PootieTang Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Husk at Valve allerede leverer spill til Playstation3, der finnes det ikke noen DirectX, så de har lenge/alltid hatt en OpenGL-versjon av Source-motoren. Som vanlig tar jeg sånne nyheter med en stor klype salt, men flott viss dette viser seg å stemme bra og Steam-plattformen og flere av Valve sine slagere kommer til GNU/Linux. Da blir det vertfall spill-kjøp fra meg! Valve leverer vel ikke spill til PS3!? Orange Box kom på PS3, men der var det EA som stod for portingen og resultatet ble deretter... http://computerandvideogames.com/article.php?id=188227 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Om Valve faktisk gjennomfører dette og porter steam og orangebox til linux og i tillegg lanserer framtidige spill for både windows og linux vil det være en liten revolusjon for linux desktop'en. I dag er det for lite kommersielle spille tilgjengelig og de som finnes er ofte noe vanskelige å installere (laste ned en linux-installer - fyre den opp i terminalen med de nødvendige tilgangene - osv), mens steam vil gi en enkel måte å legge inn spill på. I tillegg er det ikke noen hemmelighet at mangelen på spill holder folk tilbake fra å kaste ut windows. For min del er det veldig sansynlig at jeg kommer til å bruke en del penger på dette. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette var gode nyheter. Hadde vært helt supert om Valve ga ut en egen Linuxklient og mange fine spill som fungerer native i Linux. Da ryker fort XP partisjonen min veldig, veldig langt bort. Hurra Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette var virkelig interessante nyheter. Hvis en såpass stor aktør som Valve committer seg til Linux, vil Microsoft for alvor merke konkurransen. Om Valve tilbyr sine produkter under Linux, vil nok dette trolig også påvirke AMD og Nvidia til å legge mer ressurser i lage bedre drivere for denne plattformen. Personlig mener jeg at dette også er en indikasjon på hvilket blindspor Vista ser ut til å være. Brukere og softwareselskap finner seg ikke i å bli diktert av M$ i så stor grad som Vista legger opp til. Med den kvaliteten som Linux desktop i ulike varianter er i ferd med å få, tror jeg vi kommer til å se en kraftig økt bruk i de neste par årene. Videre synes jeg at det er en slående likhet mellom Vista og Intel Prescott, hvor det ble levert et produkt som markedet på ingen måte var tilfreds med. Det blir spennende å se hva M$ kan komme på banen med i neste runde. R. Lenke til kommentar
jhbolle Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Hurra! Valve Linux Endret 8. mai 2008 av jhbolle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 I tillegg er det ikke noen hemmelighet at mangelen på spill holder folk tilbake fra å kaste ut windows. I hvert fall unge, spillende folk. Unge folk setter trendene for framtida og tar med sine vaner fra ungdomstida inn i voksenlivet og bedrifter. De som er vanskeligst å vende er de som ikke gidder å bruke 5 minutter på å lære noe nytt og bedre fordi "sånn har jeg hatt det i alle år og det er jeg fornøyd med". Null utforskertrang, lav læreevne, manglende evne til å se fordeler med nye ting. Det er ofte den samme gruppa som sitter og sier "huff, DVD-spiller er noe tull. Jeg har alltid trivdes med VHS og vil alltid gjøre det". Unge oppdagelseslystende og lærevillige trendsettere vil finne ut hva som er best for dem på et mer historisk uavhengig grunnlag. Lenke til kommentar
idos Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Huuuuuuuurrrrraaaaaa. bye bye windows.. Lenke til kommentar
OldJuiceBox Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette var virkelig interessante nyheter. Hvis en såpass stor aktør som Valve committer seg til Linux, vil Microsoft for alvor merke konkurransen. Om Valve tilbyr sine produkter under Linux, vil nok dette trolig også påvirke AMD og Nvidia til å legge mer ressurser i lage bedre drivere for denne plattformen. Og når AMD og Nvidia får oppdatert sine drivere i Linux, og Valve lager spillene sine for Linux, så vil Microsoft få en kraftig konkurranse. Da vil kanskje flere følge etter Valve. Siden Linux er gratis så vil dette sette et stort press på Microsoft, og de vil bli nødt til å sette ned prisene på Windows kraftig, og jobbe hard for å lage noe som kan slå Linux. Jeg tror det bare er bra at Microsoft får litt konkurranse, de har sittet alene på toppen for lenge. Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette høres ekstremt spennende ut. Gleder meg til den dagen da Windows partisjonen kun brukes til å fyre opp gamle spill med. