Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

regne sin, cos og tan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fins det noen "greie" måter å regne ut sinus, cosinus og tangens med vanlig kalkulator?
Nei. Disse funksjonene er rekker, dvs samme utregninga må gjøres mange ganger for at resultatet skal bli nøyaktig.

Så det er ca umulig å gjøre sånne oppgaver uten sånnen avansert kalkulator?

Lenke til kommentar
Nå trenger du ikke en grafisk kalkulator for å regne med sin, cos og tan. Det holder med en som har litt mer enn de enkleste. Den må jo da selvsagt ha taster for sin, cos og tan.

Men det er det jeg ikke har.. og jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe en kalulator ti 2 - 3 hundre bare for å bruke dn på 1 oppg på tentamen..

Lenke til kommentar
Nå trenger du ikke en grafisk kalkulator for å regne med sin, cos og tan. Det holder med en som har litt mer enn de enkleste. Den må jo da selvsagt ha taster for sin, cos og tan.

Men det er det jeg ikke har.. og jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe en kalulator ti 2 - 3 hundre bare for å bruke dn på 1 oppg på tentamen..

Nå må du ikke bare tenke på ditt øyeblikkelige behov, men også ditt fremtidige. Hvis du skal ta matematikk videre, og du vet hvilken kalkulator dette krever, er det ikke noe problem å kjøpe denne kalkulatoren nå.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes måter for å løse oppgaver trigonometriske oppgaver uten kalkulator.

Det er to regler du kan bruke

Half Angle:

29eb4e311ecca45d81472b551d1874f1.png

Sum

df6f7f576e0c7800cc1b26074313add1.png

F.eks. hvis en vinkel er 15 grader kan du bare bruke half angle formula. og hvis du får noe mer upresist som at en vinkel er 42 grader og du trenger å ta sin 42 kan du kombinere dem og få

sin 42=sin(45 - 30/8) siden dette er ganske nøyaktig. Allikavel, vil dette bety ganske mye mer jobb for deg.

Lenke til kommentar

hvis du ikke skal bruke kalkulator og holder deg til grader (regner med du ikke har hørt om radianer) så får du følgende enkle tall for sinusfunksjonen:

sin(0)=0
sin(30)=1/2
sin(45)=sqrt(2)/2
sin(60)=sqrt(3)/2 etc..

Har du andre verdier enn dette så må du enten bruke tabell eller kalkulator.

Lenke til kommentar
hvis du ikke skal bruke kalkulator og holder deg til grader (regner med du ikke har hørt om radianer) så får du følgende enkle tall for sinusfunksjonen:

sin(0)=0
sin(30)=1/2
sin(45)=sqrt(2)/2
sin(60)=sqrt(3)/2 etc..

Har du andre verdier enn dette så må du enten bruke tabell eller kalkulator.

Nei, det er helt umulig å se på den posten som ble skrevet før deg, ikke sant. De verdiene der bør han kunne fra før av siden det er det første du lærer i trigonometri og dermed gadd jeg ikke å forklare det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...