Gå til innhold

Asus A7N8X XP 2100 Tbread


Anbefalte innlegg

Kan det bety at CPUen er låst?

 

Alle AMD cpuer er i utgangspunktet låst om du ikke har bestillt fra en leverandør som låser opp CPU for deg. Men et hovedkort med nForce2 chipset har mulighet for å låse opp cpu via Bios om du har en Tbred B, men ikke alle multipliers er tilgjengelig så hold deg rundt standard og prøv deg litt frem. Men det er lite vits i å lukke kabinettet før du har funnet det ut (da du kanskje må resette bios via jumper). Les litt i manualen og se etter om der er instillinger for "spread spektrum" eller lignende. Da det vil ødelegge for overklokkingsmulighetene.

Men da bør jeg kanskje låse den opp for sikkerhetskyld, noe forklaring på tbread om hvordan låse opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søk på forumet, jeg tror det har vært tatt opp før.

 

Men det er ikke skadelig for CPU å endre multiplier, det er bare noe inni granskauens irriterende å måtte resette CMOS (bios m. jumper).

Ja, har gjort det par ganger men nesten alltid går det med mitt HK å holde insert inne ved adre boot etter kræsjet!

Lenke til kommentar
Hva er en T-bread B?

Forbrukere kan vel ikke bestille direkte fra leverandør for å locka opp cpuen? Jeg pleier å bestille ting fra komplett såvidt jeg veit gjør ikke de slikt... bit meg viss jeg tar feil...

Jeg tror jeg har den dårligste...

Hva siterte du egentlig???

Lenke til kommentar
Hva er en T-bread B?

Forbrukere kan vel ikke bestille direkte fra leverandør for å locka opp cpuen? Jeg pleier å bestille ting fra komplett såvidt jeg veit gjør ikke de slikt... bit meg viss jeg tar feil...

Jeg tror jeg har den dårligste...

Hva siterte du egentlig???

det er flere typer tbread, a og b (kanskje fler, er ikke sikker) de forskjellige typene sier hvor overklokkings vennlige de er, hvor varme de blir.

Jeg tror jeg har den dårligste typen!

Lenke til kommentar
Hva er en T-bread B?

Forbrukere kan vel ikke bestille direkte fra leverandør for å locka opp cpuen? Jeg pleier å bestille ting fra komplett såvidt jeg veit gjør ikke de slikt... bit meg viss jeg tar feil...

Jeg tror jeg har den dårligste...

Hva siterte du egentlig???

det er flere typer tbread, a og b (kanskje fler, er ikke sikker) de forskjellige typene sier hvor overklokkings vennlige de er, hvor varme de blir.

Jeg tror jeg har den dårligste typen!

hmm og hvordan finner jeg ut av hva min cpu er? se på brikka og avlese et par nummer??

jeg er begrensa med min pc2100 ram jeg så det er enten den eller cpuen som skjærer seg når jeg skal overklokke fsb'en. det er vel en 3. ting også som kan begrense fsben sant? chipset'et??

Lenke til kommentar

hmm og hvordan finner jeg ut av hva min cpu er? se på brikka og avlese et par nummer??

jeg er begrensa med min pc2100 ram jeg så det er enten den eller cpuen som skjærer seg når jeg skal overklokke fsb'en. det er vel en 3. ting også som kan begrense fsben sant? chipset'et??

 

JIUHB0302WPOW (underlined hadde vært A om det var Tbred A)

 

Dette er linje 2 på core. Slik kan dere se om dere har A eller B

Lenke til kommentar

Vel Nforce2(som du har) klarer å unloke multiplyeren på TbredB men ikke TbredA. Så klarer du å stille muliplyeren uten å unlokke er det TbredB. Spørsmålet er om den i virkeligheten gjør det, eller om det er en bug. For å finne ut om muliplyeren i virkeligheten er unlocked, kan du bruke et program som WCPUID. Det er et program som viser info om CPU en din. Les av muliplyeren, om den er stilt der(var det 11 du hadde stilt den til i bios?) så funker unlokking. Altså har du en TbredB.

Lenke til kommentar

dette høres klart å tydelig ut ja... tror jeg venter litt med å bestille hk men bare bestiller ny ram brikke twinmos sak, men burde jeg gå for pc3200 eller 3700 nå ?? seinere må jeg jo ha nytt hk (eller nå da hehehe) er gøy med nytt hk da, håper bare jeg har A tread av cpuen (orker ikke ta ut den nå)

Lenke til kommentar
Vel Nforce2(som du har) klarer å unloke multiplyeren på TbredB men ikke TbredA. Så klarer du å stille muliplyeren uten å unlokke er det TbredB. Spørsmålet er om den i virkeligheten gjør det, eller om det er en bug. For å finne ut om muliplyeren i virkeligheten er unlocked, kan du bruke et program som WCPUID. Det er et program som viser info om CPU en din. Les av muliplyeren, om den er stilt der(var det 11 du hadde stilt den til i bios?) så funker unlokking. Altså har du en TbredB.

 

Hva slags chipset du har spiller ingen rolle. Kan du endre MP så er cpu unlocked uansett chipset. Jeg har et KT333 basert kort, og med det så har jeg endret MP på en tbred B.

Lenke til kommentar

Det er jeg fult klar over. Men han har ikke unloket den manuelt(om ikke noe har forandret seg siden sist). Og det er bare Nforce2 som kan unlokke multiplyer (og da bare på TbredB). Med kt333 må du unlokke den manuelt for å stille multiplyer. Så om han kan stille muliplyeren uten å ha gjort en manuel unlokking, så må han ha TbredB(ettersom det bare funker på tbredB og ikke TbredA)

Lenke til kommentar
Det er jeg fult klar over. Men han har ikke unloket den manuelt(om ikke noe har forandret seg siden sist). Og det er bare Nforce2 som kan unlokke multiplyer (og da bare på TbredB). Med kt333 må du unlokke den manuelt for å stille multiplyer. Så om han kan stille muliplyeren uten å ha gjort en manuel unlokking, så må han ha TbredB(ettersom det bare funker på tbredB og ikke TbredA)

 

Jeg har ikke låst opp min tbred manuelt.. for alle kommer unlocked. Du finner ikke en tbred b som er låst. Er cpu locked så klarer ikke nForce2 å unlocke den. Dette er bare en særdeles seiglivet myte som kommer av en artikke på thg (tror jeg) der forfatterern ordlegger seg dårlig, slik at mange tror at det er chipset som låser opp cpu.

Dette har han i ettertid forklart, men det er ikke så mange som har fått det med seg.

Lenke til kommentar
Men hvis det står 11 i mp i wcpuid så har jeg tbread-b?

 

Hva slags cpu du har kan ikke leses ut ifra MP.. men om du kikker på selve cpu så blir det litt lettere.

En annen ting du kan gjøre er å kikke i bios hva som er standard core voltage. er den 1,5-1,65 så er det en tbred B, er det 1,7-1,75 så er det en tbred A.

Lenke til kommentar
Men hvis det står 11 i mp i wcpuid så har jeg tbread-b?

 

Hva slags cpu du har kan ikke leses ut ifra MP.. men om du kikker på selve cpu så blir det litt lettere.

En annen ting du kan gjøre er å kikke i bios hva som er standard core voltage. er den 1,5-1,65 så er det en tbred B, er det 1,7-1,75 så er det en tbred A.

Hvis jeg har på auto står den på 1.6

Lenke til kommentar

Hele poenget er jo at om han kan stille multiplyeren uten å ha foretatt en manuel unlokking, så MÅ det være tbred B. Grunnen er at Nforce 2 bare unlokker tbredB av seg selv, ikke tbredA. For å stille MP med TbredA må han foreta en manuell unlokking, noe han ikke gjorde. Så om han ikke har foretatt en manuel unlokking, og kan stille multiplyer så må det være Tbred B.

Ser ut som om det er en TbredB du har fått ja.

Lenke til kommentar
Hele poenget er jo at om han kan stille multiplyeren uten å ha foretatt en manuel unlokking, så MÅ det være tbred B. Grunnen er at Nforce 2 bare unlokker tbredB av seg selv, ikke tbredA. For å stille MP med TbredA må han foreta en manuell unlokking, noe han ikke gjorde. Så om han ikke har foretatt en manuel unlokking, og kan stille multiplyer så må det være Tbred B.

Ser ut som om det er en TbredB du har fått ja.

Er det den som lager minst varme og som er mest overklokkingsvillig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...