Jan_Erik Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Fins det noen "greie" måter å regne ut sinus, cosinus og tangens med vanlig kalkulator? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Fins det noen "greie" måter å regne ut sinus, cosinus og tangens med vanlig kalkulator?Nei. Disse funksjonene er rekker, dvs samme utregninga må gjøres mange ganger for at resultatet skal bli nøyaktig. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Fins det noen "greie" måter å regne ut sinus, cosinus og tangens med vanlig kalkulator?Nei. Disse funksjonene er rekker, dvs samme utregninga må gjøres mange ganger for at resultatet skal bli nøyaktig. Så det er ca umulig å gjøre sånne oppgaver uten sånnen avansert kalkulator? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Nå trenger du ikke en grafisk kalkulator for å regne med sin, cos og tan. Det holder med en som har litt mer enn de enkleste. Den må jo da selvsagt ha taster for sin, cos og tan. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Nå trenger du ikke en grafisk kalkulator for å regne med sin, cos og tan. Det holder med en som har litt mer enn de enkleste. Den må jo da selvsagt ha taster for sin, cos og tan. Men det er det jeg ikke har.. og jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe en kalulator ti 2 - 3 hundre bare for å bruke dn på 1 oppg på tentamen.. Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du får nokk bruk for den senere også. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Du får nokk bruk for den senere også. ikke noe annet enn hvis jeg får det på prøver til neste år. I vanlige mattetimer bruker jeg en kalkulatr på dataen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Finn noen andre som har en kalkulator som duger til dette, og som ikke trenger den akkurat den dagen, og lån den. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Nå trenger du ikke en grafisk kalkulator for å regne med sin, cos og tan. Det holder med en som har litt mer enn de enkleste. Den må jo da selvsagt ha taster for sin, cos og tan. Men det er det jeg ikke har.. og jeg vet ikke om jeg gidder kjøpe en kalulator ti 2 - 3 hundre bare for å bruke dn på 1 oppg på tentamen.. Nå må du ikke bare tenke på ditt øyeblikkelige behov, men også ditt fremtidige. Hvis du skal ta matematikk videre, og du vet hvilken kalkulator dette krever, er det ikke noe problem å kjøpe denne kalkulatoren nå. Lenke til kommentar
operg Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du vil få det på prøver til neste år. Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Du vil få det på prøver til neste år. Jeg klarer ikke å ha en sånn kalkulator så lenge.. hadde nok tusta den vekk, ødlagt den eller solgt den før det.. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ja, det finnes måter for å løse oppgaver trigonometriske oppgaver uten kalkulator. Det er to regler du kan bruke Half Angle: Sum F.eks. hvis en vinkel er 15 grader kan du bare bruke half angle formula. og hvis du får noe mer upresist som at en vinkel er 42 grader og du trenger å ta sin 42 kan du kombinere dem og få sin 42=sin(45 - 30/8) siden dette er ganske nøyaktig. Allikavel, vil dette bety ganske mye mer jobb for deg. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 hvis du ikke skal bruke kalkulator og holder deg til grader (regner med du ikke har hørt om radianer) så får du følgende enkle tall for sinusfunksjonen: sin(0)=0 sin(30)=1/2 sin(45)=sqrt(2)/2 sin(60)=sqrt(3)/2 etc.. Har du andre verdier enn dette så må du enten bruke tabell eller kalkulator. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva med å bare pugge formlene? Cosinus er hosliggende/hypotenus Sinus er motstående/hypotenus Tangens er motstående/hosliggende, eller sinus/cosinus. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) hvis du ikke skal bruke kalkulator og holder deg til grader (regner med du ikke har hørt om radianer) så får du følgende enkle tall for sinusfunksjonen: sin(0)=0 sin(30)=1/2 sin(45)=sqrt(2)/2 sin(60)=sqrt(3)/2 etc.. Har du andre verdier enn dette så må du enten bruke tabell eller kalkulator. Nei, det er helt umulig å se på den posten som ble skrevet før deg, ikke sant. De verdiene der bør han kunne fra før av siden det er det første du lærer i trigonometri og dermed gadd jeg ikke å forklare det. Endret 14. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå