Erad Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg har prøvd et par benchmark-programmer for å teste diskene jeg har i maskinen. Det er to Maxtor-disker, en IDE/133 og en SATA. Alle testene viser at SATA-disken er like treg, om ikke tregere enn IDE-disken min. (Den nederste er SATA(n) disken) HD Tune: Maxtor 6L300R0 Benchmark Transfer Rate Minimum : 24.4 MB/sec Transfer Rate Maximum : 62.0 MB/sec Transfer Rate Average : 47.4 MB/sec Access Time : 14.6 ms Burst Rate : 91.6 MB/sec CPU Usage : 6.5% UDMA Mode 6 HD Tune: Maxtor 6B250S0 Benchmark Transfer Rate Minimum : 29.2 MB/sec Transfer Rate Maximum : 56.4 MB/sec Transfer Rate Average : 46.1 MB/sec Access Time : 15.1 ms Burst Rate : 116.6 MB/sec CPU Usage : 5.7% Multiword DMA Mode 6 Dette er jo ekstrem skuffelse. SATA skulle jo liksom være det nye fete superultramegapsychoraske opplegget. Hovedkortet er Abit KV8-MAX3 og jeg slengte disken i SATA-port 2 (VIA VT8237), siden port 1 ikke fungerer av ukjent grunn, og de resterende 3-6 bruker en annen chip (SiliconImage 3114?) som kun bruker raid, eller hva det nå heter. Jeg fikk i hvertfall ikke disken til å fungere i disse portene. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/949804-sata-tregere-enn-ide/
Skagen Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Grensesnittet sier ikke noe om hvor rask selve disken er. At en PATA-disk slå SATAen har nok mer med selve disken å gjøre enn grensesnittet, på samme måte som at to datamaskiner kan yte svært ulikt selv om de begge er tilkoblet internett via 10 Mbit/s. ATA133 har en teoretisk grense på 133 MB/s, mens ATA-150 har 150 MB/s og ATA-300 tilsvarende 300 MB/s. Men dette betyr jo ikke at diskene yter dette, eller i snitt ligger i nærheten engang. Men hvorvidt diskkontroller o.l. spiller inn vet jeg ikke, men det er jo ikke usannsynlig. Endret 8. mai 2008 av Skagen Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/949804-sata-tregere-enn-ide/#findComment-11114316
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå