Gå til innhold

Problemer med harddisk

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har noen bærbare maskiner hvor harddisken ikke fungerer optimalt. Situasjonen er slik at harddisken går veldig treigt og programvaren henger seg og enkelte ting klikker. Når jeg skal formatere den går dette fryktelig treigt, så noe er ikke som det skal. Og jeg skjønner ikke helt at det "fungerer litt". Burde ikke en formatering ta like lang tid, så lenge størrelsen på partiosjonene er de samme?! Hva kan være problemet, og kan det fikses!?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja

Problemet *kan* jo nødvendigvis være så mangt, men er maskinen mye treigere enn normalt når du formaterer så kan det indikere et maskinvareproblem (f.eks problem med harddisken). Har du support på maskinen (dvs om du har noen du kan ringe) så kan jo det være et greit sted å starte. Det at maskinen er treig generelt sett også og at ting henger seg, tyder også på samme problem, dersom problemene er tilstede også etter at du har reinstallert windows.

Lenke til kommentar

Jeg skifter ut harddisken og da fungerer maskinen som normalt. Så det må ha noe med harddisken å gjøre. Men jeg skjønner ikke hva problemet kan være når en formatering ikke hjelper... (en formatering som forøverig tar mye lengre tid enn normalt)...

Litt frustrert :)

Lenke til kommentar

En formatering er bare en strukturering av harddisken, den påvirker ikke harddisken fysisk, for å si det på så sett. Har du feil på harddisken som ikke er av logisk art (filsystemfeil eller høy fragmentering etc) så vil ikke formatering løse disse heller. Derfor jeg nevner support, om du har det på den maskinen, evt skaff deg programvare for å sjekke diskoverflaten. Men som sagt, løser ikke formateringen problemet så er det sannsynlig at det dreier seg om en fysisk feil på harddisken og da må disken byttes før eller siden, vær bare glad at du ikke har tapt data i prosessen, hvilket er vel så vanlig (eller mer) som "bare" tapt ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...