Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Very high på crysis!

Anbefalte innlegg

Som sagt i en tidligere topic har jeg bygd en pc for en kompis. Han ville ha slik at den greide å dra Crysis på very high, så jeg satt opp:

-EVGA nForce 680i

-Asus EN9800Gx2 1gB

-4gB 100 MhZ

-750w Corsair

-Vista 64bit

-Q6600 2.4GhZ

Greia er at dette skal kjøre lett Crysis på very high, men den kjører med 10-15 fps så det er umulig å spille.

Mitt spørsmål: Hva skjer? Det skulle jo gått silkemykt.

Endret av KeeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør prøve å overklokke cpuen, på 2,4ghz er den en flaskehals for det kraftige skjermkortet. Bygde nettop en pc med 2 stk 9800gtx i sli med samme cpu. Very high var uspillbart på 2,4 ghz, men på 3,6 ble det en helt annet sak. Vi så stor forbedring bare ved å klokke til 3ghz også (noe som ikke er vanskelig).

Lenke til kommentar

Vel ja, det ER riktig at du bør absolutt overklokke CPUen for å få maks utbytte av skjermkortet du har valgt, men det sagt så om frameraten faktisk er så lite som 10-15FPS så er nok hovedproblemet heller at du har glemt å installere chipset drivere til hovedkortet, bruker feil skjermkortdrivere eller lignende.

Du har forresten gjort en tabbe i oppsettet på maskinen dersom den skulle spesifikt bygges for å takle very high i crysis. Very high (og high i noen tilfeller) bruker mer enn 512MB skjermkortminne. Det skjermkortet der har ikke 1GB minne, men 512MB x 2 (512 på hver halvdel av kortet). Det vil altså faktisk gå tomt for videominne på de aller høyeste instillingene og dermed måtte swappe ut data til systemminnet som vil lage små perioder med hakking. Neppe noe voldsomt siden du ikke går langt over grensen, men jeg hadde nok heller kjøpt 8800GTX'er dersom dette var bygget spesifikt for Crysis i very high.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Vel ja, det ER riktig at du bør absolutt overklokke CPUen for å få maks utbytte av skjermkortet du har valgt, men det sagt så om frameraten faktisk er så lite som 10-15FPS så er nok hovedproblemet heller at du har glemt å installere chipset drivere til hovedkortet, bruker feil skjermkortdrivere eller lignende.

Du har forresten gjort en tabbe i oppsettet på maskinen dersom den skulle spesifikt bygges for å takle very high i crysis. Very high (og high i noen tilfeller) bruker mer enn 512MB skjermkortminne. Det skjermkortet der har ikke 1GB minne, men 512MB x 2 (512 på hver halvdel av kortet). Det vil altså faktisk gå tomt for videominne på de aller høyeste instillingene og dermed måtte swappe ut data til systemminnet som vil lage små perioder med hakking. Neppe noe voldsomt siden du ikke går langt over grensen, men jeg hadde nok heller kjøpt 8800GTX'er dersom dette var bygget spesifikt for Crysis i very high.

-Stigma

Har ikke peiling på overclocking. Har ikke vannkjøling, men denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=45374

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å vite hvilken oppløsning han kompisen din spiller med.

1024x1080 tror jeg. Det er i hvert fall 19".

da er det nok heller 1280x1024, men unansett så det da enda mer grunn til å mistenke at noe er helt på trynet, så jeg annbefaler absolutt at du sjekker at du ikke mangler chipset drivere som sagt.

Anngående overklokking så er viften du allerede har mer en god nok til å nå en god overklokk med. Opp mot 3Ghz bøe ikke være et problem, og vil hjelpe mye. Som nevnt tror jeg dog ikke at det er hovedgrunnen til at du får så dårlig ytelse.

-Stigma

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å vite hvilken oppløsning han kompisen din spiller med.

1024x1080 tror jeg. Det er i hvert fall 19".

da er det nok heller 1280x1024, men unansett så det da enda mer grunn til å mistenke at noe er helt på trynet, så jeg annbefaler absolutt at du sjekker at du ikke mangler chipset drivere som sagt.

Anngående overklokking så er viften du allerede har mer en god nok til å nå en god overklokk med. Opp mot 3Ghz bøe ikke være et problem, og vil hjelpe mye. Som nevnt tror jeg dog ikke at det er hovedgrunnen til at du får så dårlig ytelse.

-Stigma

ok, kan du finne chipset drivere til EVGA nForce 680i for vista 64bit? Er elendig på det.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...