DawnDusk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Hei! Jeg skal nå starte oppsparingen til motorsykkel, men grunnet innkjøp av andre ting, må jeg spare langsiktig. Er for øyeblikket 17 år, og skal kjøpe dette når jeg blir 19-20år! Men, både av økonomisk planlegging og stor nysgjerrighet, så ønsker jeg å stille dere noen spørsmål. 1) Et veldig generelt spørsmål: Er motorsykkel en veldig dyr hobby? Er det noe som krever masse penger hvert år for vedlikehold? Er det noe de fleste klarer å holde på med? 2) Jeg ser at mange snakker om skifte av bla.a dekk og litt forskjellig. Er dette noe som gjøres hvert år, eller til forskjellige tider? 4) HHvis jeg går for en motorsykkel, hva må jeg betale årlig utenom drivstoffutgifter? Snakker vi om mangfoldige tusen, eller pleier budsjettet å være under 15000kr hvis man kun tar hensyn til service og vedlikehold? Jeg forstår selvfølgelig at noen ganger kan det være store reperasjoner som må til, men sånn generelt. Setter stor pris på alle svar her! Har så utrolig lyst til å kunne oppfylle drømmen min om noen år! Hvis jeg skulle kjøpt nå, så hadde jeg nok gått for en slik: http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=133...=106&page=4 Liker den stilen! Endret 7. mai 2008 av DawnDusk Lenke til kommentar
Nmcu Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Merke Kawasaki Modell zzr Type Touring Årsmodell 2000 Km.stand 49000 Effekt 100 hk Slagvolum 600 ccm Jeg anbefaler deg ikke til å kjøpe denne sykkelen, grunen er at den bråker veldig mye når du girer. Hålt på å kjøpe en sånn selv for noen år siden, tok til fornuft og gikk for en 800 ccm Honda VFR. Å kjøpe en sykkel med mindre motor en 800 ccm anbefaler jeg heller ikke, det er lite drag i dem resultatet er at det blir mye giring og høyt turtall, en blir fort lei en sånn sykkel og bytter i en større neste år. Jeg anbefaler også at du melder deg inn i en MC klubb for å få mye nyttig informasjon om kjøring - valg av sykkel - forsikkring. OG EN VELDIG VIKTIG TING KJØP ALDRI EN SYKKEL UTEN Å HA SJEKKET FORSIKKRINGS SUMMEN MED DET SELSKAPET DU ØNSKER. En RR sykkel kan koste 20 lapper i året i forsikkring. Utgifter pr år varierer mye, Alt fra 10 til 20 tusen. Jeg har en 2008 Mod og jeg regner med et tap (utgifter) på ca 50 000 tusen over en 3 års periode. Dekk byttes etter ca 10 000 km på grunn av trapping på dekkene, og de blir vanskelige å kjøre med, dårlig komfort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Hei! Jeg skal nå starte oppsparingen til motorsykkel, men grunnet innkjøp av andre ting, må jeg spare langsiktig. Er for øyeblikket 17 år, og skal kjøpe dette når jeg blir 19-20år! Men, både av økonomisk planlegging og stor nysgjerrighet, så ønsker jeg å stille dere noen spørsmål. 1) Et veldig generelt spørsmål: Er motorsykkel en veldig dyr hobby? Er det noe som krever masse penger hvert år for vedlikehold? Er det noe de fleste klarer å holde på med? 2) Jeg ser at mange snakker om skifte av bla.a dekk og litt forskjellig. Er dette noe som gjøres hvert år, eller til forskjellige tider? 4) HHvis jeg går for en motorsykkel, hva må jeg betale årlig utenom drivstoffutgifter? Snakker vi om mangfoldige tusen, eller pleier budsjettet å være under 15000kr hvis man kun tar hensyn til service og vedlikehold? Jeg forstår selvfølgelig at noen ganger kan det være store reperasjoner som må til, men sånn generelt. Setter stor pris på alle svar her! Har så utrolig lyst til å kunne oppfylle drømmen min om noen år! Hvis jeg skulle kjøpt nå, så hadde jeg nok gått for en slik: http://finn.no/finn/mc/object?finnkode=133...=106&page=4 Liker den stilen! 1. Ja, det er en dyr hobby. Det krever penger til vedklikehold, forsikringssum og årsavgift. Det er alikevel en veldig morro og sosial hobby. Å bare sette igang å mekke på en sykkel er ikke bare bare. Har en far som er jeg vil si er minst på nivå med gjennomsnittet, og kanskje mer ang. mekking av bil. Han ser dog helst han slipper å holde på med sykkel fordi det blir helt annerledes. Er mye trangere og vanskeligere å komme til også. Ev. kan du få en kompis til å hjelpe deg så kommer det jo litt etter litt. Man får også kjøpt bøker som beskriver hvordan ting gjøres. Det er veldig viktig for deg og andres sikkerhet at du gjør alt skikkelig i alle fall. 2. Varierer på hvilken sykkel du har, i tillegg til kjøremåte. 3. Hmm, virket som du hoppet direkte til 4 4. Årlig utgift; forsikring, slitedeler og ev. service. Man kan kanskje si at sykkelens tap av verdi er en utgift, men det er jo ikke noe du trenger å "betale", men at du vil få tilbake mindre enn hva du ga for den når du selger den. - forsikring = ca 2 000 - 20 000 - årsavgift = halvparten av det som er til bil - slitedeler = igjen, spørs hvordan du kjører samtidig hvilken type sykkel du har, oppbyggingen av den og hvor gammel den er/antall km. Veldig vanskelig å si hvor mye, da dette varierer fra nesten ingenting til mangfoldige tusen. Håper du ikke har mistet motet helt selv om det er mye utgifter Jeg har hatt sykkel før og skal ha igjen. Hvilken hobby koster ikke? Savner veldig å ha en sykkel og jeg skal absolutt ha meg en igjen snart. Forhåpentligvis til høsten! Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt meg en økonomisk og litt mindre sykkel i starten. Suzuki GSR og andre supermotarder eller nakenversjoner av racing sykkler er billige å forsikre. Kawasaki har jo også kommet med en ninja 250r som forhåpentligvis er billig å forsikre da den kun har 34 hk. Du vil ikke ha lov til å kjøre noe større enn dette inntil du er 20 år hvis du kjører opp når du er 18. Tipper du vil komme unna med en forsikring på ca 2000-4000 i året (varierer med eller uten kasko), alt etter hvor i landet du bor, bonus ++++ Legger ved en link der du ser hvor mye andre forumbrukere betaler i forsikring: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=9241 Endret 8. mai 2008 av Slettet+19283741 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå