dan83 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 hei jeg prøver å finne ut åssen jeg gjøre bilder mindre i gimp, jeg trodde jeg hadde klart det når jeg valgte "skaler bilde". Men når jeg skal se på bilde etterpå(i mine bilder), så er det fortsatt like stort.....hva er det jeg gjør feil?? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 heijeg prøver å finne ut åssen jeg gjøre bilder mindre i gimp, jeg trodde jeg hadde klart det når jeg valgte "skaler bilde". Men når jeg skal se på bilde etterpå(i mine bilder), så er det fortsatt like stort.....hva er det jeg gjør feil?? Nå bruker jeg Photoshop selv, men går ut ifra at du også i Gimp kan endre størrelse ved å endre antall piksler. I denne linken er det et raskt "kurs" i Gimp...der står det noe om å endre størrelse. (Men husk å lagre under annet navn, så du beholder originalen din) RandiA Lenke til kommentar
atlef Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det heter Scale Image. Se bildet. atlef. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Det heter Scale Image. Se bildet. atlef. ja, nevnte jo at jeg hadde prøvd å skalere bilde/scale image, men bilder er fortsatt like stort når jeg ser på det etterpå, i mine bilder??? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Vel, mine bilder skaleres ned til angitt størrelse. Lagrer du med nytt navn i samme mappe? Eller lagres de et annet sted som standard? atlef. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Vel, mine bilder skaleres ned til angitt størrelse. Lagrer du med nytt navn i samme mappe? Eller lagres de et annet sted som standard? atlef. Jeg lagrer bildene i samme mappe, med nytt navn....feks hvis filen heter 002.JPG, så lagrer jeg det som 002skalert.JPG Men når jeg går inn på mappen for å se på det skalerte bilde,så er det fortsatt samme størrelse, utrolig merkelig Håper det er noen som vet hva som er årsaken til dette? Må jeg kanskje legge bilde i en ny mappe, skulle jo ikke tro det?! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, det skal ikkje ha noko å seie at det nye biletet ligg i same mappe. Når du går til Bilde --> Skaler bilde, skriv inn mindre verdiar for høgd/breidd og trykker Skaler, skjer det ingenting då? Ein annan ting: Øvst i biletvindauget (sjå skjermskot under) står oppløysninga til biletet. Endrer denne seg frå før du skalerte biletet til etter? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, det skal ikkje ha noko å seie at det nye biletet ligg i same mappe. Når du går til Bilde --> Skaler bilde, skriv inn mindre verdiar for høgd/breidd og trykker Skaler, skjer det ingenting då? Ein annan ting: Øvst i biletvindauget (sjå skjermskot under) står oppløysninga til biletet. Endrer denne seg frå før du skalerte biletet til etter? jo, det skjer noe i gimp, jeg ser at bilde blir mindre mens jeg har det åpnet i gimp, men etter at jeg har lagret filen og finner det i mine bilder, så er det fortsatt like stort.....skjønner ikke en dritt nå jeg assa(ikke at jeg pleier det) Har ikke sjekket det sist nevne du spurte om, men ville tro at det tallet endret seg, skal prøve igjen nå!! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 hmm...merkelig, prøvde igjen nå, og da funka det gitt, ser ut som om at det kun funker hvis jeg skalerer bilde meget mye!!! ...eller kan jeg bare ha vært så fjern at jeg ikke skalerte nok til å merke forskjellen i sta jaja,shit happens!! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Om endringa skjedde no, skjedde den nok i stad òg. Om du berre såg på biletet i eit visningsprogram, og ikkje samanlikna oppløysinga, kan «feilen» liggje her. Mange visningsprogram skalerer ned biletet (zoomer ut) slik at ein ser heile, sjølv om det eigentleg er større. Til dømes: Om originalen er 3000x2000 pikslar, og ein skalerer ned til 1500x1000 pikslar, medan skjermen har ei oppløysing på 1280x800, kan dei to versjonane i utgangspunktet sjå like ut, ettersom programmet tilpasser dei til skjermoppløysinga. Om ein derimot skalerer biletet til 750x500 vil ein med ein gong sjå forskjellen, ettersom biletet ikkje fyller heile skjermen. (Var det forståeleg?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå