Gå til innhold

Raid 0 array blir ødelagt ved boot med non-raid bios innstilling

Anbefalte innlegg

Jeg har et Gigabyte GA-P35-DQ6 hovedkort (Intel P35 BIOS for P35-DQ6 F4) med Q6600 og 2 Gb RAM.

Jeg holder for øyeblikket med å perferksjonere en slipstreamed versjon av XP pro SP3 på et par nye raske samsung disker i RAID 0 oppsett på ICH9R (Intel 82801IR/IO I/O Controller Hub) som er satt opp via Intel's Matrix Storage ROM i BIOS.

I bakhånd har jeg fra tidligere en enkel samsung disk som jeg kjører XPSP2 fra (non-ACHI, dvs SATA RAID/AHCI Mode = Disabled). Hovedkortet har 2 SATA brikker: Intel ICH9R + "GIGABYTE SATA2". Gigabyte sin SATA brikke (JMicron) brukes ikke til Raid. "Onboard SATA/IDE Ctrl Mode" er satt til IDE modus fordi jeg kun har en PATA CDROM spiller koblet opp til denne.

Den slipstreamede (nlite) CD-en med bl.a integrert txt-mode intel ICHR9 raid driver (intel's egen og nyeste 7.8.0.1012 11/9/2007) fungerer utmerket. Jeg har allerede installert XP (SP3) 3 ganger på raidet uten problemer.

Avogtil bytter jeg mellom XP SP2 på den ene gamle disken og SP3 på de to raid 0 diskene.

Hvis jeg f.eks skal bytte fra SP2 til SP3 slår jeg først av PC-en og fjerner den gamle disken fra ICH9R SATA port 0. Deretter setter jeg SATA port 0 (den øverste av SATA-porten til ICH9R til den fysisk øverste disken i raidet og tilsvarende SATA port 1 til den andre disken i raidet før jeg slår på strømmen igjen. Raidet ble skapt med denne konfigurasjonen og jeg blander ikke om rekkefølgen.

Ved et tilfelle da jeg hadde koblet om og skulle boote raid'et rakk jeg ikke å trykke delete-knappen fort nok til å endre BIOS "SATA RAID/AHCI Mode" innstillingen fra Disabled til RAID.

Som forventet ville ikke raid diskene boote.

Da jeg ved neste reboot fikk stilt inn BIOS korrekt til SATA RAID/AHCI Mode = RAID

var raid arrayet ødelagt.

Jeg har siden reprodusert denne feilen ved å gjenta denne BIOS feilinnstillingen.

Det virker som om BIOS under non-RAID boot modus skriver til den første disken i raid0 arrayet og på en eller annen måte ødelegger raidoppsettet.

Når den slipstreamede versjonen er perfeksjonert vil jeg bruke den gamle disken i en annen maskin så denne fysiske byttingen av SATA kabler, strømkabler og BIOS-instillinger vil neppe være et problem.

Det jeg er bekymret for er hvor sårbart et raid0 oppsett med den innebygde ICH9R brikken synes å være siden det tilsynelatende er tilstrekkellig med en feilaktig boot med feil BIOS-innstilling (non-RAID) for å ødelegge raidet.

Er dette et kjent problem som f.eks kan fikses med BIOS update ?

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig tilfelle, har ikke vært borti noe lignende men det er vel ikke umulig at slikt kan skje.

Du bør vel strengt tatt nappe ut raid diskene når du "forsker" på ting som kan gå ut over oppsettet, eventuelt kan du kjøpe deg en *ekte* kontroller.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...