Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke M$ office åpne ooffice .doc filer på samme måte?

Anbefalte innlegg

Hejlo alle sammen

Har nå brukt en uke på å sette sammen en "avis" for et lokalt idrettslag jeg er medlem av. Som helt normal person bruker jeg OpenOffice, da jeg ikke har råd til å betale dyre dommer for Microsoft sin "ledene programvare" ... Dette skal da store problemer når jeg skal gi dette dokumentet til min leder som skal skrive det ut, da hans MS office ikke leser filen på samme måte.

Jeg har hele tiden skrevet og lagret som .odt fil(litt på grunn av trass) men når produktet var ferdig lagret som .doc slik at andre også skulle få sett på det. Hos meg er de(doc og odt) identiske på 28 sider, men når min leder åpner fila blir det til 34 sider og rammene er forskjøvet.

Hvorfor i all verden skjer dette? Er det ikke mulig å la en .doc fil være en .doc fil, og lese de likt i all programvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden M$ holder flere funksjoner ol i *.doc-formatet hemmelig er det derfor litt av en utfordring for OOfficeutviklerne å "herme" etter .doc. Det er plenty av reverse engineering som skal til og alt blir ikke perfekt.

Dette ser du blant annet på størrelsen dokumentene tar når du lagrer *.doc i OOffice og word. Filer lagret med OOffice er opptil 5 ganger så store.

Dersom det er en fast gruppe mennesker du sender dokumenter til bør du be de innstallere Suns odt-tillegg for MS office så de kan åpne dine odt-dokumenter i M$ office.

Evt kan du kanskje også lagre i PDF? :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jess, blir til at jeg sender som pdf. Nå er hovedproblemet at .doc fjerner noen essensielle rammer ser det ut som. Men, jeg blåser i alt. :)

Leverer det jeg har, så får de være fornøyde med det. Hos meg ser alt perfekt ut :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...