King-Nothing Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har noen spørsmål når det gjelder fakturering, skatt, bankkonto osv som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg har lest en del om dette bl.a på www.bedin.no men ofte er det ikke så veldige konkrete svar som gis. Derfor håper jeg noen her inne med eget firma kan fortelle meg litt hvordan ting fungerer i praksis. Jeg fyrer løs med de spørsmålene jeg har hittil: 1. Jeg har opprettet en egen konto til firmaet via nettbanken min. Da jeg "søkte" om ny konto oppgav jeg at dette skulle være til et firma, men tenkte ikke på å legge ved org nr. De spurte aldri om det, men det må vel uansett fikses? For jeg regner med at firmaets konto må kunne knyttes til selve firmaet ved org nr? Eller er ikke dette nødvendig? 2. Frem til for ikke så lenge siden har det kun vært utgifter. Men hvordan kan jeg skrive av mine utgifter på firmaet når kontoen står i 0,-? Kan jeg f.eks låne penger fra meg selv til firmaet som firmaet må betale tilbake senere eller er det en annen måte å gjøre dette på? 3. Når jeg skal skrive av ting, hvordan fungerer dette i praksis? Kun ved at jeg lar firmaets konto betale regninger så blir det fanget opp av det? 4. Om jeg f.eks får inn 2000kr for en tjeneste. Må jeg da ha en egen skattekonto som jeg setter inn 36% av summen på eller er det en grense på hvor mye man kan tjene før man må skatte? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 1. Jeg har opprettet en egen konto til firmaet via nettbanken min. Da jeg "søkte" om ny konto oppgav jeg at dette skulle være til et firma, men tenkte ikke på å legge ved org nr. De spurte aldri om det, men det må vel uansett fikses? For jeg regner med at firmaets konto må kunne knyttes til selve firmaet ved org nr? Eller er ikke dette nødvendig? Ikke noe poeng. Du = enkeltpersonforetaket ditt. men jeg vil anbefale deg å opprette kontoer du kan bruke til å sette av skatt og moms på etterhvert. 2. Frem til for ikke så lenge siden har det kun vært utgifter. Men hvordan kan jeg skrive av mine utgifter på firmaet når kontoen står i 0,-? Kan jeg f.eks låne penger fra meg selv til firmaet som firmaet må betale tilbake senere eller er det en annen måte å gjøre dette på? Det er ikke noe i veien for å føre utgifter selv om kontoen står i null. Jeg har aldri ført dette på noen spesiell måte. Siden din økonomi = ditt ENK økonomi, så kan det jo hende du har oppsparte midler 3. Når jeg skal skrive av ting, hvordan fungerer dette i praksis? Kun ved at jeg lar firmaets konto betale regninger så blir det fanget opp av det? Du må jo føre regnskap da... 4. Om jeg f.eks får inn 2000kr for en tjeneste. Må jeg da ha en egen skattekonto som jeg setter inn 36% av summen på eller er det en grense på hvor mye man kan tjene før man må skatte? Du må skatte fra 1. krone, men du krever ikke inn og betaler mva før du passerer 50 000. Du skal melde ifra til ditt skattekontor om at du kommer til å få inntekt fra foretaket ditt, og så skal du betale forskuddsskatt, som forfaller 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. Du får giroer tilsendt. Så det kan være en fordel å sette av penger. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Det er ikke noe i veien for å føre utgifter selv om kontoen står i null. Jeg har aldri ført dette på noen spesiell måte. Siden din økonomi = ditt ENK økonomi, så kan det jo hende du har oppsparte midler. Så ved å ta vare på alle kvitteringer og føre regnskap i f.eks Excel så holder det? Jeg trenger f.eks ikke å betale regninger fra en spesiell konto, bare betale fra min vanlige lønnskonto også føre regnskap over det som firmaet skal ta seg av? Du må jo føre regnskap da... Vet at jeg må føre regnskap, vet ikke hvordan jeg klarte å glemme å skrive det. Du må skatte fra 1. krone, men du krever ikke inn og betaler mva før du passerer 50 000. Du skal melde ifra til ditt skattekontor om at du kommer til å få inntekt fra foretaket ditt, og så skal du betale forskuddsskatt, som forfaller 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. Du får giroer tilsendt. Så det kan være en fordel å sette av penger. Men siden jeg ikke har peiling på hvor mye jeg kommer til å tjene, så blir det jo litt håpløst å betale forskuddsskatt. Det kan være alt fra 2000kr til 15000kr i år. Men så veldig mye tror jeg ikke at det blir. Og hittil har jeg vel ikke tjent mer enn 1500kr ca. Så er heeelt i oppstartsfasen, men vil finne ut av dette før det blir mer ut av det. Tusen takk for svar! Endret 8. mai 2008 av King-Nothing Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du får ikke tilsendt giroer for forskuddsskatt det første året du driver næring, nettopp av den grunnen at de ikke har noe grunnlag å beregne den av. Anbefaler deg likevel å sette av noe penger til skatt, slik at du ikke får et sjokk til neste år. Jeg vet heller ikke hvor stort selskapet ditt kommer til å bli, men i motsetning av han som svarte deg tidligere her, vil jeg anbefale deg å fortsette bruken av en egen firmakonto. Trenger du å låne penger til firmaet fra deg selv, er det greiest at du overfører fra konto til konto og ikke betaler kontant. Dette blir så utrolig mye ryddigere. Din økonomi er ikke enkeltmannsforetakets økonomi. Du leverer fortsatt selvangivelse der verdiene fra næringsoppgavene overføres. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 La oss si at jeg har 5000kr i løpet av året som er firmaets utgifter. Jeg tar vare på alle kvitteringene og fører et enkelt regnskap selv. Hva skjer da når selvangivelsen kommer? Vil jeg da få èn for firmaet og èn for meg som privatperson, eller er det et sted i selvangivelsen jeg skal føre inn alle inntekter/utgifter firmaet har hatt? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Du skal levere en selvangivelse på fødselsnummeret ditt, der du legger ved næringsoppgave, personinntektsskjema og eventuelt saldoskjema og bilskjema for ditt org.nr. Minner om at fristen for å sende inn selvangivelsen med mindre du har regnskapsfører er den 31.mai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå