Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykdom i familien - Sykemelding?

Gjest Bekymret...

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret...

Hei.

Er en kar som nærmer meg 30år. Nå har det seg slik at min mor har hadd kreft i over 2 år. Har vært litt oppturer og litt nedturer. Men bunnen nåddes nå nettopp da kreften er i "full spredning" og hun er for svak for cellegift.

Hun har bestandig vært veldig viktig for meg da jeg er enebarn(fått ste-søsken i senere tid) og ikke har hatt en far i oppveksten. Har ikke vært på jobb siden jeg fikk denne beskjeden og det er selvsagt ganske tungt å fordøye...

Tenkte å dra til legen før helgen for å få sykemelding. Regner med at det ikke skal være noe problem?

Fra før er ste-faren min sykemeldt og er hjemme og tar seg av barna.

Bare lurte litt siden dette er helt nytt og ukjent for meg. Har kun vært sykemeldt en gang tidligere og det var pga egen skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Er en kar som nærmer meg 30år. Nå har det seg slik at min mor har hadd kreft i over 2 år. Har vært litt oppturer og litt nedturer. Men bunnen nåddes nå nettopp da kreften er i "full spredning" og hun er for svak for cellegift.

Hun har bestandig vært veldig viktig for meg da jeg er enebarn(fått ste-søsken i senere tid) og ikke har hatt en far i oppveksten. Har ikke vært på jobb siden jeg fikk denne beskjeden og det er selvsagt ganske tungt å fordøye...

Tenkte å dra til legen før helgen for å få sykemelding. Regner med at det ikke skal være noe problem?

Fra før er ste-faren min sykemeldt og er hjemme og tar seg av barna.

Bare lurte litt siden dette er helt nytt og ukjent for meg. Har kun vært sykemeldt en gang tidligere og det var pga egen skade.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det er ikke sikkert legen gir deg sykemelding om du selv ikke er syk. Er nok heller kanskje noe du bør ta opp med sjefen på jobben din?

Tror man kan levere inn en egenmelding på jobben (muligens forskjellig fra jobb til jobb?) som gjelder for syke barn/familie.

Men er som sagt ikke noen ekspert på dette, så er ikke sikker.

Ønsker deg og moren din lykke til hvertfall!

Lenke til kommentar
Gjest Jo-Achsel

I en del tilfeller, som ditt, oppleves det kanskje noe urettferdig, men man har ikke krav på syke- eller egenmelding i forbindelse med sykdom/kriser i familien. Det er i utgangspunktet en sak mellom deg og arbeidsgiveren din. Dersom du har en real arbeidsgiver, vil du kunne få velferdspermisjon med lønn i forbindelse med slike situasjoner.

I praksis vil nok likevel en del leger skrive ut sykemeldinger i slike situasjoner, under diagnoser som "mild depressiv episode", "akutt tilpasningsforstyrrelse" eller lignende.

Lenke til kommentar

Det var jo en sak i media for noen måneder siden angående dette. dessverre er det slik at pårørende ikke har krav på sykemelding.Men som tidl. sagt i denne tråden, legen må "finne på" en diagnose for deg. Alle leger gjør det sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bekymret...

Vel... Å si at jeg er vil ta livet av meg er litt i meste laget.

Vet ikke hvordan fastlegen min stiller seg til slike saker, men får vel satse på "mild depressiv episode", "akutt tilpasningsforstyrrelse" som foreslått av Heimdall.

Var på arbeid dagen etter jeg fikk beskjeden om tilstanden hjemme. Var tungt. Særlig siden det var over 200mil hjem. Har altså lang reise til og fra arbeid og er borte i lengre perioder. Tok meg altså noen dager fri nå, så får vi se hva legen sier. Har i hvertfall ikke lyst til å reise på jobb igjen nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...