Gå til innhold

Husker ikke fototeknikk, hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg så et foto på bildekritikken for litt siden av et stupetårn utendørs tatt med en spesiell teknikk... Sjekka ut på wikipedia og fant ut at det var en teknikk der man lager fotoapparat ved hjelp av f.eks pringlesbokser og man må styre utløser og slikt manuelt.

Men jeg finner ikke bildet igjen og skulle gjerne visst hva den teknikken heter.

Noen som vet hva jeg tenker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg finner ikke bildet igjen og skulle gjerne visst hva den teknikken heter.

Noen som vet hva jeg tenker på?

Pinhole ble brukt på et stupetårn for en tid siden (Ingierstrand hvis jeg ikke husker feil). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Du kan ikke styre blender og lukker manuelt, fordi det er ingen blender eller lukker. Det er bare et hull som tilsvarer en blender som er passende, og lukkeren er stort sett pekefingeren til fotografen. Du trenger ikke bruke en Pringelsboks, tvert i mot. Jeg vil faktisk anbefale deg å bruke noe helt annet. Det virker utrolig upraktisk å bruke en slik boks på meg. Nei, smell heller en boks av treplanker sammen, og velg format ut fra hva som er praktisk for deg. Selv ville jeg ikke valgt noe annet enn mellomformat (120-film), men det er mange som bruker vanlig 135-film.

Lenke til kommentar

Måtte bare ta det på hukommelsen, så måtte forklare meg slikt jeg kunne.

Så på Wikipedia at det var en som hadde laget meg en pringles-lignende boks. =)

Du må gjerne forklare litt mer om pinhole. =) Det høres spennende ut.

Lenke til kommentar

Grunnen til at en Pringles-boks vil være upraktisk, er fordi den er sylinderformet. En boks til fungere bedre, da denne er firkantet, og det er lettere å plassere filmen.

Prinsippet er jo veldig enkelt. Så fort du åpner hullet vil filmen bli eksponert, og man får et bilde. Men helt hvordan det klarer å skille ut objekter vet jeg ikke helt, men er vel som et vanlig linseelement, eller øye for den saks skyld. Man kan vel ikke bruke altfor lang lukkertid ute i vanlig dagslys?

Lenke til kommentar

Fikk tilbud idag om å være med å lage et slikt kamera. Eg er som vanlig skeptisk, særlig siden etter ka eg forstod fikk et forsøk på å ta bilde. Koffor skal folk på død og liv gjøre det ekstra vanskelig for seg selv? er ikkje foto krevende nok fra før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Morsomt å prøve en gang da. Kan fint tenke meg å bare bruke en liten boks, og kjøpe meg en 135-film. Enkel morro og eksperimentering. Koster litt å fremkalle da...

Gå i gang, lek er lærerikt. Jeg gjorde det når jeg hadde tilgang på mørkrom, det gir en fin mestringsfølelse om du får til et ok bilde.

Etterpå får du følelsen at "med dette blir det jo lett" hver gang du tar i et kamera.

Lenke til kommentar
Fikk tilbud idag om å være med å lage et slikt kamera. Eg er som vanlig skeptisk, særlig siden etter ka eg forstod fikk et forsøk på å ta bilde. Koffor skal folk på død og liv gjøre det ekstra vanskelig for seg selv? er ikkje foto krevende nok fra før?

Begrensninger har du bare godt av. Som oftest blir det bedre bilder når man tenker, og store formater tvinger deg til å tenke. Det er derfor mellomformatfotografer kommer hjem med et dusin bilder som er bedre enn de tusen bildene typiske digitalfotografer tar. Når jeg går ut med to filmer à 12 bilder kommer jeg som oftest tilbake med noe brukbart, fordi jeg tenker mer fra jeg sveiver frem neste rute til jeg trykker på utløseren. Du blir en bedre fotograf av det.

Sist gang jeg brukte storformat pinhole (siste søndagen i april) valgte jeg en lukkertid på 20 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...