Gå til innhold

Hvem bruker egen fargetemperatur? Isåfall hva?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen ganger lekt meg litt med fargemperaturen, og ser det gir litt fyldigere farger. Men til syvende og sist har jeg en tendens til å overdrive, slik at bildene blir litt for ekstreme til bruk noe som helst sted.

Er det noen som bruker egen fargetemp?

Ser ut til at standarden ligger på 5200, men jeg var oppe i syv og åttetusen.

De som kan bruke det, hva slags tips har dere, er det noe man må passe på, i hvilke situasjoner egner det seg osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt lys har en temperatur, og for at bildene skal se noelunde naturlig ut bør hvitbalansen ha en fargetemperatur i nærheten av lyset på motivet. Romantisk stearinlys er kanskje 3000, mens midt på dagen kan det være 8000 ute.

For å få mer smell i fargene kan du skru opp fargemetning og sikkert gjøre masse triks i bilderedigeringen.

Lenke til kommentar
Jeg bruker kun manuell hvitbalanse til fotografering der det er snø, slik at den ikke blir blå. Jeg fotograferer også kun i RAW, slik at jeg kan korrigere der kameraet gjør feil.

Francis

Med manuell, mener du da å stille inn hvitbalansen manuelt?

Fordelen med RAW er at man ikke trenger å tenke på hvitbalansen da den kan endres i etterkant.

Så om du har satt den på "glødelampe" og bruker blitz er det bare å dra spaken til venstre, og alt blir bra igjen.

Endret av erlingba
Lenke til kommentar
Jeg bruker kun manuell hvitbalanse til fotografering der det er snø, slik at den ikke blir blå. Jeg fotograferer også kun i RAW, slik at jeg kan korrigere der kameraet gjør feil.

Francis

Med manuell, mener du da å stille inn hvitbalansen manuelt?

Fordelen med RAW er at man ikke trenger å tenke på hvitbalansen da den kan endres i etterkant.

Så om du har satt den på "glødelampe" og bruker blitz er det bare å dra spaken til venstre, og alt blir bra igjen.

Riktig!

Den eneste grunnen til at jeg av og til bruker denne funksjonen er for å slippe å dra denne slideren på plass for hvert bilde - samt hvis jeg bruker RAW+JPEG for å gi JPEG bilder til venner og bekjente.

Francis

Lenke til kommentar

Mange kameraer lar deg kalibrere med testbilde av hvitt- eller grått motiv. 18% gråplate er glimrende. Da får en riktig balanse med en gang, og slipper justering seinere - om en ikke ønsker å "tweake" da. Det er god praksis å ha med seg gråplate og både sette hvitbalansen og finne omtrentlig lysnivå.

Edit: Jeg opplevde helbom fra auto-balansen i går kveld. Gule blomster mot blå himmel, omtrent ingen ting i rødkanalen, som kameraet derfor "etterfylte" med sjøl. Her hadde gråplata gjort susen.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Hvordan er det du egentlig stiller manuell hvitbalanse?

Det var mest fargetemperaturen jeg tenkte på, tallet som du kan stille i menyen.

I manualen min står det at hvis du vil stille hvitbalansen så er det bare å ha AWB på, og holde et hvit papir foran linsa til du merker at den stiller seg om. Er det noe annet enn dette du mener?

Lenke til kommentar

Det var mest fargetemperaturen jeg tenkte på, tallet som du kan stille i menyen.

I manualen min står det at hvis du vil stille hvitbalansen så er det bare å ha AWB på, og holde et hvit papir foran linsa til du merker at den stiller seg om. Er det noe annet enn dette du mener?

Prosedyrene er litt ulike fra modell til modell, men noe sånt, ja. Jeg foretrekker nøytralt grått. Er litt usikker på varigheten til den metoden du nevner, tror manuell hvitbalanse vil være tryggere.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Prosedyrene er litt ulike fra modell til modell, men noe sånt, ja. Jeg foretrekker nøytralt grått. Er litt usikker på varigheten til den metoden du nevner, tror manuell hvitbalanse vil være tryggere.

Og med manuell mener du?

Lenke til kommentar

Og med manuell mener du?

En eller annen metode for å sette hvitbalansen, som kameraet holder seg til inntil det får beskjed om noe annet. Som sagt, dette gjøres på ulike måter, og jeg veit ikke om det fins i alle modeller - men utgangspunktet er gjerne å ta et bilde av noe nøytralt, som kameraet så kalibrerer etter. Har vært sånn funksjon i alle DSLR-modellene jeg har vært borti, og i endel kompaktkameraer også.

Lenke til kommentar

Og med manuell mener du?

Manuell justering av hvitbalansen i dedikert programvare etter at selve bildet er tatt eller ved hjelp av et gråkort.

Lenke til kommentar

For Canon sine 20/30D (sikkert 40D også, men har ikke prøvd den modellen så skal ikke si for sikkert) så setter du hvitbalansen din til "K" i steden for "AWB", deretter går du inn i menyen din og setter kelvingrader manuelt :)

Selv skyter jeg i RAW, så jeg pleier somregel å sette en "ca" hvitbalanse med den samme metoden som beskrevet ovenfor for og så etterjustere i RAW converteren min.

Lenke til kommentar
For Canon sine 20/30D (sikkert 40D også, men har ikke prøvd den modellen så skal ikke si for sikkert) så setter du hvitbalansen din til "K" i steden for "AWB", deretter går du inn i menyen din og setter kelvingrader manuelt :)

Selv skyter jeg i RAW, så jeg pleier somregel å sette en "ca" hvitbalanse med den samme metoden som beskrevet ovenfor for og så etterjustere i RAW converteren min.

Poenget med å bruke K- innstillingen, er dersom du kjenner fargetemperaturen på lyskilden. Mine gamle National-blitser ser ut til å ha fargetemperatur rundt 5000, det samme som de gamle blå fotolampene.

Lysstoffrør og lavenergipærer ser jeg som oftest angitt med avgitt fargetemperatur. Det samme gjelder halogenbelysning, og de nye LED-lampene. I tillegg finnes det egen skala for glødetrådspærer.

Lenke til kommentar

Poenget med å bruke K- innstillingen, er dersom du kjenner fargetemperaturen på lyskilden. Mine gamle National-blitser ser ut til å ha fargetemperatur rundt 5000, det samme som de gamle blå fotolampene.

Lysstoffrør og lavenergipærer ser jeg som oftest angitt med avgitt fargetemperatur. Det samme gjelder halogenbelysning, og de nye LED-lampene. I tillegg finnes det egen skala for glødetrådspærer.

Nå spurte vel han enkelt og greit hvordan man satt det til manuell hvitbalanse, og det er vel så manuellt som man kan få det :)

Lenke til kommentar

Jeg justerer ofte hvitbalansen i etterkant, de fleste editorer har mulighet for å sample fra noe som er hvitt i bildet, det kan være et godt utgangspunkt for å få fargebalansen riktig.

Utendørs er det ofte nødvendig å justere hvitbalansen pr. bilde da lyset kan variere (tenk: skyer, sol, skygge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...