soundwall Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Har en god del av enermax viftene med justerbar hastighet... Vet noen hvilken tpe motstand som er påmontert disse? Tenkte litt på å bytte den ut med en variant med samme spekka som jeg kan montere på panel.. - sound Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Det kan nok variere. hvilken vifte er det du ahr?? er det 80mm fra microplex?? Hvorfor vil du bytte den forresten?? [ endret av Xell den 2002-01-11 15:00 ] Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 11. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2002 80mm fra microplex ja. jeg vil bytte den pga at det er "vanskelig" og få montert den på frontplate som den er default. + at det hadde sett finere ut om det hadde store "knotter" som en reobus. - sw Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Det er to måter å se på dette på. Du kan kjøpe en rheostat fra clas ohlson og satse på alt alt er grein (på en 80mm er det mest sansynelig det), eller du kan finne ut litt mer om vifta di og lære litt elektronikk på veien. Jeg skal gå gjennom er eksempel for å vise deg. Det viktigst er effekt forbruket i vifta (watt). Motstanden (rheostaten) må tåle mist det samme ellers vill den brenne opp. Det andre er hvor mye vifta skal kunne reguleres. Dette gir oss hvor mange ohm motstanden må være på. Det some r litt tricky med vifter er at strømtreker ikke er konstant, slik at alle beregninger blir overslag. Eksempel: Jeg har en 120mm Pabst som jeg vil regulere. På vifta står det at den er på 12V, 270mA (0,270A) og 3,2W. Det står også at den kan operere i området 7-12,6V. Mest sansynelig kan man regulere den under 7V og den vil fortsatt gå, men den vill antakelig ikke starte på under 7V, så vi tar utgangspunkt i dette. Rheostaten må tåle minst 3,2W siden det er det som vifta bruker og de kobles i serie. hvis jeg vil ha 7V på vifta, så må rheostaten stilles inn slik at det ligger 12V-7V=5V over den. For å beregne hvor mange ohm den må være på bruker vi at vifta trekker 0,270 ampere. Dette er ikke helt riktig, siden dette egentlig bare gjelder på 12V, men det blir et greit overslag. Da har vi at R=5V/0,270A=18ohm. Det vil da være mest hensiktmessig å velge en 20ohm/4W rheostat. Er dette viktig? Egentlig er det bare Effekt forbruket some er viktig, men å velge cr riktig motstand gjør at du får utnyttet viftereguleringen din bedre. Velger man en for liten motstand vil bare kunne regulere litt (12-10V kanskje) og man demper lyden så mye som man ønsker. Velger man en for stor motstand vil man regulere for mye og viften stopper uten at man får brukt hele utskalget på rheostaten (man får mindere nøyaktighet. Hvis du har den vifta jeg tror du har blir tallene omtrent slik: vifte: 12V/0,23A/2,76W område: 6V-13,8V Rheostat: ønsker område: 0V-6V Motstand: R=6V/0,23A=26ohm Jeg ville valgt 30ohm/3-4W En 20ohm/4W fra clas ohlson vil regulere den i området 7V-12V (ca) Jeg har clas'ern rhoe'er på nen 80mm Pabst-vifter på 1,3W og disse får bare en regulering på litt over 2V (9,5-12V) og det har jo veldig liten effekt på støy nivået, men som vist i eksempelet over passer de ypperlig til 120mm jeg har. Så den kan lønne seg å regne litt først så men ikke kaster bort pengene. Hvis noe her var uklart, bare spør.... det kan hende det var litt mye på en gang :smile: Lenke til kommentar
Cent~ Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Enermax viftene bruker to motstander i paralell(!). En som ligger innebygd i viften, og den tpe motstanden som en kan justere hastigheten med. Dette oppdaget jeg da jeg skulle forlenge ledningen på tpe motstanden. Etter at jeg hadde klipt den vekk gik fortsatt viften på et litt lavere turtall en med tpe motstanden stilt på det laveste. Jeg monterte en bryter på ledningen for også å få utnyttet dette hakket lavere hastighet og mindre støy på min 120mm Enermax vifte. Cent~ Lenke til kommentar
mintman Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Prøver å finne denne Rheostat'en på Clas Ohlson sine hjemmsider uten og lykkes. Noen som finner den? Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 12. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2002 xell... det var dritbra forklaring. good shit. takker. reostaten til clas: http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm....electedWAG=3472 lang url.. jeez. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Dritbra forklaring! Dett hjalp veldig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå