InsertNumLock Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Satt på en sandbank på hellestø og kikka på fobigående. Utover kvelden dannet skyene et fantastisk syn. m/18-55 @ 21mm Shutter Speed: 1/160 sec Aperture: 5.0 ISO: 100 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg likte bildet. Men syns kanskje det er litt mørkt til at man aner solskinnet på bakken. Også syns jeg de folkene kunne vært fjernet for å se hvordan bildet blir da. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 hva liker jeg med dette bildet. At det er folk med på bildet.. det gir en følelse av dimensjon.. det varme lyset som skaper variasjon i landskapet, godt blandet med mørke skygge partier. Himmelen er med på å piffe bildet opp, gir meg en følelse av liv.. det jeg ikke liker er rammen rundt bildet.. . Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg likte bildet. Men syns kanskje det er litt mørkt til at man aner solskinnet på bakken.Synes også det var litt i mørkeste laget i skyggepartiene. Brukte litt shadow/highlights i PS og fikk dette resultatet: Synes selv det ble bedre, hva mener dere? Lenke til kommentar
Philo Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Synes selv originalen var langt bedre og mer stemningsfullt enn det redigerte. Er jeg forøvrig den eneste som synes det er rimelig respektløst å på eget initiativ ta noen andres arbeid, kjøre det gjennom PS og legge det ut med kommentaren "mitt er bedre enn ditt"? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg likte bildet. Men syns kanskje det er litt mørkt til at man aner solskinnet på bakken.Synes også det var litt i mørkeste laget i skyggepartiene. Brukte litt shadow/highlights i PS og fikk dette resultatet: Synes selv det ble bedre, hva mener dere? Greit nok det, men du har i tillegg lyst opp forgrunnen. Syntes litt av sjarmen med bilde var at det var litt mørkt. Men takk for kritikk :] Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Er jeg forøvrig den eneste som synes det er rimelig respektløst å på eget initiativ ta noen andres arbeid, kjøre det gjennom PS og legge det ut med kommentaren "mitt er bedre enn ditt"?Det har vært diskutert i det vide og det brede tidligere, og konklusjonen var at de fleste synes det var greit. Det er ofte lettere å forklare hva man mener når man viser det i et bilde. Dersom trådstarter ønsker redigeringen fjernet, gjør jeg selvfølgelig det uten diskusjon. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Greit nok det, men du har i tillegg lyst opp forgrunnen.Ja, det var der jeg synes ting var i mørkeste laget. Det er vel smak og behag, tenker jeg :-) Jeg synes det mørke ble for dystert på et ellers så varmt bilde, men det er mulig man kan være litt mer forsiktig i spakene enn jeg var også. Veldig fint motiv forøvrig, glemte å påpeke det i sted. Dette er mer enn bare "et-til-av-mange-skybilder". Som DeViSoR er inne på, gjør menneskene i bildet "alt" her, det ville blitt veldig tomt uten dem. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 lys og mørke.. det gode og onde hehe.. angående å redigere for å vise hva som kan endres er vell i utgangspunktet vanlig, men det bør bli forespurt om lov.. er det ikke noe copyright å gjøre? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette har vært diskutert endel ganger ja.. For min del gidder jeg sjelden gjøre noe med andres bilder. Både fordi jeg ikke er noe særlig i redigering, og fordi det tar av vedleggsplassen min. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) angående å redigere for å vise hva som kan endres er vell i utgangspunktet vanlig, men det bør bli forespurt om lov.. er det ikke noe copyright å gjøre?For det første blir nå copyright (ikke egentlig noe som heter det i Norge) nokså utvannet når man legger det ut på et åpent forum på web. Som sagt har dette blitt diskutert tidligere, og konklusjonen var at de fleste synes det er greit. De som legger ut bilder her, har som regel kikket gjennom noen andre tråder, og vil jo se at det er nokså vanlig å gjøre dette. Dersom de har sterke motforestillinger, bør de heller varsle om dette i