KoKo_ Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei! Jeg står på gjerdet og vurderer å bryte linuxjomfrudommen min (tenkte da å bruke Ubuntu 8.04). Det som holder meg litt igjen er at jeg har inntrykk at det er trøbbel med drivere, da spesielt Creative X-Fi (Platinum). Det er viktig at jeg får brukt PC-en til det jeg normalt bruker den til: Musikk, film, litt spill (sjelden heftig grafikk), litt surfing og ellers hva jeg skulle komme på. Vil jeg kunne få like bra lydkvalitet på X-Fi i Linux (bruker den optiske utgangen på tilleggskonsollen). Er det noen kjente problemer med driverene som begrenser bruken? Har GF8800. Er det noen kjente problemer der? Jeg kjører ofte dualscreen opp mot HD-TV (1080p), vil jeg merke noen forkjeller i funksjonalitet og kvalitet? Ellers andre generelle tips for å få en smertefri overgang? (Så foredraget til Robin, som var en god innføring til å starte) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Så lenge det fins drivere til lydkortet ditt så vil lyden være fin den. Du kan jo bare laste ned en Live-CD og se om det er lyd der. Du kan også sjekke på http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main om kortet ditt støttes. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 ALSA har ikke støtte for X-Fi, både fordi Creative er trege med å lage sin egen linux-driver og fordi de ikke åpner spec'en så andre kan lage gode drivere. Dog er det en beta driver for X-Fi i OSS, som er et alternativ til ALSA. Men hvordan du installerer OSS på Ubuntu har jeg ikke peil på. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Takker for svar, om enn ikke de "ja, slik får du X-Fi til å fungere"-svarene jeg håpet på Ingen her som har X-Fi som har fått lyden til å fungere? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 En forumbruker sendte meg en liten guide, men jeg har enda ikke fått min xtremegamer til å virke i Ubuntu Dere kan jo prøve selv: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5...p;highlight=xfiDet under OSS Så fungerte lyden, men jeg fikk ikke brukt mixeren til å justere lyd osv. Nå finner jeg ikke kilden, men hvis det skjer. Prøv å fjern det opprinnelige volumkontrolleren fra panelet og legg til en ny "Custom application launcher". I command skriver du "ossxmix -d0". Name og det velger du selv, så skal det gå å justere lyd også. Det er vel best med ALSA greiene, men bruker 8.04 så.. Lykke til! Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Tror nok ikke jeg begynner å knote med dette om det ikke er noen som har erfaring med at det normalt skal fungere. Dermed utgår nok Linux for meg frem til maskinvaren fungerer som den skal. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg har også et SB X-Fi-lydkort, men velger å bruke det integrerte lydkortet når jeg bruker GNU/Linux. Det går jo greit det også Endret 9. mai 2008 av Manuel Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Selv folk med Windows får ikke hva de betaler for fra Creatives drivere, så blir vanskelig å forvente noe bedre i Linux Bruk et integrert lydkort om du kan og sky Creative neste gang du skal kjøpe lydkort, om det så er for Windows eller Linux OS. Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 OSS har X-Fi driver, og denne har åpen kode, så spesifikasjonene til X-Fi skal nå endelig være kjent: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NjMyMw men ALSA som Ubuntu 8.04 bruker som standard har ikke fått støtten ennå. Jeg regner med at det kommer på plass etterhvert i ALSA også, og da er det fullt mulig å kompilerer det inn i en 8.04 installasjon uten særlig mikkmakk. Nå er det ikke så vanskelig å få erstatte ALSA med OSS, slik at kortet funker nå, bare klipp og lim linjene som er gitt i denne posten i en terminal: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=376...mp;postcount=60 så kan du lese litt i tråden her for å løse eventuelle issues med enkelte programmer etterpå: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=7...ht=Soundblaster Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Men den guiden er vel til Ubuntu 7.10, 8.04 har jo PulseAudio, kan man ikke da bruke både alsa og oss? Trodde det var hele poenget med PulseAudio. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Men den guiden er vel til Ubuntu 7.10, 8.04 har jo PulseAudio, kan man ikke da bruke både alsa og oss? Trodde det var hele poenget med PulseAudio. Poenget med PulseAudio er vel heller å ha en sentral lydserver med mulighet for å styre lyden til hver "klient" individuelt. Det er i grunn synd at lydsystemene som blir brukt i GNU/Linux ikke er noe annet en én saftig spaghetti. Det er nesten umulig å orientere seg om hva som er hva, hvor og når. I dag så har man aRts, som igjen konkurrerer med GStreamer+esd og JACK. I tillegg så kan ALSA mikse sammen lydstrømmer vha. dmix, som igjen gjør at ALSA konkurrerer med både aRts, esd og til dels, JACK. Så kommer PulseAudio inn i bildet. Det blir egentlig bare mer knot selv om det er mulig å bruke ALSA til å sende lyd fra ALSA til PulseAudio-serveren ... Det blir ikke mindre forvirrende ved at pogrammer kan inkludere spesifikk støtte for de ulike lydserverene. Da er det irrelevant hvorvidt det er OSS eller ALSA som sørger for at lyden kommer ut av lydkortet ditt. Likevel så ser vi tendensen til at støtten for esd og aRts er i ferd med å dø bort. Tør vi gjette på at støtte for PulseAudio kommer til å oppstå i kjølvannet? For et drittlass med dritt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå