Gå til innhold

Hvordan kalibrere skjerm man viser bilder på?

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha testet D300 på min bærbare "17" skjerm syntes jeg alle bilder var overeksponert. Jeg prøvde så å ta et bilde ute å sammenligne de faktiske lysforhold og farver med skjermen på kameraet og da stemte det helt perfekt med kameraets skjerm, så jeg måtte gjøre noen innstillinger på min bærbare for at det skulle se likt ut som skjermen på D300, noe det gjør nå. Men jeg lurer på hvordan dere kalibrerer skermene deres og om det finnes noe program som justerer dette så godt som mulig

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg lurer på hvordan dere kalibrerer skermene deres og om det finnes noe program som justerer dette så godt som mulig

Dersom du har Mac får du gjort litt med de innebygde innstillingsmuligheten, eller du kan prøve sider som f.eks http://epaperpress.com/monitorcal/

Det mest nøyaktige resultatet får du med produkter som Eye-One eller Spyder. De har ulike modeller i ulike prisklasser.

Lenke til kommentar

Det skal også nevnes at bærbare PC-er for det meste har ekstremt dårlige skjermer. Du kan nok ikke forvente å få et resultat som kommer nært virkeligheten.

Til det kreves en ordentlig LCD med IPS-panel (aller helst) eller VA-panel (ikke fullt så bra). TN-paneler kan du vel egentlig glemme. :)

Når det gjelder kalibrering så er det beste å bruke produkter som Eye-One og Spyder. Programvare vil aldri fungere optimalt. Det finnes likevel noen programmer (og nettsider) som kan forbedre en ikke-kalibrert skjerm.

Lenke til kommentar
Det skal også nevnes at bærbare PC-er for det meste har ekstremt dårlige skjermer. Du kan nok ikke forvente å få et resultat som kommer nært virkeligheten.

Til det kreves en ordentlig LCD med IPS-panel (aller helst) eller VA-panel (ikke fullt så bra). TN-paneler kan du vel egentlig glemme. :)

Når det gjelder kalibrering så er det beste å bruke produkter som Eye-One og Spyder. Programvare vil aldri fungere optimalt. Det finnes likevel noen programmer (og nettsider) som kan forbedre en ikke-kalibrert skjerm.

Takker for svar folkens

Hva koster en god skjerm med IPS panel?. Det kan nevnes at jeg hadde en meget god CRT "21" Eizo skjerm før som jeg mener var bedre enn den jeg nå har. Forøvrig kan det nevnes at jeg er meget godt fornøyd med skjermen på D300, noe skarpere tror jeg man skal lete lenge etter

Lenke til kommentar
Hva koster en god skjerm med IPS panel?

Hva koster en fin bil med stor motor?

Du får en 20" fra Dell med IPS-panel til rundt 4000. Veldig mye billigere enn det tror jeg ikke det blir.

Skal innrømme at jeg var lite konkret ja. Og når det gjelder bil vet jeg alt om at det koster å ha stor motor. 20 skjerm er litt lite, så da får det bli 22 eller 24, og da blir det vel både 8 og 10 000?

Lenke til kommentar
Hva koster en god skjerm med IPS panel?. Det kan nevnes at jeg hadde en meget god CRT "21" Eizo skjerm før som jeg mener var bedre enn den jeg nå har. Forøvrig kan det nevnes at jeg er meget godt fornøyd med skjermen på D300, noe skarpere tror jeg man skal lete lenge etter

Om du skaffer deg en kalibreringsenhet og bruker den på Eizo'en, så tror jeg du har spart deg noen tusenlapper (for selv IPS-paneler skal strengt tatt kalibreres).

Lenke til kommentar

Om du skaffer deg en kalibreringsenhet og bruker den på Eizo'en, så tror jeg du har spart deg noen tusenlapper (for selv IPS-paneler skal strengt tatt kalibreres).

Den 40kg tunge Eizo skjermen er dessverre kastet, så jeg må nok kjøpe noe nytt

Lenke til kommentar
Hva koster en god skjerm med IPS panel?

Hva koster en fin bil med stor motor?

Du får en 20" fra Dell med IPS-panel til rundt 4000. Veldig mye billigere enn det tror jeg ikke det blir.

Skal innrømme at jeg var lite konkret ja. Og når det gjelder bil vet jeg alt om at det koster å ha stor motor. 20 skjerm er litt lite, så da får det bli 22 eller 24, og da blir det vel både 8 og 10 000?

Om jeg ikke ser feil i prisguiden koster det rundt 7000 for 24" og 10.000 for 30" med IPS. Jeg ville ikke gått for 22" (pga pixelstørrelse og oppløsning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...