ChristianHA Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hei! Har en PC jeg akkurat har bestilt, og venter på at E8400 skal komme inn på lager. Mens jeg venter har jeg fundert på om jeg burde går for 8 GB RAM istedenfor 4. Hvordan er ytelsesforskjellen i spill og generelt bruk? Er 8 Gig av disse brikkene som blir aktuelt: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Lenke til kommentar
rundgren80 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hei! Har en PC jeg akkurat har bestilt, og venter på at E8400 skal komme inn på lager. Mens jeg venter har jeg fundert på om jeg burde går for 8 GB RAM istedenfor 4. Hvordan er ytelsesforskjellen i spill og generelt bruk? Er 8 Gig av disse brikkene som blir aktuelt: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 32-bits OS greier ikke å bruke mer enn 4gig RAM. Du må altså bruke 64bits Windows eller Linux (eller noe annet, forsåvidt, så lenge det er 64 bits.) I tillegg har jeg hørt rykter om at Vista 32bit ikke greier å bruke den siste gigabyten, sånn at 3 gigabyte er maks (men ikke sikker, jeg bruker Linux og klarer meg greit med 1 gig, akkurat oppgradert fra 512mb) Lenke til kommentar
O.J Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Vista klarer vel 3,2GB, ca det samme med XP. Har hørt en del negativt om 64-bit Vista, er det noe man bør styre unna? Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Har selv bestillt 8gb av de Muskin rambrikkene og akkurat fått meg windows Vista premium 64 bit. Hørte med en som har god greie på det at man må oppdatere litt mer på enkelte drivere, men skal ikke være så fryktelig mye som ikke kan enkelt fikses med 64bit operativsystem. Håper dette er sant for jeg får snart testet dette selv på en helt ny gamer pc jeg holder på å sette sammen ^_^ Noen flere som kan "shead some light" over noe man bør være forberedt på med tanke på 64bit Vista? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 32-bits OS greier ikke å bruke mer enn 4gig RAM. Du må altså bruke 64bits Windows eller Linux (eller noe annet, forsåvidt, så lenge det er 64 bits.) I tillegg har jeg hørt rykter om at Vista 32bit ikke greier å bruke den siste gigabyten, sånn at 3 gigabyte er maks (men ikke sikker, jeg bruker Linux og klarer meg greit med 1 gig, akkurat oppgradert fra 512mb) Vista klarer vel 3,2GB, ca det samme med XP. Har hørt en del negativt om 64-bit Vista, er det noe man bør styre unna? Man får utnyttet 4 GB med minne i 32-bit OS, men av dette regnes alt minnet på PC-en som skjermkort minne. Har man f eks et skjermkort med 512 MB minne vil man kunne utnytte 3,2-3,3 GB RAM (andre ting som også bruke minne). Har man skjermkort med kun 128 MB minne vil man da kunne utnytte mer RAM og hvis man da kjører Crossfire X med 4 HD 3870 512 MB (tilsammen 2 GB minne) vil man ikke greie å utnytte mer enn 1,7-1,8 GB RAM. Lenke til kommentar
Toad Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg kan på det varmeste anbefale Vista 64bit! Det er faktisk det mest stabile OSet jeg har prøvd. Testet også ut XP 64 en stund, og det vil jeg faktisk påstå var både tregere og mer ustabilt, var sikkert pga noen halvtvilsomme drivere, men totalt sett synes jeg Vista er et veldig godt OS. Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Har bestilt Windows Vista 64-bit, så det skal ikke bli noe problem. Men hvor mye ekstra ytelse merker man med 8 GB ifh til 4 GB? Resten av systemet: Cooler Master Centurion 534, Sort Corsair strømforsyning 550W Intel Core 2 Duo E8400 MSI P35 Platinum P35 Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7191S-0B Mushkin DDR2 4096MB PC8000 Seagate Barracuda 7200.11 500 Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit FOX+ GeForce 8800GT 512MB Endret 8. mai 2008 av ChristianHA Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 For øyeblikket er det vel bare litt bedre ved spesiellt tunge redigeringer og slike ting, men har hørt at det kommer flere spill og programmer fremover i tid som begynner å bruke alle de ressurser som er tilgjengelig og da kan det være kjekt med de ekstra 4gb ram, dessuten er DDR2 ram så fryktelig billig nå at det koster jo ikke mer enn en 7-800 kr for de ekstra 4gb ;-) Lenke til kommentar
cizz Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg kan på det varmeste anbefale Vista 64bit! Det er faktisk det mest stabile OSet jeg har prøvd. Testet også ut XP 64 en stund, og det vil jeg faktisk påstå var både tregere og mer ustabilt, var sikkert pga noen halvtvilsomme drivere, men totalt sett synes jeg Vista er et veldig godt OS. Enig, Vista 64-bit har fått et ufortjent dårlig rykte synes jeg. Alle programmer jeg har prøvd har funket fint, og jeg har ikke hatt særlig problemer med drivere heller, men da har jeg ikke prøvd en gammel scanner fra 1999... Så er det greit med muligheten for mer enn 3,2 gb RAM, du får jo RAM på billigsalg i dag. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg har 8 GB ram i maskinen og angrer på at jeg ikke gikk for 16gb, men nå kommer det nye phenom cpu'r f.eks 9100e (65m,1.8hz,quad, perfekt for htpc), samt nye 780 chipset hovedkort, og det blir gjerne en ny maskin i juni når skatte penga kommer. 1 ting jeg synes er veldig greit, er å jo cache hele systemet, eller å evt opprette en ramdisk, a 5-6GB, og kopiere ett helt spill til den. Evt, kan man opprette en ramdisk på 2 eller si 4 GB da, og sette i gang å tweake systemet (les registeret i windows bl.a.) til å kopiere over drivere og systemfiler ved systemoppstart. Deretter lagrer man 1 .reg fil med standard innstillinger, som man bruker ved diverse installasjoner/forandringer, og 1 som er optimalisert for driver i minnet. Andre greie bruksformål med mye minne i maskinen. Temp filer,nettleser cache, mru lister, tempsted for utpakking av filer (greit for dvd'r f.eks). Om man bruker vista og har mye minne i maskinen er readyboost og superfetch strengt tatt unødvendig. Vista cacher forsåvidt alt det kommer over så fremt man har aktivert at windows ikke skal page kernel til pagefila etc. Mens jeg er i farta, så må jeg få anbefale 2 tweaks til windows jeg synes er absolutt must, for dualcore+ brukere. win32kseparation og minimimum critical worker threads el hva den het. Jeg merket en klar forbedring. Gws. Lenke til kommentar
koks Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 ... Evt, kan man opprette en ramdisk på 2 eller si 4 GB da, og sette i gang å tweake systemet (les registeret i windows bl.a.) til å kopiere over drivere og systemfiler ved systemoppstart. Deretter lagrer man 1 .reg fil med standard innstillinger, som man bruker ved diverse installasjoner/forandringer, og 1 som er optimalisert for driver i minnet. ... Hvilket program for ramdisk anbefaler du for Vista x64? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvilket program for ramdisk anbefaler du for Vista x64? Superspeed software har en haug med god programvare på dette område. Ramdisk Plus er hva du vil gå for om du er interessert i å ha drivere på ramdisk, dog med diverse tweaks som stor system cache og at kernel drivere ikke går i pagefile + deaktivere hele pagefilen, blir det mer og mer unødvendig. Vista er veldig flink på dette området. Ramdisk plus har støtte for å aktivere ramdisken i boot, mens vanlig versjonen er omtrent i logon-tid. Om du skjønner? Siste versjonen har ett par merkelige bugs, men funker veldig fint. Lager selv nlite og vlite iso filer med de respektive program i en ramdisk. Og du kan tro det går unna når du sitter i VmWare Workstation og du har opprettet en 4GB harddisk I MINNET, og installerer windows på den. Neste maskin her i gården blir 32GB minst. Det er gjerne overkill, men gud så gøy det er! Lenke til kommentar
simamu93 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg får snart PC med xp.. Kunne velge Vista men så mange stugge komentarer å sånt. Får NvidiaGeForce 8800 GTS 512 mb ... Har 4 gb ram også. men får kun 500 gb harddisk er det mye, greit nok liksom til å spille sims 2 med xS XD`? Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Vet noen om det finnes 2gb versjon av den RAMen? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Har lett litt rundt, men har ikke funnet den. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vet noen om det finnes 2gb versjon av den RAMen?http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Har lett litt rundt, men har ikke funnet den. Linken funker ikke her iaffal. Men kan hende det bare er meg. Er i en temp. vlite install atm. Men uansett, jeg bruker 800mhz utgaven av brikkene du linker til i post 1. Funker utmerket her og kan også klokke de noe, selv med 4 brikker i systemet. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Eg stiller spørsmålet litt på hodet eg: Ram er nå så billig at eg lurer på om det er vits i å kjøpe mindre enn hovedkortet støtter? Klin til og sett i så mye du får plass til, mener nå eg Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Riktig link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Har aldri sett at systemet bruker mer enn 3 GB RAM. Så er det noe å hente på å dette i 4GB til? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Riktig link:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587 Har aldri sett at systemet bruker mer enn 3 GB RAM. Så er det noe å hente på å dette i 4GB til? I ett 32bit operativsystem får du ikke brukt mer enn 3.2 gig minne sånn circa. Derimot hvis du bruker IGP kan du bruke deler av minne over 3.2 til grafikk minne. I 64bit o.s. kan du bruke uhorvelig mye mer minne, enn du klarer å få plass på ett hovedkort. 64Bit vista er f.eks begrenset til noe sånt som 128GB minne om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Har 64-bits, så det skal ikke være noe problem... Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Har inne vista x64 sp1 ultimate akkurat no og her bruker maskina 6.7GB minne som er cachet. Maskina har jeg ikke restartet siden i går. Starter jeg opp photoshop nå, går det lynkjapt, ettersom jeg brukte det i går. Jeg har deaktivert komplett prefetch og superfetch og mye mye mye mye mye mye MYE mer, men vista liker å ha masse minne uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå