ATWindsor Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg kan ikke tenke meg at de kommer til å tjene noe særlig mer på å lage spill til Linux, det er jo bare Windows-brukere (stort sett gamere) som venter på at et slikt tilbud skal komme så de kan avslutte Windowskarrieren. Om spill blir mer OSuvhengige, kan man lett se for seg dedikerte spill-OS med en simpel frontend, som er rakse og omtrent like enkle i bruk som konsoller. Det vil på sikt kanskje føre til mer salg for PC. AtW Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg kan ikke tenke meg at de kommer til å tjene noe særlig mer på å lage spill til Linux, det er jo bare Windows-brukere (stort sett gamere) som venter på at et slikt tilbud skal komme så de kan avslutte Windowskarrieren. Etter noen samtaler med Codeweavers (de som står bak Wine og Crossover) så har jeg fått vite at de har 150.000 abonnementer på Crossover Games. Tenk hvor mange som kjører gratis Wine? Verdt å nevne at mange benytter seg av en slik løsning nettopp pga Source spill og WoW. Jeg vil si at det allerede er et greit Linux-marked for disse spillene. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ja, det kan godt hende, men det kan hende "massen" ikke vet om det, enda. Jeg visste ikke hva Wine var for noe før jeg så foredraget ditt. Jeg er også ganske ny i Linuxverdenen, så det er vel kanskje en sammenheng, men for en som aldri har prøvd Linux og er drittlei av Windows kan det hende personen fortsatt blir på Windowsplattformen, siden han ikke vet om det går ann å spille på Linux. Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg vil si at det allerede er et greit Linux-marked for disse spillene. Men hvor mange ville kjøpt spillet på nytt for å få en ekte Linux versjon? Tror ikke det er noe særlig økonomi i å begynne å porte eldre spill. Men når det er sagt, alt burde ikke rotere rundt økonomi heller. Det burde være mulig for Blizzard, som tjener nesten ubegripelige summer på WoW, å bruke en dråpe av de pengene på noe som lukter service kontra pur kapitalisme. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) En ting jer lurer på; La oss si at det kommer et nytt spill neste år som heter "Game", det blir skrevet for både Linux, Windows og Mac, vil man kunne spille sammen med de forskjellige systemene på internett da? Edit: To setninger formulert forskjellig om samme sak. Endret 9. mai 2008 av Goodkat Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 For Blizzard so lager spillene sine for Mac OS X, så vil det være relativt billig og enkelt å få disse spillene for Linux også. Jeg tror at dette ville ført til litt økt popularitet og muligens at flere Linux-brukere ville kjøpt spillet. Med dagens situasjon er det nok ikke mye å tjene på dette, men jeg er overbevist om at det lønner seg på sikt. Generelt (altså ikke kun Blizzard): Jeg mener ikke at alle gamle spill skal portes til Linux, jeg tenkte først og fremst at nye spill skulle komme på flere platformer. En ting jer lurer på; La oss si at det kommer et nytt spill neste år som heter "Game", det blir skrevet for både Linux, Windows og Mac, vil man kunne spille sammen med de forskjellige systemene på internett da? Det er ingenting som hindrer det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (det er ikke alle som vil beholde Windows kun for spillingen sin del). Nei, men dersom flertallet av ungdommen går over til Linux (og for denne gruppen er spill meget viktig) er det kun et tidsspørsmål før disse blir voksne og selv begynner å velge OS i bedrifter. Dessuten er det ungdommen (dvs. ekspertisen i familien) som i mange hjem i praksis avgjør hvilket os som skal kjøres. Spill er faktisk ganske viktig for fremtiden til en plattform. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Kult med Steam til linux, men er det en ting som virkelig hadde monnet på så er det World of Warcraft. Hadde bare WoW funka i Ubuntu 8.04 tror jeg nesten jeg hadde gått over permanent. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) World of Warcraft skal være godt støttet av wine Endret 9. mai 2008 av Ziltoid Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) men wine er litt stress også da Endret 9. mai 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 WoW er svært godt støttet av WINE. Jeg har null problemer med å spille WoW i 1920x1200 med all grafikk skrudd på fullt (ok, litt mindre fps enn i Windows, men det går ikke ut over spillbarheten). Har aldri opplevd at det har kræsjet eller noe sånt. