Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma har blitt gal!

Anbefalte innlegg

Den som leter etter noe som han har bestemt ikke er der vil mest sannsynlig heller ikke finne noe annet enn ingenting.

Ikke om man gjør en enkel dobbelt blindtest.

"Det er nødvendig at personer som har arbeidet med eller har lang erfaring med fenomenene blir med i forskningsprosjektene fra føste stund. Utenen personer med erfaring er det mange feller men kan snuble i og komme med resultater som er helt bak mål.

Mennesket er kropp, sinn og sjel og skaper sin egen virkelighet enten ubevisst eller bevisst. Når man har en ide om virkeligheten eller virkelighetsbilde vil sannsynligheten være stor for at man bare observerer de fenomenene som bekrefter ens egen eller gruppens oppfatning. Alle mennesker kan utvikle seg."

Dobbelt blindtest.

"Når man har en sterk overbevisning og mangler ydmykhet vil man lett forkaste og stigmatisere mennesker som kunne ha bevist en annen og bedre innsikt. Vi må sørge for å ansette ydmyke forskere som ikke er redde for å miste navn og rykte."

En forsker vil ikke "miste navn og rykte" uansett hva han konkluderer med, så lenge konklusjonen er trukket på solid grunnlag.

"Man må vite at likt tiltrekker likt. Like mennesker grupperer seg. Mennesker med like forestillinger tiltrekker seg mennesker med like forestillinger. Dette påvirker igjen virkningen fra massebevisstheten også videre observasjonene og forskningsresultatene. Sørg for å ha en stor blanding av mennesker som observatører."

Test. Blind. Dobbel.

"Universitetsmiljøer og forskningsmiljøer kan ha krasse meninger og stenger seg ofte inne fra miljøer og personer som kunne ha hjulpet dem til en utvidet forståelse. Dette ligner på en streng religiøs sekt hvor personer med et annet virkelighetssyn utestenges. Slike begrensninger bør avskaffes."

Nei, hvem som helst bør ikke få innpass i seriøse forskningsmiljøer, av samme grunn som at jeg ikke bør få utføre kirurgiske operasjoner.

"Stor del av forskningen er sponset av ideologiske og kommersielle interesser. Sponsorene og konsernene skal ha et salgbart produkt ut av forskningen og vil ikke høre av resultater og metoder som ikke gir dem makt eller klingende mynt i kassa. Som forsker bør man tenke deg om to ganger før man gir deg i kast med et prosjekt."

1. Konserner er ute etter et salgbart produkt. Det vil si et fungerende produkt (i hvert fall for de som selger sin medisin på apoteket).

2. Ja.

"Hvis man skal gjenta et forsøk må man være klar over at observatørene og gruppebevisstheten kan påvirke fenomenet eller behandlingens effekt og resultatet."

Jeg begynner å bli lei av å skrive "dobbelt blindtest", så ifra nå av skriver jeg bare "DB", okay?

"Når man har en sterk en forestilling om en sammenheng, vil man med lav sannsynelighet legge merke til fenomener som kunne bevist virkning eller en annen sammenheng enn den man har forutinntatt. Derfor vær åpen for alle muligheter."

DB.

"Mange mennesker har paranormale opplevelser og opplever at alternativ behandling har virkning. Man skal ikke arrogant sette seg over folks opplevelser og si at dette er bare innbilling. En slik holdning gjør at man ikke lytter på en måte som kunne ha gitt en åpenbaring og ny innsikt. Ikke undervurder menneskers opplevelser for de vet ofte hvordan ting henger sammen. Lytt med respek og innlevelse."

DB.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Den som leter etter noe som han har bestemt ikke er der vil mest sannsynlig heller ikke finne noe annet enn ingenting.

Ikke om man gjør en enkel dobbelt blindtest.

Jeg forstår at du sjekket linken ...

Lenke til kommentar
Det er sikkert en smal sak å få den inn i skolemedisinen hvis de skolerte ikke var så redde for konkurransen, og det er min mening.

Hva i all verden er det du vrøvler om? Hvis "de skolerte er så redde for konkurranse", så må jo medisinfaget i følge deg stå dønn stille. Det gjør det ikke.

Ta de syke konspirasjonsteoriene og putt dem et visst sted...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er sikkert en smal sak å få den inn i skolemedisinen hvis de skolerte ikke var så redde for konkurransen, og det er min mening.

Hva i all verden er det du vrøvler om? Hvis "de skolerte er så redde for konkurranse", så må jo medisinfaget i følge deg stå dønn stille. Det gjør det ikke.

Ta de syke konspirasjonsteoriene og putt dem et visst sted...

Vær elskverdig å pass nebbet ditt!

Du skal få svar når du har lært deg alminnelig folkeskikk.

Lenke til kommentar

Disse greiene som har fyren drev med holder søskenbarnet mitt med på nå.. Hun ville absolutt ta en "test" av meg også for å "avklare" hva jeg mangler i kroppen osv. Deretter skulle hun selge meg altmulig dritt som liksom skal fikse det.. Helt sykt. Minner meg på om når moren min hadde kreft og trodde Jesus ville helbrede henne (var ikke spesielt Kristen fra før av) og tok kontakt med en prest eller hva det var som drev med bønn og altmulig (og som også selvfølgelig TOK BETALT). Jeg ville hun skulle prøve alt som fantes av muligheter (også bønn selvfølgelig, men ikke KUN det nærmest) inkludert Cannabis. Hun prøvde noe som kaltes MBX eller BMX eller noe sånt algre-greier fra Tyskland som fattern påkostet henne til over 10.000,-. Ingenting fungerte og hun døde.. Men Cannabis ville hun ikke prøve nei! Til og med fattern ville hun skulle prøve det fordi det har jo tross alt vært en del forskning rundt akkurat dette og da synes jeg det ihvertfall var verdt et forsøk. Men nei, hun holdt seg til Jesus og algedrikk.. Sånt som dette gjør meg så forbanna at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. :realmad:

Alt i alt tror jeg fattern brukte rundt 30.000,- på kvakksalverprodukter. Fortsatt er det en del av dette som ligger rundt omkring hjemme, inkludert humopatimedisin og sånt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er i såfall flere her som trenger å lære seg alminnelig folkeskikk. Å svare på andres kommentarer med tåpelige og selvmotsigende konspirasjonsteorier er direkte frekt.

Du kan så gjerne kalle meg en konspirasjonist, og velbekomme, forøvrig var det vel skrevet at det var min mening, så da er det jo neppe en utbredt konspirasjon, og derfor kan du så gjerne slippe ut litt steam før du går i lufta, men gjør det helst i stillhet.

Det var mere dine usaklige personangrep og ditt anale fokus jeg kicket litt på.

Fokus på person fremfor sak kalles personangrep.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Alt i alt tror jeg fattern brukte rundt 30.000,- på kvakksalverprodukter. Fortsatt er det en del av dette som ligger rundt omkring hjemme, inkludert humopatimedisin og sånt.
Det er mange som tjener gode penger på kynisk å utnytte desperate mennesker. Og spør noen etter dokumentering av effekt så blir de straks kalt sneversynte og blir møtt med konspirasjonsterorier. Stort sett opererer svindlerne helt fritt i dette markedet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er mange som tjener gode penger på kynisk å utnytte desperate mennesker. Og spør noen etter dokumentering av effekt så blir de straks kalt sneversynte og blir møtt med konspirasjonsterorier. Stort sett opererer svindlerne helt fritt i dette markedet.

Hva i alle dager er nytt med dette? Aldri hørt om feilbehandling??

Lenke til kommentar

Joda, feilbehandling finnes sted, men man har noen klare skillelinjer:

-feilbehandling fordi man ikke vet bedre vs. feilbehandling man begår selv om man vet bedre

-feilbehandling gjort av en med den beste tilgjengelige kompetansen vs. feilbehandling av en helt uten kompetanse innen området

-feilbehandling som blir avdekket og forbedret gjennom vitenskapelige prosesser vs. feilbehandling som får holde på til politiet stopper svindlerne

-feilbehandling gitt da man ikke har tilgjengelig bedre metoder vs. feilbehandling gitt av kvakksalver som overtaler offeret til å stoppe med behandling med dokumentert effekt

Ellers er det sjelden at leger begår feilbehandlng av økonomiske motiver, det er derimot det som driver kvakksalverne.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har intet problem med å fordømme kvakksalvere om de er skolerte eller ei.

Det jeg har problem med stigmatisering av andre uten dokumentasjon for anklagene.

Lenke til kommentar
Det jeg har problem med stigmatisering av andre uten dokumentasjon for anklagene.
De som trenger dokumentasjon er de som tilbyr helsetjenester uten noen relevant helseutdannelse og uten dokumentasjon på at deres metoder virker.

Ville du satt på et fly med flygere uten flysertifikat, men med "alternative teorier" om hvordan flyging fungerer?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De som trenger dokumentasjon er de som tilbyr helsetjenester uten noen relevant helseutdannelse og uten dokumentasjon på at deres metoder virker.

Ville du satt på et fly med flygere uten flysertifikat, men med "alternative teorier" om hvordan flyging fungerer?

Å fly er en helt teknisk affære og kan ikke sammenlignes med endel former for alternative behandlingsformer som jobber med det du har mellom ørene.

Jeg driver forøvrig med noe som faktisk til min overraskelse er definert av noen som AM etter hva jeg har sjekket opp i løpet av debatten her. Er også sertifisert. Hva mere krever så du?

Har også en vennine som dribver med akupunktur. Hun har etter det jeg vet tre års utdannelse, samt perfeksjonering innenfor det faget. Hva mere kreves av henne tro?

Lenke til kommentar
Jeg driver forøvrig med noe som faktisk til min overraskelse er definert av noen som AM etter hva jeg har sjekket opp i løpet av debatten her. Er også sertifisert. Hva mere krever så du?
At du har en seritfisering som er verdt mer enn et diplom fra Donald. Hvilket medisinsk institutt fikk du sertifiseringen din fra?
Har også en vennine som dribver med akupunktur. Hun har etter det jeg vet tre års utdannelse, samt perfeksjonering innenfor det faget. Hva mere kreves av henne tro?
At hun i motsetning med akkupunktur driver med noe med dokumentert virkning? At hun har utdannelse fra en akredditert institusjon og ikke et svada-"institutt" i Kina.
Lenke til kommentar

Riktig enig. Blir mer sånn, "Hold rundt disse pinnene så vil en magisk boks fortelle deg at kroppen din mangler masse stoffer som vi tilfeldigvis har til en "billig" penge. Det blir bare 10.000, men kan du egentlig ta sjansen på å bli syk, noe du kan bli uten?"

De utnytter det faktum at folk blir skremt av sykdommer, noe lignende som Storebrand gjør i sine reklamer og som Kristiffer Joner demonstrerer mot.

Lenke til kommentar

Til dere som lar dere irritere over PencilCase.

Han er en smarting som kun er ute etter en "god" diskusjon.

Jeg tør vedde på at han selv ikke innehar alle de stupide meningene han ytrer.

Så til saken:

Diskusjonen om skolemedisin vs. alternativ medisin kan lett sammenliknes med diskusjonen om tro og religion vs. vitenskap.

Vitenskap er ikke kompatibelt med uvitenhet, overtro og (masse)suggesjon.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...