Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nytt kabinett og psu - maks 500 kr - Trenger seriøs hjelp

Anbefalte innlegg

Skal bygge en pc, og har satt opp dette oppsettet:

Hovedkort: Asus P5K-VM

Wlan-kort: Asus WL-138g V2

Grafikkort: Gigabyte GeForce 9600 GT

Prosesor: Intel Core 2 Quad Q6600 - 2,4Ghz

DVD-brenner: Sony DRU-190S

Harddisk: Western Digital Raptor 10 000 rpm

Minne: Mushkin XP2-8000 4GB 1000mhz (2x2048mb)

Hadde i utgangspunktet satt opp dette AOpen kabinettet med innbygget 350watt strømforsyning.

Fått noen innspill at dette er for lite for mitt oppsett.

Noen som kan hjelpe meg å finne et kabinett m psu som er sterk nok til ca 500 kr? enten om psu følger med kabinett, eller hver for seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.. Men hvis den er garantert for liten, så er det kanskje mere fornuftig å gå for et Antec Sonata III kanskje...

Kjipt å være på såpass marginalt budsjett som jeg er nå, skulle gjerne kjøpt mye bedre deler hvis jeg hadde muligheten..

Lenke til kommentar

PSU er det absolutt siste man skal spare penger på. Antec Sonata har en grei PSU (Antec Earthwatts 500w), men heller ikke noe mer - jeg stiller også spørsmål om valget av Q6600 i et så "strippet" m-atx hovedkort som P5K-VM, strømstyringssytemet/vrm på m-atx er pga plassmangel ofte veldig svakt, og Asus sine rimeligere kort har som regel ikke en mosfet mer enn strengt nødvendig - og en Q6600 krever sitt, jeg ville heller valgt en dual core til et sånt oppsett.

Lenke til kommentar

Finnes det noen internett-sider hvor man kan plotte inn de komponentene man planlegger å kjøpe for å se mye strøm man trenger til oppsettet?

Mener å ha hørt flere ha snakket om det... Noen som har link?

Lenke til kommentar

Så HW.no anbefalte å bruke eXtreme power supply for å beregne strømbruk.. Ved 90% load på alle komponenter samtidig bruker oppsettet 480 watt..

Holder Antec Sonata på 500watt, eller burde jeg gå får denne strømforsyningen, også heller spare litt på selve kabinettet ?

Lenke til kommentar
Hvis den har beregnet 480W bør du nok opp på et kvalitetspower i 600W+ klassen.

Slik som denne OCZ StealthXStream 600 Watt som jeg linket til i forrige innlegg tenker du på eller?

Eller er det en dårlig 600watter? Sett at mange skryter av den men..

Lenke til kommentar

Når jeg ser på oppsettet ditt så må jeg bare spørre om en sak. Det er et greit nok oppsett, men hvorfor i alle dager skal du ha den raptoren? Den er dyr, og du får mye mer igjen ved f.eks kjøpe en vanlig 7200rpm HD og bruke mellomlegget på noe annet som skjermkort, eller en skikkelig PSU (som tross alt er "hjertet" i maskina di)

Lenke til kommentar
Hvis den har beregnet 480W bør du nok opp på et kvalitetspower i 600W+ klassen.

Slik som denne OCZ StealthXStream 600 Watt som jeg linket til i forrige innlegg tenker du på eller?

Eller er det en dårlig 600watter? Sett at mange skryter av den men..

den er en god psu. spesielt med tanke på prisen.

ser noen nevner at raptoren er bortkasta penger. selv har jeg den første raptoren og har hatt den i flere år nå. angrer ikke. får jeg litt penger til overs og redusert lista over ting som er prioritert så skal jeg skaffe meg en velociraptor. passe fin størrelse, da jeg bruker den til både xp og installerte spill. og sannsynligvis vista også (dual boot) etterhvert.

poenget mitt er at dersom du føler du har råd til den så er det greit, men dersom du er på et trangt budsjett så kan det lønne seg å droppe den fram til du har penger til overs.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Så HW.no anbefalte å bruke eXtreme power supply for å beregne strømbruk.. Ved 90% load på alle komponenter samtidig bruker oppsettet 480 watt..

Holder Antec Sonata på 500watt, eller burde jeg gå får denne strømforsyningen, også heller spare litt på selve kabinettet ?

Oppsettet drar ikke 480W, da måtte du i såfall ha klokket Q6600'n og hatt 9800GTX i SLI. Uklokket vil jeg si det oppsettet drar røft sett 200W. 9600GT er tålig strømgjerrig. Earthwatts-PSUen ville dratt oppsettet ditt helt greit uten problemer.

Lenke til kommentar
Oppsettet drar ikke 480W, da måtte du i såfall ha klokket Q6600'n og hatt 9800GTX i SLI. Uklokket vil jeg si det oppsettet drar røft sett 200W. 9600GT er tålig strømgjerrig. Earthwatts-PSUen ville dratt oppsettet ditt helt greit uten problemer.

Enig der, er akkurat ferdig med å bygge en pc med Antec Sonata III, det er en Phenom 9550, Gigabyte 780G hk, 4gb Geil BD PC8500, 500GB Samsung HD og et HIS Radeon 3850 kort, dette oppsettet drar under 200W på maks load.

Lenke til kommentar

Så du mener det holder med Antec Sonata III kabinettet?

Skal ikke klokke noe som helst, kun normal bruk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...