Gå til innhold

2x8800 SLI, eller 1x9800GTX? Og litt diverse spørsmål rundt kort og SLI...

Anbefalte innlegg

Heisann,

undrer meg om jeg skal kjøpe 2x8800 SLI med èn gang, eller om jeg skal kjøpe ett stykk 9800GTX og vente til prisene går ned, for så å kjøpe og koble et til? Er vel kanskje ikke så mye ytelse å hente der? Eller skiller 9800 seg fra 8800 noe særlig på andre måter?

Er det noe vanskelig å koble SLI?

Er det noen spesielle problemer assosiert med det?

Eller gjenkjennes de automatisk av OS og spill?

Er det noe særlig mer å hente i 3X SLI?

Er det noen produsent som er noe særlig bedre av 8800 og 9800, eller er det stort det samme, og er det noengang slik at kortene forsvinner, så jeg kanskje ikke får mulighet til å kjøpe ett stykk 9800GTX til, senere?

Mange rare spørsmål, på forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vel kjøpt ett 9800GTX som er på tilbud til 2000 hos komplett denne uken

SLI er ikke noe vanskelig å koble opp

Det er bare det at ikke alle spill støtter multigpu så bra, slik at ett kraftig enkeltkort kan være bedre enn to som er svakere.

I de fleste tilfellene så gjenkjennes SLI automatisk (men i f.eks COD4 må du trykke "dual graphic cards" til "ON")

Produsentene er som regel like, men det hender at noen har andre kjøleløsninger eller overklokka versjoner, men da er det som regel nevnt.

Du får vel også kjøpt ett 9800GTX etterpå også, er de borte fra butikkene vil sikkert noen selge brukt kort ganske billig

Lenke til kommentar

Er det noe vanskelig å koble SLI?

- Det er som å sette inn 2 3D kort. Easy as pie.

Er det noen spesielle problemer assosiert med det?

- Generellt ikke, men ikke alle spill støtter SLI.

Eller gjenkjennes de automatisk av OS og spill?

- Du må aktivere SLI i nTune. Det er bare å trykke på en knapp.

Er det noe særlig mer å hente i 3X SLI?

- Bare hvis du har en skjerm som er over 30" og veldig høy oppløsning.

Er det noen produsent som er noe særlig bedre av 8800 og 9800, eller er det stort det samme, og er det noengang slik at kortene forsvinner, så jeg kanskje ikke får mulighet til å kjøpe ett stykk 9800GTX til, senere?

- Er ikke veldig stor forskjell på produsentene. Største forskjell pleier å være hva ekstrating du får med av spill, demoer osv.

- Hver gang jeg har kjøpt nye 3D-kort i fortiden (3 ganger), har det gått noen få uker så har kortet vært umulig å få tak i. Men det kan være ren uflaks på min side.

Edit: Feel free til å arrestere meg på ting om jeg har sagt noe feil.

Endret av GLaDOS
Lenke til kommentar

får hive meg på her .... et par spørsmål.

Må det være samme produsent for å sette to kort i SLI ? eller holder det at det er samme type GPU ? et asus 9800GTX og et Gainward 9800GTX for å ta et eksempel ... og må de ha eksakt samme frekvens de kjører på ? ser at ikke alle produsentene kjører likt på dette selv om det er samme GPU

Lenke til kommentar
Det er samme hvilket merke det er så lenge det er bygd på samme.

Frkvens har heller ikke noe å si.

www.slizone.com

Er vel ikke helt riktig å si at frekvens ikke har noe å si. Hvis det er mye høyere frekvens på det ene kortet, vil det med lavere begrense det raskeste. Det kan man teste selv med to identiske kort. Å klokke bare det ene gjør ikke veldig stor forskjell i forhold til om man klokker begge likt.

Men jeg ville anbefalt alle som vurderer SLI til å kjøpe to identiske hvertfall.

Lenke til kommentar

Nå har da fabrikklokk fryktelig lite å si. Du vil i de fleste tilfeller kunne klokke et stock kort opp mot samme frekvensene, så konsekvensen av at det ene kortet er klokket burde være marginal. Selvfølgelig forutsatt at du tar deg tiden til å justere frekvensene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...