førsteposten. Grunnen til at jeg ofte redigerer litt på andres bilder, er todelt. For det første er det mye enklere å si hva man kunne gjort annerledes, og ikke minst hvordan man kan gjøre det dersom man har gjort det selv, og har et resultat å vise til: "slik blir det da". Da er eventuell tvetydighet i ordbruken redusert betraktelig. Det er ikke alltid det _blir_ bedre, selv om jeg selvfølgelig synes det når jeg legger det ut (gidder ikke legge ut bilder som jeg ikke føler har blitt noe bedre). For det andre er det artig å se hva man kan få til, om det er noe å hente. Det er svært ofte at jeg åpner et bilde i PS og lukker det igjen, fordi jeg ikke føler at jeg kan hente noe mer ut av det ved redigering. Enten fordi det i utgangspunktet er meget bra (veldig ofte er de det), eller fordi tekniske "feil" i skuddøyeblikket gjør at jeg ikke føler det er noe å hente inn (skjer mye sjeldnere enn man kanskje skulle tro). Endret 8. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 ja er enig med det du sier.. å poengtere sine synspunkter med å vise frem hvilke endringer man mener kunne ha blitt gjort er den beste måten å forstå tror nå jeg. Jeg henger meg i de som synnes at det er greit å vise ev endringer som kan gjøre bildet bedre. Men av eget smak så ville jeg valgt å forespurt først:).. det er vell heller ingen diskusjonstema i grunn Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Både fordi jeg ikke er noe særlig i redigering, og fordi det tar av vedleggsplassen min.Aner ikke hvordan det er for andre brukere selvfølgelig, men når jeg legger ut vedlegg, har jeg fremdeles 31.54MB tilgjengelig plass etterpå - uansett hvor mange vedlegg jeg legger ut. Derfor plager ikke dette meg nevneverdig ;-) Nå er de fleste vedleggene jeg legger ut nokså små, det kan være de har en grense på 500kB elns der man ikke "belastes" for vedlegget. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har ikke noe problem med at folk vil vise hva de mener med å redigere bildene mine. Men om jeg liker det jeg ser er ikke alltid et faktum. Men da sier jeg som regel i fra om det også. Takker de som har gitt kritikk, og skal ta dette i betraktning. Det med rammebruk er jeg forsåvidt enig i. Har vurdert å slutte med rammene helt, og tror jeg skal gjøre det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har ikke noe problem med at folk vil vise hva de mener med å redigere bildene mine. Men om jeg liker det jeg ser er ikke alltid et faktum.Men da sier jeg som regel i fra om det også. Og det er helt greit. Jeg forventer ikke at alle synes min variant er bedre, og jeg for min del tar gjerne kritikk på redigeringsjobben. Det gjør at jeg kanskje gjør en bedre jobb neste gang, det være seg på egne bilder eller andres bilder. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Veldig vakker og stemningsfylt bilde. Tar du vekk menneskene blir det ikke like spennende. Ramme er bra det, men du kunne kansje ha gjort den mindre? Den ble litt dominerende når den er så tykk.. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hadde for en gangs skyld faktisk ikke no imot en tykk ramme rundt et bilde, og det er rimelig sjeldent Kjempe bilde, stemmningsfult, kunne godt ha hengt dette på veggen hjemme Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 For det første blir nå copyright (ikke egentlig noe som heter det i Norge) nokså utvannet når man legger det ut på et åpent forum på web. Opphavsretten er akkurat den samme om man legger ut et bilde i et forum som om man trykker det i et blad eller bare beholder det til eget bruk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Opphavsretten er akkurat den samme om man legger ut et bilde i et forum som om man trykker det i et blad eller bare beholder det til eget bruk.Opphavsretten, ja (copyright er ikke ekvivalent med opphavsrett). Spørsmålet er hvorvidt jeg publiserer/bruker et bilde når jeg poster det i samme forum som det ble lagt opp til. Jeg tviler på at det er gjort noe rettskraftig vedtak på dette - da det enkelt og greit ikke har vært behov for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå