Gå til innhold

Hovedkort til Ekstrem Gamer pc, hvilket er best?

Anbefalte innlegg

Har en bestilling på EVGA nForce 780i SLI, men dette kommer samtidig som prosessoren som er bestillt samme sted (Q9450) så benytter da muligheten til å høre med dere andre om dette er et bra valg av hovedkort eller om jeg er helt på jordet :-P

Oppsettet mitt blir:

Q9450 cpu

8gb Mushkin pc8000 ddr2

2x9800gtx sli

2x750gh hdd

750w toughpower psu

Antec Ninehundred

ThermlakeExtreme120 kjøler

Vista 64bit

+++

Håper på noen tips fra dere om HovedKort :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt mye om X38 og X48 rett og slett en annen type kort igjen forskjellig fra de SLI modellene (eks EVGA 780i SLI som ligger i bestilling), men er det noen som har noe konkret ytelses forbedring eller noen flere funskjoner som spiller positivt inn på en spill pc?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Er dessverre gambling med nForce kort selv om EVGA og XFX er de beste valgene for nForce kort så er disse kjent for problemer.

Du kan ha flaks og alt kan fungere, eller du sitter i nForce saksa med blåskjermer i øst og vest og stiller og tuner BIOS her og der men det vil fortsatt ikke funke som du vil.

I motsetning er Intel sine brikkesett stabile og du kommer igang MED EN GANG uten problemer.

Eneste grunnen til å gamble med nForce og Intel og spesielt Quad er om du "må" kjøre SLi.

Finnes en masse tråder om dette på forumet og en god del som har "Skrotet" 680i og 780i for Intel brikkesett og har sverget på aldri gå tilbake.

Dessuten regnes 8Gb minne på Nforce som dataverdens svar på ekstremsport ;)

Du gjør det ikke om du ikke vil ha problemer, minnekontrolleren er ganske picky.

Lenke til kommentar

Så det å gå for X48 vil da være en bedre løsning for meg?

Er det et fra en spesiel produsent jeg burde gå for da?

Ble litt skjelven nå, trenger litt hjelp å få et godt Hovedkort, for sålenge q9450 prosessoren fremdeles er på vent, ligger også hovedkortet på vent til allt blir sendt samtidig :-/

Lenke til kommentar

Gigabyte sitt X48 har fått mye skryt, personlig må jeg si at i DDR2 leiren og med X38 siden hovedforskjellen mellom X38 og X48 er noen fancy minneinstillinger for ekstrem klokkere og offisiell støtte for 1600 MHz FSB så kan jeg anbefale ABIT IX38.

Nizzen tror jeg nok også ville gitt tommelen opp for dette kortet, har nå slengt inn minne i alle slottene og kjører 6Gb med RAM (Fortsatt 32 Bit OS, skal legge inn 64 Bit på Søndag tror jeg, vi får se.) men stabilt er det i allefall.

Ellers om du vil ha X48 så vet jeg mange har rost Gigabyte sitt alternativ, noen velger ASUS også men jeg er usikker på om de er spesielt bra, ASUS har fått mye pepper i det siste for sine nForce kort.

Lenke til kommentar

Nforce er rett og slett noe overpriset ræl, men nødvendig hvis man skal kjøre SLI - og da helst EVGA pga enorm support.

har veldig god erfaring med Gigabyte X38 og X48 kort - ville valgt de foran Asus sine anyday, medmindre du er veldig glad i bling da.

Som nevnt er også Abit iX38 et superkort.

Uansett - alle disse er i en helt annen verden enn Nforce kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enig med PerUlv2 og 007CD her.

Det er *mulig* å få ett bra nForce 780i hk som klokker (nesten) like bra som f.eks. ett X38-hk, også med Quad.

Men det er mest sannsynlig å få ett "håpløst" ustabilt hk som såvidt klarer å kjøre stock stabilt.

Og du må ha "hvit frakk" og snu deg 3 ggr mot Mekka og spytte på skrå hver gang du skal inn i Bios å prøve en ny setting som kanskje gjør at det booter/kjører stablit.

Jeg har hatt "flaks" med ett Asus P5N-E SLI ("billig ræl") og har hatt ett MSI P7N Platinum (750i) som fikk prøve seg i noen timer. Det var *S-Ø-P-P-E-L*!!

Har likevel ikke gitt meg og skal gi ett "overpriset" XFX 780i en ny sjanse. Med en Quad.

Hvorfor?

Ene alene fordi jeg som trådstarter skal kjøre (teste/benche) SLI. :)

Lenke til kommentar

Lykke til TL1000S, jeg vurderer sterkt 790i mot bedre vitende, men skal få tak i en lykkeamulett eller lignende først tenkte jeg :D

Mine tidligere kamper mot Nforce kort har vært mot flere P5N-E SLI og Striker Extreme (Striker´n er DET mest råtne kortet jeg har vært borti..)

Spøk til side - Uansett - NForce + overklokking er IKKE for nybegynnere!

Lenke til kommentar

Ville gått for ett X38 da disse er stabile og funskjonelle kort med mange muligheter. Her kan du ikke kjøre SLI men velg heller ett 9800GX2 kort eller ati sitt 3870X2 eller to siden du her kan kjøre crossfire.

Lenke til kommentar

Har allt 2 stk Geinward 9800GTX liggende klar, bare venter på siste bestilling som inkl cpu og hk :-/

Har aldri klokket selv før, tenkte å prøve å skru opp litt hastighet på cpu og skjermkrot.

Har kjøpt Therlamright120EXTREME kjøler for å holde så lav tempratur som mulig i et Antec Ninehundred kabinett.

Lenke til kommentar
Har allt 2 stk Geinward 9800GTX liggende klar, bare venter på siste bestilling som inkl cpu og hk :-/

Har aldri klokket selv før, tenkte å prøve å skru opp litt hastighet på cpu og skjermkrot.

Har kjøpt Therlamright120EXTREME kjøler for å holde så lav tempratur som mulig i et Antec Ninehundred kabinett.

Vell om du ikke er sugen på å selge de 2 Gainward kortene så må jeg gi deg mine kondolanser med en gang.

Du sitter i hva PerUlv2 vil kalle "nForce saksa" og for å si det sånn, jeg føler med deg og ønsker deg alt av hell og lykke du kan få.

Om det hele funker med en gang da skal du få ett godt råd ifra meg, spill Lotto, da har du ekstremt med flaks og vinner nok garantert mye penger :p

Men fra spøk til revolver, anbefaler deg å lese Snippsat's guide også følger du den når du setter opp systemet ditt så får du i allefall minnet ditt stabilisert før du begynner å tenke på CPU'n: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Lenke til kommentar

Har lest meg til på forumet her at det ikke er så fryktelig mye ytelse man får igjen for å klokke kort i SLI, om dette stemmer kan jeg se bort ifra det å klokke dem, elles det med prosessoren så har jeg kjøpt en ganske raus kjøler for å fint kunne sku opp klokkefrekvensen på en q9450 med luft kjøling..... hmmmmm

Er en QX9650 verdt de ekstra 4000 kr i forhold til Q9450?

Sitter og vurderer om jeg bare skal kline til med en Extreme quad cpu på 3ghz istede for Q9450 på 2,66 så kan jeg kankje slippe og tenke på klokking og heller ha et system som faktisk fungerer? :-P

Har diskutert og tenkt ganske lenge og kommet fram til at den løsningen med 2 stk 9800gtx er en perfekt løsning for meg som vil spille psill i 1920x1200 nå fremover :-/

Men er det svinaktige store forskjeller mellom Q9450 og QX9650?

Satt lenge og tenkte på Q9550 pga jeg ikke har anelse om klokking, men så tenkte jeg at det var vel litt mye å betale 1500 kr i forhold til Q9450 som bare var 170mhz svakere......

Ble litt usikker her så trenger råd :-S

Lenke til kommentar
Har lest meg til på forumet her at det ikke er så fryktelig mye ytelse man får igjen for å klokke kort i SLI, om dette stemmer kan jeg se bort ifra det å klokke dem, elles det med prosessoren så har jeg kjøpt en ganske raus kjøler for å fint kunne sku opp klokkefrekvensen på en q9450 med luft kjøling..... hmmmmm

Er en QX9650 verdt de ekstra 4000 kr i forhold til Q9450?

Sitter og vurderer om jeg bare skal kline til med en Extreme quad cpu på 3ghz istede for Q9450 på 2,66 så kan jeg kankje slippe og tenke på klokking og heller ha et system som faktisk fungerer? :-P

Har diskutert og tenkt ganske lenge og kommet fram til at den løsningen med 2 stk 9800gtx er en perfekt løsning for meg som vil spille psill i 1920x1200 nå fremover :-/

Men er det svinaktige store forskjeller mellom Q9450 og QX9650?

Satt lenge og tenkte på Q9550 pga jeg ikke har anelse om klokking, men så tenkte jeg at det var vel litt mye å betale 1500 kr i forhold til Q9450 som bare var 170mhz svakere......

Ble litt usikker her så trenger råd :-S

Nåja, system som funker får du nok heller ingen garanti for på stock heller dessverre.

nForce blir problemer om du klokker eller kjører stock, men problemene blir som oftest "Tydeligere" om du klokker for å si det sånn.

Har vært folk som har måttet brukt mye tid å tweake med nForce system på stock hastighet og nye 790i er inget unntak det heller akkurat nå noe hifiking her på forumet sannsynligvis kan skrive under på.

Men har sett at QX9xxx serien går ganske billig på Ebay iforhold til norske priser med den krasjende dollar kursen så kanskje det er en ide for deg å titte der først?

Lenke til kommentar

Takker for svar, sporet litt av i forhold til tråden der :-/

Så det var en god del billigere på ebay ja, men er det ikke noe volt forskjell på de fra usa og de som brukes i norge eller har det ike noe å si på prosessoren? (110v/220v)

Har aldri handlet på ebay før så er litt skeptisk til å kjøpe noe til 4-5000 kr slik, blir det ikke moms i tillegg?

Lenke til kommentar

CPU går ikke på nettspenning, så det trenger du ikke på.

Jeg har handet endel på ebay og det funker veldig greit. Kjøper du fra selgere som har mange hundre tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, er ikke sjansen for å bli lurt så stor. Bruker du Paypal, kan du dessuten klage til dem hvis du betaler for noe du ikke får.

Sjekk ut de forskjellige selgerene, les tilbakemeldinger og ta en nøktern verdering.

i utgangspunktet betaler du moms på varen og på frakten.

Jeg tror kanskje jeg ville solgt ett eller begge skjermkortene, og kjøpt et X38 eller X48 kort.

Du kan kjøre ett 9800x2 skjermkort, eller to ATI kort i SLI.

Ett kort har ogå sine fordeler i forhold til støy, varme og strømforbruk.

e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...