Erad Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg har prøvd et par benchmark-programmer for å teste diskene jeg har i maskinen. Det er to Maxtor-disker, en IDE/133 og en SATA. Alle testene viser at SATA-disken er like treg, om ikke tregere enn IDE-disken min. (Den nederste er SATA(n) disken) HD Tune: Maxtor 6L300R0 Benchmark Transfer Rate Minimum : 24.4 MB/sec Transfer Rate Maximum : 62.0 MB/sec Transfer Rate Average : 47.4 MB/sec Access Time : 14.6 ms Burst Rate : 91.6 MB/sec CPU Usage : 6.5% UDMA Mode 6 HD Tune: Maxtor 6B250S0 Benchmark Transfer Rate Minimum : 29.2 MB/sec Transfer Rate Maximum : 56.4 MB/sec Transfer Rate Average : 46.1 MB/sec Access Time : 15.1 ms Burst Rate : 116.6 MB/sec CPU Usage : 5.7% Multiword DMA Mode 6 Dette er jo ekstrem skuffelse. SATA skulle jo liksom være det nye fete superultramegapsychoraske opplegget. Hovedkortet er Abit KV8-MAX3 og jeg slengte disken i SATA-port 2 (VIA VT8237), siden port 1 ikke fungerer av ukjent grunn, og de resterende 3-6 bruker en annen chip (SiliconImage 3114?) som kun bruker raid, eller hva det nå heter. Jeg fikk i hvertfall ikke disken til å fungere i disse portene. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Grensesnittet sier ikke noe om hvor rask selve disken er. At en PATA-disk slå SATAen har nok mer med selve disken å gjøre enn grensesnittet, på samme måte som at to datamaskiner kan yte svært ulikt selv om de begge er tilkoblet internett via 10 Mbit/s. ATA133 har en teoretisk grense på 133 MB/s, mens ATA-150 har 150 MB/s og ATA-300 tilsvarende 300 MB/s. Men dette betyr jo ikke at diskene yter dette, eller i snitt ligger i nærheten engang. Men hvorvidt diskkontroller o.l. spiller inn vet jeg ikke, men det er jo ikke usannsynlig. Endret 8. mai 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå