Stoddart Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Selv fikk jeg tildelt i Juli for 2 år siden da jeg skulle starte her Så, det er bare å søke i veg! Lenke til kommentar
Merkulov Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Ser det er noen som har gått/går økonomi og ledelse ved HIG her så da drister jeg meg til å stille noen spørsmål. Har selv søkt økonomi og ledelse ved hig kommende år, er 87-modell og har ikke gått på skolen siden jeg avsluttet almennefag i 2006. Har det siste året lekt med tanken om å komme meg tilbake til skolebenken for å få noen papirer i bunnen. Så i April tok jeg avgjørelsen og søkte, så får man se om man kommer inn (noe jeg egentlig ikke tror at skal bli noe problem). Det jeg derimot er ganske spent på, er matte/statistikk-faget som er første semester. Jeg har ikke hatt matte siden første året på videregående (tok ingen mattefag videre etter første året) og lurer da litt på om jeg vil bli hengende veldig etter fra start av? Dårligste karakteren på vitnemålet mitt var nettopp matte, der hadde jeg en 3er om jeg ikke husker feil, og var som sagt så lei matte at når muligheten bød seg så gadd jeg ikke mer på vgs. Dog vil jeg påstå at 3ern er litt missvisende i den grad at det var ett fag jeg ikke ofret en tanke. Føler dette blir litt rotete, men vil det være en fordel å kjøpe lærebøkene tidlig og prøve å "catch up" litt når det da faktisk er nesten 8år siden sist man prøvde å forstå en formel? Finnes det "støttelærere" i Gjøvik, ala dyktige studenter man kan leie for å få hjelp med matte om det skulle være nødvendig? Det er ikke sånn at man er analfabet når det kommer til matte, det er bare det at man ikke har praktisert noe annet enn hoderegning de siste 8 årene og virkelig lurer på om man blir hengende langt bak alle andre før man i det hele tatt har kommet igang? Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Nå går ikke jeg noe i nærheten av økonomi og ledelse. Men jeg føler meg trygg på at jeg har sett tilbud om mattehjelp hengende rundt på tavler på skola det siste året. Lenke til kommentar
Merkulov Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Ah, strålende Takk for hurtig svar! Føler meg litt tryggere nå, hehe.. Så får man bare spent vente på inntaket.. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Du vil nok uansett kunne få hjelp av klassekamerater for å komme deg inn igjen i matematikkens verden (som jeg er glad jeg er ute av ). Lenke til kommentar
Merkulov Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Jeg husker hvor glad jeg var for at jeg var ute av den. Men i etterpåklokskapens navn så angrer man selvfølgelig litt på at man ikke gadd i gi det ett lite ekstra gir. Er vel heller ikke det største sjakktrekket å vente såpass lenge før man kommer seg tilbake igjen til skolebenken som jeg har gjort, selv om jeg har fått god erfaring med å jobbe og drive eget foretak, så utsetter man en eventuell karriere ei god tid ved å sette seg tilbake igjen på skolebenken så seint. Har tenkt litt på det der. Skulle man fullføre en bachelor og så gå får en mastergrad etterpå så er man ferdig utdannet da man fyller 30år, istedenfor 23-24. Men så er det noe med at nå har man full motivasjon for å gjøre det bra på skolen da. Lenke til kommentar
alexanderb Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 jeg vil gå så langt som å påstå at desto eldre du er, desto mer vil du få utav skolegangen din. jeg vil gå så langt som å påstå at desto eldre du er, desto mer vil du få utav skolegangen din. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Alexanderb, ikke helt enig i den. Alderen din, det året du er født, sier lite om hvor mye du får ut av skolebenken, det er hue ditt... Ta klassen min som eks. Noen som er rett fra videregående slæcker unna alt, gjør minimum, og eier ikke modenhet. Mens det finnes noen rett fra vgs som ligger på top i klassen av både karrakterer, men også deltagelse og faglig kunnskap / nyskerrighet. Og det samme gjelder for "eldre" folk. Det har nada å si hvor gammal du er, det har noe å si hvor moden du er. For noen kommer dette i en alder av 30, og for noen i en alder av 20. Hvis du skjønner hva jeg mener Men som et "snitt" er det nok ikke akkurat skadelig for modenheten å komme seg litt ut iverden, hehe. Men å si at noen som er 3-5 år eldre enn meg skal kunne få mer ut av skolegangen kunn på grun av det menneskeskapte konseptet av alder, nja, skeptisk Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Men til du som spurte om det med matte. Selv gikk det 2år mellom vgs og høgskolen for min del. Var jo litt støvete i mattekunnskapene, men det faller tilbake igjen hvis man jobber med det =) Når du søker skole, og er motivert, så blir det litt anderledes enn å "måtte gjøre det" som vi måtte på vgs. Medstudenter, læreren, fagassistenter (noen emner som har dette), og spesielt øvingstimene (timer hvor man jobber med oppgaver, obligatoriske innleveringer, osv) bruk det for det det er verdt ^^ Lenke til kommentar
alexanderb Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 @alderen din er ikke et menneskeskapt konsept. måten vi måler den på er det, men ikke alder i seg selv. videre er det en sterk kobling mellom alder og modenhet, og ikke minst erfaring. at enkelte unntak finnes er ikke akkurat ei bombe. men generelt kan vi anta at hva jeg sa stemmer. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Uansett hvordan du pakker det inn, eller påpeker, du får jo ikke mer ut av skolegangen ved å bare være eldre. Det som teller inn er motivasjon, kunnskap, modenhet, og innsats. Lite troverdig argument at hvis man er noen år eldre enn dine medstudenter / enn normen, så får du automatisk mer ut av skolegangen Men ja, det er jo en grei kobling mellom modenhet og alder, men det hjelper da lite om du er stokk dum, eller om du har lite motivasjon til å prøve å oppnå gode karrakterer. Det er jo helt individuelle ting. Men jeg tror at denne diskusjonen kunne ha vært en egen 58-siders tråd i seg selv Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Du som skal gå øk/led. Kan komme med noen kommentarer rundt matten. Matematikk og statistikk er et fag hvor dere nesten begynner helt på scratch. Kommer du i forelesninger og følger med, så tror jeg ikke det blir noe problem. Dessuten er det øvingstimer i faget, hvor du kan få hjelp av forelesere og stud.ass'er. Dessuten er det 7 obligatoriske prøver du må ta, og stå minst 5 av de for å få ta eksamen. Dette hjelper deg med å holde følge i faget. "Støttelærere" som du kalte det har ikke jeg hørt om, så vil ikke tro det finnes noe slikt tilbud på linja. Klassekamerater kommer du uansett til å få gjennom fadderuka, og da finner du garantert noen med bakgrunn fra andre studieretninger med langt mer krevende matte som synes dette er lek, som sikkert kan hjelpe deg. Og ikke for å skremme deg, men; det kommer mye mer krevende mattefag etterhvert, der du virkelig må jobbe mye selv Lenke til kommentar
Merkulov Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Setter stor pris på svaret ditt Nik0 og det letter faktisk frykten min endel Det å møte opp i forelesninger og sånn er ikke noe problem, jeg har ett stort ønske om gode karakterer for best mulig forutsetninger etter endt studietid, men slik du forklarer opplegget er noe av grunnen til at jeg satte bacheloren som førstevalg og ikke nettstudie hvor man stort sett må stå på helt på egenhånd. "Støttelærer" var ett dårlig ordvalg av meg, men det jeg tenkte på var vel kanskje muligheten for å få hjelp av dyktige studenter, f.eks. ved å betale for "ekstratimer". At det kommer mer krevende mattefag seinere har jeg regnet med og jeg er veldig innstilt på å jobbe hardt med matten. Frykten var bare at jeg skulle starte for langt bak fra start at det ville bli en nærmest umulig oppgave og hente seg inn igjen. Lenke til kommentar
alexanderb Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 har aldri vært fremme i noen som betaler for ekstratimer. nå går ikke jeg på tølp, men vil tro kameratskapet er like bra der som på imt, og at du nok fint kan få hjelp fra klassekamerater. gratis atpåtil. ;-) Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg ble hyret inn som privatmattelærer for en student fra BI (da BI var på Kallerud), så det er muligheter for å få litt ekstrahjelp hvis du ikke kjenner de riktige folkene Lenke til kommentar
Merkulov Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Da vet man hvor landet ligger. Tror vel strengt tatt ikke det skal bli nødvendig og leie inn noen, men liker å finne ut av mest mulig om hvordan ting fungerer på forhånd Så nok ett dumt spørsmål, denne gang angående bøker. Er det sånn som det var på vgs at de første dagene prøver alle stundenter fra i fjor å selge alle sine gamle bøker? Eller burde man skaffe seg bøkene man trenger før skolen starter? Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Brukte bøker selges billig av andre studenter i fadderuka. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 I løpet av fadder uka så er det noe som heter "Bok Dag", her er det lagt opp til at "eldre" studenter kan selge bøkene sine til nye studenter. Jeg kjøpte hele pensumet mitt (for første året) til rett under halv pris av nytt =) Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Som sagt er det en bokdag i fadderuka. Men vær forberedt på å kjøpe boken i økonomistyring ny, da de aller fleste velger å beholde denne fordi den er grunnleggende for mange andre fag. Glemmer man litt er det lett å slå opp i den igjen og komme seg inn på riktig spor, da bøker i andre fag ikke er like enkle. Boken i bedrift- og forretningssystemer kan du kjøpe av meg, om jeg ikke har solgt den. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Samtidig er det stor fordel å finne bøker på nett. Har spart en del på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå