Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt Uninett.

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Der hvor jeg bor har vi eget kabelselskap bredbånd/internett som er eid av 3 borettslag + kommunen. Vi har gode hastigheter og vi har leid linjer hos Catch Communications. Men nå så ser jeg at min IP adresse kommer i fra Uninett i Trondheim.

Jeg vet at kabelselskapet skal bestille flere linjer og større hastigheter, men er det noen som vet hva Uninett står for når det kommer til netthastigheter opp/ned? Har Uninett stabile linjer o.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linjene er kjemperaske og gode.

Opptaterer jeg feks Linux så maxer jeg ut hva linja greier.

Jeg måler omtrent 25megabit i sekundet her. IT-Folka sier da at vi har utdelt 100megabit. Men det er vel Rutern som holder litt tilbake, eller deres konfig?

Men uansett, det holder MYE for meg.

Men! Uninet er PIRKEN som juling når det gjelder torrents. Får Uninett en Mail eller Brev at din IP har nedlastet kopibeskyttet materiale så sperrer de linjen din for en stund, eller til du kommer til nærmeste skole som har fått beskjed fra Unintet i Trondheim hva du har gjort.

Men er man forsiktig så går det bra.

Lenke til kommentar

Hehe, det gjør du nok ikke, UiS/UIO/NTNU og de fleste andre skolene er koblet sammen med litt over 2gbits :) Forøvrig får jeg ikke mer en 80 mbps selvom jeg er ett hopp fra gatewayen til UiS når jeg henter ned fra uninett sinn ftp server.

Jeg måler omtrent 25megabit i sekundet her. IT-Folka sier da at vi har utdelt 100megabit. Men det er vel Rutern som holder litt tilbake, eller deres konfig?

Grunnen til at du får 25mbit, er jo fordi du er på ett nett med flere som laster ned. Eventuelt at serveren i andre enden ikke har så mye kapasitet

Men! Uninet er PIRKEN som juling når det gjelder torrents. Får Uninett en Mail eller Brev at din IP har nedlastet kopibeskyttet materiale så sperrer de linjen din for en stund, eller til du kommer til nærmeste skole som har fått beskjed fra Unintet i Trondheim hva du har gjort.

Dette er det heller ikke uninett som gjør, men skolen.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
No har eg jo litt meir tilgang til forskjellige ting her så om det er ipadressa du sitter på no, så er det catch ja og ved ein sjekk på http://news.nic.com/cgi-bin/whois så kommer det opp at denne ipen tilhører catch ...lokaliasjon....

Kvar du får opp uninett lurer eg litt på då. catch er ventelo (som igjen er kjøpt opp) så ipadresser skal dei nok i fleng.

Jeg var inne på en nettside som påsto at jeg hadde Uninett adresse, noe jeg tydeligvis ikke har. Da jeg har sjekket på andre nettsider som viser at jeg har "rett" IP adresse. :)

Så tenkte jeg at kabelselskapet hadde byttet leverandør, noe de tydeligvis ikke har gjort.

Lenke til kommentar

ooo... Kan du se ip'en min jankee? Jeg har vel uninett, har jeg ikke? haha...

IPAdresse

Din offentlige IP-adresse på Internett er:

xxx.xx.xxx.xxx

Adressen tilhører følgende nett:

NTANET

UNINETT backbone network descr: This network started its life internally at Norwegian descr: Telecom Research, but was taken into use by UNINETT and descr: its members early in the Internet's history in Norway. descr: This address space is still used and administered by UNINETT.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Hehe, det gjør du nok ikke, UiS/UIO/NTNU og de fleste andre skolene er koblet sammen med litt over 2gbits :) Forøvrig får jeg ikke mer en 80 mbps selvom jeg er ett hopp fra gatewayen til UiS når jeg henter ned fra uninett sinn ftp server.

Grunnen til at du får 25mbit, er jo fordi du er på ett nett med flere som laster ned. Eventuelt at serveren i andre enden ikke har så mye kapasitet

Dette er det heller ikke uninett som gjør, men skolen.

Skolen som mottar fra Trondheim... Da er det nok ikke skolen.

Det er nok noe som begrenser hastigheten ja. Fordi jeg opplever 25megabit fra omtrent alle andre servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...