Gå til innhold

SATA tregere enn IDE?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd et par benchmark-programmer for å teste diskene jeg har i maskinen.

Det er to Maxtor-disker, en IDE/133 og en SATA.

Alle testene viser at SATA-disken er like treg, om ikke tregere enn IDE-disken min.

(Den nederste er SATA(n) disken)

HD Tune: Maxtor 6L300R0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 24.4 MB/sec

Transfer Rate Maximum : 62.0 MB/sec

Transfer Rate Average : 47.4 MB/sec

Access Time : 14.6 ms

Burst Rate : 91.6 MB/sec

CPU Usage : 6.5%

UDMA Mode 6

HD Tune: Maxtor 6B250S0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 29.2 MB/sec

Transfer Rate Maximum : 56.4 MB/sec

Transfer Rate Average : 46.1 MB/sec

Access Time : 15.1 ms

Burst Rate : 116.6 MB/sec

CPU Usage : 5.7%

Multiword DMA Mode 6

Dette er jo ekstrem skuffelse. SATA skulle jo liksom være det nye fete superultramegapsychoraske opplegget.

Hovedkortet er Abit KV8-MAX3 og jeg slengte disken i SATA-port 2 (VIA VT8237), siden port 1 ikke fungerer av ukjent grunn, og de resterende 3-6 bruker en annen chip (SiliconImage 3114?) som kun bruker raid, eller hva det nå heter. Jeg fikk i hvertfall ikke disken til å fungere i disse portene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grensesnittet sier ikke noe om hvor rask selve disken er. At en PATA-disk slå SATAen har nok mer med selve disken å gjøre enn grensesnittet, på samme måte som at to datamaskiner kan yte svært ulikt selv om de begge er tilkoblet internett via 10 Mbit/s.

ATA133 har en teoretisk grense på 133 MB/s, mens ATA-150 har 150 MB/s og ATA-300 tilsvarende 300 MB/s. Men dette betyr jo ikke at diskene yter dette, eller i snitt ligger i nærheten engang.

Men hvorvidt diskkontroller o.l. spiller inn vet jeg ikke, men det er jo ikke usannsynlig.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...