Gå til innhold

Hvordan skrive til ekstern NTFS-disk fra OS X?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Mac pro med OS X. Tilkoblet den er en ekstern Maxtor harddisk som er formatert til NTFS.

Får selvfølgelig bare leserettigheter som det står nå.

Mitt spørsmål er todelt.

Kan jeg 1) Installere noen form for programvare eller drivere for at OS X skal kunne skrive til den også? eller 2) Må jeg formatere den i nytt filformat?

Hvis jeg må formatere den i nytt filformat, hvilke format skal jeg bruke? Mac sitt?, FAT32? Ønsker jo ett filsystem som kan leses og skrives til av både windows og Mac og som støtter filer som er større enn 2GB. Er vel en begrensning mtp sistnevnte i FAT32.

Takk på forhånd for all eventuell hjelp.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjørte FAT32 på min X-HD for å få til dette. Begrensningen er vel på 4GB.

Det er ett alternativ. Men vil helst unngå det viss mulig. Det finnes jo støtte for å skrive til NTFS-disker fra ett *nix-system, og Mac er da visserligen bygd på det.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Plutselig har problemet som nevnt i første post dukket opp igjen.

Jeg har prøvd å reinstaller MACFuse og NTFS-3g driverne; med og uten å avmounte og remounte disken.

Disken er en Maxtor 500Gb med både Firewire og USb-tilkobling. Jeg har koblet til med firewire.

Disken har fungert problemfritt i lang tid, men nå har jeg plutselig mistet skriverettighetene. Kun lese. Jeg klarer ikke å forandre på dette; elle rjeg har i hvertfall med mitt utgangspunkt ikke funnet ut hvordan. Har fulgt OSX Hjelp sin egen anvisning på hvordan endre rettigheter, men det er rett og slett ikke en opsjon på denne disken.

Noen tips noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...