Gjest Guest_snatch_* Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hei! Jeg skal forsøke å gjøre denne lange historien så kort som mulig: Tidligere i dag var jeg på en liten sammenkomst med grilling og et par øl hos bestekompisen min. En øl ble til flere for mange av oss, men jeg tok det med ro siden jeg skal på jobb tidlig i morgen. Noen fra sammenkomsten stod i samme dillemma som meg, og tok tidlig kvelden. Endel av vennene mine tok følge hjem, og noen av dem var ganske fine i farta. Fine nok i farta til å dele en historie: Venn 1. var på en liten fest med min bestevenn forrige helg, og han fortalte da at min beste venn forrige helg sniffet kokain med noen andre venner av seg. Ikke nok med det, men han var attpåtil veldig full. Greit nok, noen har lyst til å prøve ut forskjellige rusmidler kombinert med alkoholrus, men jeg føler det går over grensa når han inviterer to med seg ut i bilen for å ta en kjøretur. Venn 2 kunne også bekrefte at han hadde sniffet kokain tidligere, men dette var bare for å prøve. Bestevennen min og jeg har snakket om dette tidligere, og han var dønn ærlig; la alle kortene på bordet og sa rett ut at det var siste gangen han kom til å prøve kokain (Eller generelt andre sterkere rusmidler enn alkohol og evnt hasj og marihuana). "Kjempefint at han i det minste er ærlig om det." tenkte jeg, godtroende som jeg vanligvis er om mine beste venner... Helt til jeg fikk den overnevnte kontrabeskjeden fra venn 1. Nå er jeg redd! Mange av dere kommer sikker til å tenke "Jaja, han sier at han har prøvd en gang, og at han har testet det en annen gang kombinert med alkoholrus, samma det?". Men det gjør ikke jeg. Tenk om han har vært rusa tidligere? F.eks. mens jeg har sittet på i bilen hans? Tenk hva slags fatale konsekvenser dette kunne fått? Ikke bare for hans egen del, men for andres del. Min desidert beste venn lyver til meg! Som nevnt tidligere har vi snakket om dette før. Jeg sa til ham først som sist: "Om dette skjer igjen, er ikke jeg bestevennen din lenger. Jeg akter ikke å ha bestevenner som er i det miljøet der, rett og slett i frykt for at jeg selv havner oppi det." Han sa at han var veldig forståelsesfull ovenfor mine meninger, og at dette ikke skulle skje igjen. Nå sitter jeg her og taster som en gal, i frykt for at bestekompisen min skal havne i feil miljø, i frykt for at han direkte lyver meg opp i trynet, i frykt for at han gjør mye annet som jeg ikke har greie på som kan ha konsekvenser for han og evt. andre. Jeg har tidligere hatt god erfaring med å spørre om råd og tips her, så jeg slår til igjen. Håper på seriøse svar i denne tråden (Om moderator mener denne bør ligge i et annet fora, er det bare å flytte den) Lenke til kommentar
GeneralJoy Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Håper du fikk noe fornuft ut av meg på emmessenn. Og håper du får pratet ordetlig med han. Du vet hvordan du får tak i meg om det skulle være noe. kozzzzzz Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Kokain er for de fleste altfor dyrt til å kunne bli hekta på det. Det farlige blir vel hvis han begynner på amfetamin istedenfor, for det er det jo for det første god tilgang på og for det andre mye billigere og for det tredje enormt skadelig. Du får si det som det er når han er nykter, at du er bekymret for han, hvis han driter i det, så er det ikke så mye mer å gjøre, da er han på feil vei og vil trolig havne i dårlige miljøer med kriminalitet o.l. Et alternativ er jo å f.eks. forteller det til foreldrene hans eller politiet, men dette vil nok bare være en kortvarig løsning og du selv vil nok bli lite populær. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Virker som du takler situasjonen greit innenfor rammene av de mulighetene du har, realistisk sett; resten er opp til kameraten din. Du må selv vurdere hvor frampå du skal være med tanke på i hvor stor grad, og hvor tydelig du ønsker å gi uttrykk for din avsky og bekymring overfor situasjonen; forhåpentligvis tar han til seg det du sier. Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Min desidert beste venn lyver til meg! Som nevnt tidligere har vi snakket om dette før. Jeg sa til ham først som sist: "Om dette skjer igjen, er ikke jeg bestevennen din lenger. Jeg akter ikke å ha bestevenner som er i det miljøet der, rett og slett i frykt for at jeg selv havner oppi det." Han sa at han var veldig forståelsesfull ovenfor mine meninger, og at dette ikke skulle skje igjen. Welcome to the club... Vennene dine vil stort sett forråde deg til slutt uansett. Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Min desidert beste venn lyver til meg! Som nevnt tidligere har vi snakket om dette før. Jeg sa til ham først som sist: "Om dette skjer igjen, er ikke jeg bestevennen din lenger. Jeg akter ikke å ha bestevenner som er i det miljøet der, rett og slett i frykt for at jeg selv havner oppi det." Han sa at han var veldig forståelsesfull ovenfor mine meninger, og at dette ikke skulle skje igjen. Welcome to the club... Vennene dine vil stort sett forråde deg til slutt uansett. Det er vel ikke helt sant. Da har du vært veldig uheldig med vennene dine vil jeg si. Til trådstarter: Derimot er dette helt vanlig for en som bruker rus mer enn han vil innrømme. Hvis han bruker mye rus og fortsetter med det så kommer han uansett til å ta avstand fra deg pga du vil stå i veien for rusbruken hans. Ikke tro han gjør dette for at han ønsker det, men fordi det er sinnsykt sterke krefter i rusavhengighet og man kan bli hekta med en eneste gang hvis man bare er tilbøyelig for det. Noen er mer mottakelig for rus og blir hekta etter første. Hvis kompisen din er sånn så tenkte han første gang han tok kokain "Dette gleder jeg meg til å prøver igjen, håper det blir i morgen". Så fort gåt det. Etter dette så prøver han kanskje å få tak i det hele tiden eller menge seg med folk der han kan få det gratis eller billig. Dermed kommer du i annen rekke. Håper for din og ikke minst hans del at det ikke går slik med han men at han skjønner at dette ikke er noe bra og at han ikke er så mottakelig for å bli avhengig. Dette med at han kjører i rusa tilstand er også ganske normalt i en slik tilstand fordi på kokain føler du deg helt konge og klar for det meste, også kjøre bil. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ikke sitte på med han i helgene hvis du mistenker noe som helst. Det som kan være veldig farlig på kokain er at når man føler seg som en konge så tror man at man mestrer bilkjøring som selveste Martin Schanke, og det kan ofte gå riktig så galt når man kjører en gammel sierra og skal ta breisladd gjennom svingen i 134,2 km/t. Noe man tror man takler helt fint, men ender ofte ganske så annerledes Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Du kan ikke velge livet for han. Hvis det er dette han vil for det stå for hans egen regning. Bryt kontakt hvis du ikke liker det. Pass deg for å ikke bli fristet til å snorte, man! Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Du kan ikke velge livet for han. Hvis det er dette han vil for det stå for hans egen regning. Bryt kontakt hvis du ikke liker det. Pass deg for å ikke bli fristet til å snorte, man! Ville du gitt opp på din bestevenn så lett? Kokain er et åpenbart feilsteg i de fleste sitt liv. Du kan kanskje ikke velge livet for han, men som bestevenn har man mulighet til å påvirke langt mer enn noen annen. Endret 19. mai 2008 av Zappy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå