Gå til innhold

Ny pc ca 4k - hvordan ser denne ut?

Anbefalte innlegg

Det jeg har nå er kabinett med innebygget psu på 350watt. Og skjermkortet er x1950 pro. Ikke verdens kraftigste nei, men trekker sikkert en del. Og raptor os-disk. Pluss noen flere disker og dvdbrenner og lydkort og wifikort og 5-6 usbenheter (disker og blåtann ++).

Og det er greit at highend skjermkort krever litt, men oppsettet som var foreslått øverst i tråden hadde ikke noe highend kort.. ikke noe annet som skulle tilsi at 350watt ikke skulle holde, ihvertfall ikke etter min erfaring. Skulle det være sånn at psuen som fulgte med kabinettet var søppel så blir det jo noe annet, men jeg tror ikke helt på det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg bare si at du kjører på lykke og fromme - er ikke sikkert alle andre er like heldige. En annen mulighet er at din 350W faktisk er produsert av en "grom" produsent som Enermax, FSP Group, CWT, Topower eller Seasonic - en 350W fra en av disse vil lett matche en noname/jalla 500W.

Lenke til kommentar
men oppsettet som var foreslått øverst i tråden hadde ikke noe highend kort.. ikke noe annet som skulle tilsi at 350watt ikke skulle holde, ihvertfall ikke etter min erfaring. Skulle det være sånn at psuen som fulgte med kabinettet var søppel så blir det jo noe annet, men jeg tror ikke helt på det heller.

Har ikke klart å finne navn på psu'en som sitter i det AOpen kabinettet, men vet at en kamerat hadde 2-3 disker, 8800GT i sli, kraftig dual-core prosessor + annet stæsh i et AOpen kabinett på 400watt... Vet ikke om dette sier noe om kvaliteten på de psuene AOpen bruker jeg men..

Lenke til kommentar

Jeh har hatt flere,og bygget enda flere pcer på Aopen kabinett m/Aopen power - disse har stort sett fungert greit med single core Pentium 4, Athlon 64 og Celeron maskiner - men de er ikke så godt egnet til moderne pcer - selv på en relativt beskjed maskin vil du ha svært lite å gå på.

Hvis du absolutt vil spare penger på psu - noe du ikke bør gjøre - så kjøp Aopen kabinett/power - det vil helt sikkert fungere en stund.

EDIT: Har sjekket litt - og det KAN være produsert av FSP (Fortron/Source) - det gjør situasjonen litt bedre, da de lager kvalitetspower som lett matcher 400/500w noname/billigpower

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takk både bo1e og PerUlv2! Setter stor pris på at dere gidder å sjekke opp litt :)

Problemet her var jo at jeg var såpass fornøyd med det jeg hadde satt opp. Hadde lovt fruen å ikke bruke mer enn 4000 på ny pc, men nå selv med AOpen kabinettet så kommer det på 5000 kr..hehe..

Skal jeg kjøpe Antec kabinettet ryker det på 500kr til..

Pcen kommer ikke til å bli oppgradert noe mer enn det den er, kanskje en harddisk til etterhvert. Ingenting i pcen skal klokkes.

Spiller ikke så mye, men når jeg først må kjøpe et skjermkort, så ville jeg ha muligheten til også å kunne spille nye spill av og til.

Så pcen vil nok bli kjørt pent.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg kjørte ett Athlon X2 oppsett en gang med et FSP Fortron/Source 270W m-atx psu som et NorthQ 400W ikke klarte å starte en gang ;-) Dette var riktignok bare en test - men sier litt om kvalitetsforskjeller..... ;-)

Lenke til kommentar
Kan nevne at jeg kjørte ett Athlon X2 oppsett en gang med et FSP Fortron/Source 270W m-atx psu som et NorthQ 400W ikke klarte å starte en gang ;-) Dette var riktignok bare en test - men sier litt om kvalitetsforskjeller..... ;-)

Det kan være såpass store forskjeller ja :ohmy:

Skjønner at kvaliteten kan ha mye å si da ja..

Lenke til kommentar
Her er en PSU-kalkulator:

eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5

Satt inn ditt oppsett og fikk 221 watt, så du trenger vel ikke så voldsom til strømforsyning. Setter du f.eks. inn en harddisk til så trenger du 24 watt mer. En PSU på ca. 400-500W vil nok være et godt valg.

Edit: Glemte nettverkskort. Ble 234W med det inkludert.

Hardware.no har jo testet og anbefalt Corsair 450W. Les test her:

Test: Corsair VX450W - Minnegigant som ikke skuffer

Har en 520W fra Corsair selv og den fungerer bra og den har også et lavt støynivå. Leser at mange skryter av Mist sine PSU-er, men de har ikke HW testet enda av en eller annen grunn.

Takk for svar :)

Prøvde å sette inn selv og fikk 483 watt...kan du få tatt en printscreen av hva du puttet inn eller noe ?

Så det AOpen kabinettet med 350watt innebygget, det kan jeg bare glemme til dette oppsettet egentlig ?

Screenshot blir så kronglete. Kan heller fortelle hva jeg puttet inn:

System Type: Single Socket

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 GO 2400 MHz Kentsfield

RAM: 2 sticks DDR2 SDRAM

Video Card: NVIDIA GeForce 9600 GT

Video Type: Single Card

Hard Drives: 1 SATA HDD

Drives: 1 DVD-RW/DVD+RW Drive

Additional PCI Card (avg): 1 Card

Jeg tror du valgt Quad Socket på System Type. Det er for fire prosessorer, og ikke en prosessor med fire kjerner. Stor forskjell der.

Endret av Albino
Lenke til kommentar
Jeg tror du valgt Quad Socket på System Type. Det er for fire prosessorer, og ikke en prosessor med fire kjerner. Stor forskjell der.

Var akkurat det jeg gjorde..hehe.. Da fikk vi oppklaringen der :)

Lenke til kommentar

Kjørte en test på hva systemet trekker ved 100% load på alle komponenter samtidig. Da skal systeme trekke max 264watt..

La oss gi PerUlv2 rett i at psuen kanskje ikke yter fullt 350watt i og med at vi ikke vet navn, men 300 watt...da burde det fortsatt gå greit å bruke dette oppsettet.. Er vel ikke ofte en pc belastes 100% på alle komponenter samtidig heller..

Snakker jeg bare tull her, eller høres det litt fornuftig ut å?

Lenke til kommentar

Tja, det er bare det at om skjermkortet trekker lite, så kan ikke andre komponenter benytte evig av det. Det fordi strømmen går på forskjellige rails (3,3V, 5V, 12V). Og om det da trekkes mye vil volten i disse railene synke (ikke nødvendigvis på alle samtidig), og det er skadelig for komponentene.

Derfor er det bedre å ha litt for mye enn litt for lite

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...