert Linux Mint på kun for denne avledningen. Boksen, framside Boksen, tilkoblinger Boksen, åpen Test maskinen, fint rot For de som lurer på hva som sto i det hullet som det står ethernet over: Hvis det er noen ønsker så si i fra. Skal prøve OpenWrt nå. Takker for hjelpen. EDIT2: Ser nå at openwrt er for stort, får finne noe annet. Leter etter et såkalt "one floppy system" Endret 11. mai 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Her er det noen: http://www.linuxlinks.com/Distributions/Floppy/ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Takker Har allerede sett på den Men skal gå over alt med friske øyne i dag Skal prøve LOAF snart Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) OK Nå føler jeg meg relativt dum her. Jeg hadde prøvd 2 disketter, og begge ser nå ut til å være defekte. Jeg starta med en ny diskett i dag Nå funker MuLinux med litt triksing HAL91 funker Skal se på LOAF nå EDIT: LOAF funka ikke Har sett litt rundt, og funnet et som ser perfekt ut http://www.linuxdevices.com/links/LK7258503275.html EtLinux Det eneste problemet jeg finner er da at PC/104 allerede må ha et fungerende UNIX system http://ftp.linux.it/pub/People/Rubini/etlinux/INSTALLATION Hvis noen kan forklare dette til meg så blir jeg glad Endret 10. mai 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
kommers Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Såvidt jeg vet er det vel ikke uvanlig at klokken i BIOS-er resettes (når batteriet er flatt) til en dato som gjerne kan være FØR året selve BIOSen ble laget/sist endret, av ulike praktiske årsaker for hva man ønsker å bruke som startpunkt for tidsregningen. Når du booter maskinen vises som regel dato for når BIOSen er laget. Videre er det jo svært vanlig at BIOSen er eldre enn selve hardware'n din. Du skriver den har en 100 MHz AMD-CPU -- vet du hva den heter? Såvidt jeg husker tror jeg ikke det fantes særlig mange BIOS-er som støttet harddisker på over 4 GB før rundt 1994. Du sa du hadde en 7 GB disk. Uansett om du skal ha sjanse for at harddisken din skal detekteres vil du nok måtte konfigurere visse instillinger i BIOS ved å velge diskmodell e.l. Ting var ikke så plug&play i gamle dager. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Ja der sier du noe. Neppe var det 100Mhz CPU'er på den tiden. Fattern hadde en Petium 1 med 233Mhz maskin kjøpt i 1996/1997. Den virker enda... Endret 10. mai 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Har selv flere 100Mhz AMD CPUer, disse er i486. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå