Filosofi Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Bygde nylig en PC med følgende komponenter: E8200-prosessor Asus P5N-D hovedkort 1x Club3D 9800GTX skjermkort 3GB Crucial BallistiX PC6400 800MHz minne Alt fungerer tilsynelatende greit, men CPUen yter ikke helt som den skal. I 3DMark 06 ble det en score på 8400 - noe som er alt for lavt. Passende score for disse komponentene er vel rundt 11000? CPUen fikk en score på ca. 1300 - noe som også er alt for lavt, denne skal vel være rundt 2500? Hva kan problemet være? Vil en eventuell update av BIOS hjelpe? Noen som har erfaring med lignende problem? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Regner med at cpu´en ikke er overklokket??? Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Regner med at cpu´en ikke er overklokket??? Den er ikke overklokket nei, har ikke vært overklokket heller. Endret 8. mai 2008 av Lolled Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Regner med at cpu´en ikke er overklokket??? Den er ikke overklokket nei, har ikke vært overklokket heller. Da vil jeg si at scoren er heeeelt normal E8200 er jo ikke den kraftigste cpu´en :!: edit: ved nærmere ettertanke må jeg innrømme at scoren din er litt lav ja... cpu´en din er jo på 2.6GHz, og det burde være nok til å gi en score på 10000 Endret 8. mai 2008 av Kent -amdme- Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vel, cpu testen i 3DMark 06 er ikke akkurat noe å stole på siden 3DMark 06 kun kan bruke en kjerne av cpuen. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vel, cpu testen i 3DMark 06 er ikke akkurat noe å stole på siden 3DMark 06 kun kan bruke en kjerne av cpuen. Det kan da umulig stemme? Jeg mener å huske at firekjerner får unaturlig høye scores, i alle fall gjør min det. Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) 3DMark 06 har vel multi-core support, og bruker flere kjerner? Men OT: Kan selv ikke finne noen feil, alt virker som det skal, men CPU-en yter mye dårligere enn hva den skal. Har ikke updatet BIOS på hovedkortet enda, men skal dette i løpet av kvelden - kanskje det hjelper. Som tilleggsinformasjon har jeg testet både E6600 og E6750 som yter mye bedre enn denne E8200en, dette ellers med annen og noe dårligere HW. EDIT: Skrivefeil Endret 8. mai 2008 av Lolled Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Som tileggsinformasjon har jeg testet både E6600 og E6750 som yter mye bedre enn denne E8200en, dette ellers med annen og noe dårligere HW. Du kan jo forsøke å slå av strømstyrefunksjonene for CPU i bios. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 sett FSB til 400. Mitt eksemplar kjørte hvertfall uten problemer på 3.2Ghz med stock volt. Ellers synes jeg det var litt lav score ja.. hvilket OS bruker du? Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 sett FSB til 400. Mitt eksemplar kjørte hvertfall uten problemer på 3.2Ghz med stock volt. Ellers synes jeg det var litt lav score ja.. hvilket OS bruker du? Bruker XP Pro, 32-bits. Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Off-Topic: 3dmark06 støtter flere kjerner ja. On Topic: Muligens Intel Speedstep som lager problemer med å klokke ned din cpu. Disable C1E i bios din, som fjerner dette, da kjører altså din cpu på max speed hele tiden. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 En 8200 skal få litt bedre score enn en E6750. Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Har nå både prøvd det ene og det andre, og ingenting hjelper. En annen sak jeg har lagt merke til er at Hyper-Threading er av. Noe jeg synes er svært rart, og det kan vel også være dette som skylder noen av disse problemene? Det irriterende er at jeg ikke finner noe sted hvor jeg kan slå på Hyper-Threading igjen, så da er da spørsmålet, hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Hvis du skrur av hyperthreading i bios (i de bioser som har det) så skrur du av så du kjører kun en kjerne - sånn er det i alle fall på de Gigabyte HK som har den settingen. Edit: Core prosessorer støtter forresten ikke hyperthreading, det er "nyere" P4 som gjør det, men effekten kan bli den jeg beskriver hvis det står slått av. Endret 10. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Da lærte jeg noe nytt i dag og. Men, på en annen side blir ikke ting noe bedre, prosessoren yter fortsatt like "dårlig". Endret 5. juni 2008 av Lolled Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Har du sjekket temperaturer? Bruk CoreTemp eller RealTemp, nvidia monitor. Ville også prøvd i et eller annet spill, om du får god flyt så trottler i alle fall ikke prosessor. Edit: Du bør absolutt oppdatere bios! Endret 10. mai 2008 av Pastafarian Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ser du har et Nforce 750i kort, Nforce kort er som unger i trassalderen, så biosoppdatering er viktig - samme er å finne seg et godt forum med likesinnede (les: som har samme kort). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå