Gå til innhold

Doomsday - En dårlig kopi?

RogueAlien

Anbefalte innlegg

Jeg så denne traileren på Dagbladet.no LINK

Og kunne ikke la være å se en klar likhet med John Carpenter's Escape from New York med Kurt Russel. I Escape from New York er hele Manhattan Island blitt et massivt fengsel hvor de lovløse herjer fritt. Og rundt hele øya så har politiet en barrikade hvor alle som prøver å flykte fra øya blir skutt på stedet.

Filmen starter med at Air Force One med presidenten ombord styrter i Manhattan, han har en kassett som er livsviktig for å hindre en atomkrig som vil utslette verden. Snake Plisken blir sendt inn i "karantene" området for å hente ut presidenten og kassetten.

Når man så ser på traileren til Doomsday så kan jeg ikke la være å legge merke til at hvis man bytter ut kriminelle, atomkrig og Plisken så har man ikke annet enn kopiert den gamle kultklassikeren til Carpenter. Hva tror eller synes dere andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være enig i at dette er langt fra den mest oriiginale filmen jeg har sett.. Er mange filmer den har stjålet fra. Mad Max kjenner man med en gang igjen. "Escape from New York" var ikke den første filmen jeg tenkte på, men skal ikke si du tar feil.

Nå har jeg sett en del filmer og levd en del år så man er dømt til å se at regissører stjeler fra tidligere filmer, noen ganger blir det en kalkun denne gangen funket det egentlig ganske greit.. Ingen film jeg vil huske, men helt grei underholdning..

Lenke til kommentar
For å sitere Quentin Tarantino:

I steal from every movie ever made.

Problemet til Tarantino er ikke at han stjeler fra alle filmer, men at han stjeler svært mye fra én film av gangen. En ting er en scene, litt dialog, et bilde eller to, en referanse eller en homage, som oftest er det så åpenbart at folk ikke tenker over det som noe annet enn en hyllest. Det er en annen ting å lage en film og late som det er noe originalt, og ikke noe man har såvidt endret slik at man ikke kan saksøkes.

Lenke til kommentar

Jeg syns Doomsday ble original nettop fordi den tok elementer fra alle de apokalypse filmene fra 80 tallet. Den er en hyllest. Joda, teknisk sett er den vel ikke akkurat den mest teknisk gode filmen jeg har sett, når det kommer til plott eller karakterer, men den underholdt meg, og det syns jeg er det som teller mest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

når jeg så doomsday tenkte jeg ikke så mye på orginaliteten i filmen, men jeg synes den bare var en heftig actionfilm veldig annerledes fra de typiske hollywood filmene, og jeg likte den veldig godt.

Når jeg tenker over det nå etter jeg har sett den var den jo egentlig ganske orginal, det med at de har gått tilbake til middelalderen der borte og laget seg egene samfunn og sånn. Likte den veldig godt jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...