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 men wine er litt stress også daDet varierer, noen programmer er enklere å sette oppe med wine enn andre. World of Warcraft er et av de som skal funke uten mye knoting. Og det finnes mange gode guider på nettet om hvordan man installerer det Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Er bare aa lokke med hoeyere FPS saa kommer gamerne Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 En liten kommentar til WoW i Wine. Standard WoW virker dønn solid så vidt jeg har kunnet se. I mitt tilfelle fikk jeg tilsvarende eller bedre ytelse i Wine enn Windows. Eneste jeg ikke vet er om man får surround lyd (jeg hadde bare stereo høyttalere hekta på PCen når jeg testet WoW i Wine sist). Men når man logger ut av WoW lagrer den ned data fra alle addons til disk. Hvis du har en bøtte med addons som inneholder større datamengder (itemsync, auctioneer osv) kan dette ta mangfoldige minutter å få ut på disk via Wine. Resultatet er at å lukke spillet kan ta ekstremt lang tid. Teknisk sett er det visstnok fordi WoW skriver ut disse dataen på en måte som gir god ytelse i Windows, men tydeligvis har motsatt effekt i Wine. Er ikke sikker, men mulig det er begrenset til dersom man kjører WoW direkte fra en NTFS disk. Med tanke på hvor komplett Wine sin støtte for WoW allerede er, har jeg vanskelig for å se hvordan det kan være snakk om store jobben for Blizzard å levere en Linux klient som i praksis er Windows klienten bakt inn i en litt modifisert Wine, eller litt modifisert Windows klient bakt inn i standard Wine. Men for å kunne supportere det må de jo være bombesikre på at ikke en oppdatering av Wine struler til noe, så de måtte levert det som en selvstendig pakkeløsning. For å ikke ende i et support mareritt måtte de nok også ha begrenset seg til et utvalg av distroer. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 men wine er litt stress også daDet varierer, noen programmer er enklere å sette oppe med wine enn andre. World of Warcraft er et av de som skal funke uten mye knoting. Og det finnes mange gode guider på nettet om hvordan man installerer det Det er vel nettopp det som er problemet. Man burde jo helst kunne kjøpe et spill, putte CDen i CD-ROMen og installere det. Hvis man får høre at man må bruke forskjellige veiledere begynner i hvert fall jeg å tvile med en gang. Lenke til kommentar
Toset Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Synes dette høres ut som et veldig bra trekk av Valve, og jeg håper det blir gjennomført, kjapt! Dette kan være starten på noe helt nytt, og jeg tror mange kan komme til å gå over til Linux, meg selv inkludert :-) Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg fikk til WoW i wine i 7.10, men ikke i 8.04. Bare en drøss feilmeldinger som en dødelig ikke skjønner noe av. Kan uansett ikke si linux "støtter" WoW når du kjører det gjennom wine. Synes egentlig wine er noe drit. Bare se hvordan den fantastiske demonstrasjonen av Guild Wars gikk på det foredraget på hw.no. Når jeg fikk det til å fungere på 7.10 så fungerte ikke alle musknappene, vinduet blaffret og det var ellers et skikkelig knot å få til. Tenk så deilig det hadde vært med en .deb pakke -> rclick -> install eller enda bedre, bare hentet det fra apt Endret 9. mai 2008 av tacomodo Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg fikk til WoW i wine i 7.10, men ikke i 8.04. Bare en drøss feilmeldinger som en dødelig ikke skjønner noe av. Kan uansett ikke si linux "støtter" WoW når du kjører det gjennom wine. Synes egentlig wine er noe drit. Bare se hvordan den fantastiske demonstrasjonen av Guild Wars gikk på det foredraget på hw.no. Når jeg fikk det til å fungere på 7.10 så fungerte ikke alle musknappene, vinduet blaffret og det var ellers et skikkelig knot å få til. Tenk så deilig det hadde vært med en .deb pakke -> rclick -> install eller enda bedre, bare hentet det fra apt Nå skal det nevnes at oppløsningen kunne ha gjort sitt til at det fungerte dårlig på foredraget da. Har skrevet en artikkel om GW i Wine tidligere, og spiller det selv et par ganger i uka uten problemer. WoW fungerer derimot mye bedre. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Støtten i Wine er langt ifra god nok, men en del spill, deriblant WoW andre Blizzard-spill virker som regel uten knoting. Jeg har ikke prøvd det i aller nyeste utgave av Wine, men alt det der bør være på plass i Wine 1.0 som kommer snart. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Hva med spill som blir distribuert gjennom Steam som allerede har en linuxklient? Og tror dere man vil måtte kjøpe linuxklienten separat, eller vil jeg kunne smelle spilla jeg allerede har betalt for opp i linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå