Gå til innhold

Dof program. Hva og hvorfor

Anbefalte innlegg

hei. traff en dreven fotograf idag, og han mente at jeg måtte laste ned barnak, og lære meg dette. Har noen viderkommende her erfaring med dette? er det viktig? har sett litt på det, men skjønner ikkje så veldigm mye, så noen tips hadde vært fint!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnack er genialt for å lære seg om sammenhengene mellom utsnitt, blender og dybdeskarphet. Absolutt et morsomt verktøy, som jeg anbefaler hver gang diskusjonene omkring dybdeskarphet blir opphetede. Det lar deg enkelt eksperimentere med teorien, og se hvordan den arter seg i praksis.

Man skal imidlertid ikke overvurdere nytten av Barnack i praktisk fotografering. Det kan kanskje være nyttig en gang i blandt å tørrtrene på hvilken avstand man skal sette fokus for å få hyperfokus ved en gitt blender ell., men det er noe man etter hvert tar godt nok på feelingen uansett.

Konklusjonen er kanskje at man bør vente med å herje med Barnack til man faktisk begynner å lure på hvordan dette med dybdeskarphet henger sammen, og har satt seg litt inn i teorien...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...