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette høres ekstremt spennende ut. Gleder meg til den dagen da Windows partisjonen kun brukes til å fyre opp gamle spill med.Vil tro at de fremtidige Linux-distroene vil ha applikasjoner som klarer å kjøre "gamle" ting Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Veldig bra utvikling tror jeg, spesielt da for linux-miljøet. Å få en så stor aktør som valve inn i linux vil antageligvis få andre til å følge etter og dette kan være et vendepunkt for linux. Denne utviklingen vil også føre til at Microsoft må begynne å uttgi ferdige produkter for å holde stand i markedetet. Tommelen opp for valve! I tillegg er det ikke noen hemmelighet at mangelen på spill holder folk tilbake fra å kaste ut windows. I hvert fall unge, spillende folk. Unge folk setter trendene for framtida og tar med sine vaner fra ungdomstida inn i voksenlivet og bedrifter. De som er vanskeligst å vende er de som ikke gidder å bruke 5 minutter på å lære noe nytt og bedre fordi "sånn har jeg hatt det i alle år og det er jeg fornøyd med". Null utforskertrang, lav læreevne, manglende evne til å se fordeler med nye ting. Det er ofte den samme gruppa som sitter og sier "huff, DVD-spiller er noe tull. Jeg har alltid trivdes med VHS og vil alltid gjøre det". Unge oppdagelseslystende og lærevillige trendsettere vil finne ut hva som er best for dem på et mer historisk uavhengig grunnlag. Dette tror jeg er helt riktig. Jeg har nå helt gått over til linux til skole-arbeid og vanlig bruk. Rett og slett for denne nyskjerrighetsfaktoren og behov for å prøve noe nytt. At valve begynner å uttgi spill til linux kan få andre ungdom også til å bli litt mer interessert i linux, og da vil de kanskje se at ting som gjøres på en annen måte likevel kan være gode måter å gjøre ting på. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Valve leverer vel ikke spill til PS3!? Orange Box kom på PS3, men der var det EA som stod for portingen og resultatet ble deretter...http://computerandvideogames.com/article.php?id=188227 Ok, tok det egentlig for gitt jeg, hadde ikke trodd en spillaktør ville la seg stå helt utenfor et så stort marked, men hva må man vel ikke finne seg i når man er lurt i DX-fella... Enda en motivasjon for Valve til å pushe en OpenGL-port altså. Endret 8. mai 2008 av PHPdude Lenke til kommentar
uggabugga Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hadde bare enkelte HW produsenter fulgt opp med drivere så hadde jeg vært i paradis... Creative X-Fi og ATI/AMD HD370X2 har i alle fall ikke jeg greid å få full støtte for i Ubuntu 8.04, så da er jeg like langt. Spille=boote XP, synd men sant :-( (Kan riktignok kjøre lyd på den HK-integrerte lydchippen, men 3D akselerasjon kan jeg se langt etter, men AMD/ATI kan man jo håpe på, Creative derimot... Har kjøpt mitt siste Creativeprodukt for å si det sånn.) Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Hallelujah indeed! Beste nyhetene på ganske så lenge Valve <3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette høres ekstremt spennende ut. Gleder meg til den dagen da Windows partisjonen kun brukes til å fyre opp gamle spill med.Vil tro at de fremtidige Linux-distroene vil ha applikasjoner som klarer å kjøre "gamle" ting Jepp. I dag finnes det f.eks DOS-emulatorer og Commodore 64-emulatorer. Hvem vet hva slags emulatorer vi har for gamle spill om f.eks 5 eller 10 år? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette tror jeg ikke før jeg får se det. Forøvrig håper jeg også de gjør dette skikkelig og ikke bare lager en port med tvilsom kvalitet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette tror jeg ikke før jeg får se det. Forøvrig håper jeg også de gjør dette skikkelig og ikke bare lager en port med tvilsom kvalitet.Vel, så lang tid Valve har til vane for å bruke på sine produkter så kommer de nok til å gjøre sine saker ordentlig Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kjempegode nyheter hvis det stemmer. Håper det også kommer til Mac Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Dette er hva jeg kaller en bra start på dagen. Utrolig flott og høre ett stort firma som Valve velger og gi oss Linux brukere oppmerksomhet... Nå håper jeg bare det ikke er evigheter till det blir fullført eller at de går tilbake på dette. Håper også dette er ett eksempel som blir etterfulgt av andre utviklere. Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Open gl ftw, jeg har alltid synes open gl så bedre ut, hvis man greier detta, så kansje det blir mer open gl fra valve. Husker 2000 tia, alt direct x så blurry ut, men open gl gjorde ikke. Men hvis alle hadde brukt open gl, så hadde vi devs ikke trengt å gjøre så mye for å porte til linux. Firmaer som er flinke: Id-Software Epic games VAlve blitt Blizzard- LAG LINUX SUPPORT FFS!, pga ALLE dem sine spell er open gl(starcraft er direct draw, og diablo 2 bruker bare direct draw eller direct 3d eller glide(3dfx), men har open gl for mac. så burde ikke være stort problem å porte da! men viste om detta for lenge sia, detta skjedde ganske så fort med valve =) GJ valve =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå