Gå til innhold

Når og Hvorfor bruke pekere ?

Anbefalte innlegg

Heisann

Driver å lærer meg C++ og driver og sliter litt over pekere.

Skjønner sånn nogelunde hvordan du bruker det men, ser ikke helt hvorfor eller når jeg skal bruke den i coden min.

Får også ikke til og bruke pekere på tvers av klasser(en liten syntax på dette hadde vært fint), noe som jeg trodde skulle kunne gjøres, er ikke dette tilfelle eller må det være en klasse som arver fra den klassen som har pekkern i seg eller hva er restriksjonene der ??

Har prøvd å lese meg fram til det i en del bøker, kompendier og på div sider på internett men, klarer ikke å finne noe om dette. Mulig det er for vanskelig og sette fingern på ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kanskje viktigste bruksområde for pekere, er dynamisk minnebruk. Om du trenger å opprette objekter i kjøretid, kan du bruke new. new finner en ledig plass i minne stor nok til å holde objektet ditt, og returnerer adressen til den første byten av denne minne-chunken.

Lenke til kommentar

Brukes bl.a. for å oppnå polymorfisme. http://en.wikipedia.org/wiki/Polymorphism_...ramming#C.2B.2B

Skal du bruke en peker i en annen klasse er det sikkert pass by reference (fant ikke et godt eksempel med pekere i farten, men søk og du finner sikkert) du er ute etter.

Har forøvrig fra minst to kilder en anbefaling om å bruke pekere minst mulig. F.eks, bruk string istedet for char*, og vector-datastrukturen istedet for arrays - men dette kan du sikkert.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...