Gå til innhold

Hvilken kvalitet bør jeg velge på polarisasjonsfilter?

Anbefalte innlegg

Du kan bruke et adapter (step up/down ring) hvis du har et filter som er større eller mindre enn fildiameteren på objektivet.

Francis

Aha.. Takk for oppklaringen! :thumbup:

Som du sier høres det ikke spesielt lurt ut med smalere filtre nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aha.. Takk for oppklaringen! :thumbup:

Som du sier høres det ikke spesielt lurt ut med smalere filtre nei.

Etter å ha lest litt på nettet så ser det ut til at det ikke er anbefalt å ha UV og et filter til for det gir problemer i hjørnene. I tillegg så kan adapteren være tykk slik at den gir problemer. Dessuten er det billigere med 52mm filtre enn større :-)

Lenke til kommentar
sjekk ut ebay, er helt vanvittige priser på filter her hjemme iforhold til usa!

Ja, ca 1/3 av prisen her kom jeg frem til, har bestilt... Men frustrerende når det er så mange varianter, lett å bomme.. Flott at dere postet Hoya-tabellen!

Men et polafilter skal jo brukes vinkelrett mot solen for størst effekt på himmelen, så sånn sett er ikke multicoating like viktig som for et UV-filter man skal bruke under alle forhold. Men jeg vil selvsagt ikke kjøpe uten, særlig ikke til US-priser!!

Du kan jo også bruke det i motlys for å dempe reflekser i vann eller gress, og da er det viktig!!

PS, man fjerner evt UV-filter når man bruker polafilter, det er ikke særlig lurt å ha flere filtre utenpå hverandre...

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt litt på å kjøpe ett polafilter til min Nikon D40 m kit.

Har tatt en del bilder i det siste med mye himmel og fine skyer,synes bildene ble litt blasse,ble anbefalt polafilter.

Kan noen si meg hva slags polafilter jeg bør kjøpe(navn og nr,må vist ha det inn med teskje)og med god kvalitet.Og hvis jeg skal bestille fra utlandet(hvis det er billigere)hvor da?

Har etter hvert tenkt å kjøpe nikon 16-85,kan jeg da event.bruke samme filter?

Håper noen kan ta seg tid til å svare en forvirret...

Tilde :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har også lurt litt på å kjøpe ett polafilter til min Nikon D40 m kit.

Har tatt en del bilder i det siste med mye himmel og fine skyer,synes bildene ble litt blasse,ble anbefalt polafilter.

Kan noen si meg hva slags polafilter jeg bør kjøpe(navn og nr,må vist ha det inn med teskje)og med god kvalitet.Og hvis jeg skal bestille fra utlandet(hvis det er billigere)hvor da?

Har etter hvert tenkt å kjøpe nikon 16-85,kan jeg da event.bruke samme filter?

Håper noen kan ta seg tid til å svare en forvirret...

Tilde :cool:

Det står mange bra tips over, du må ha et "circular" polafilter pga sensoren, de fleste som selges nå er det... Du sparer lett 50-60% på bestilling fra USA.

Hoya er et godt merke, men finnes i MANGE utgaver, så hold tunga rett i munnen. Se tidligere poster om anbefaling. Kjøp et med skikkelig multicoating, fra ca $60.

Eksempler på Hoya på eBay

JA, du kan bruke samme filter til flere objektiver, det lønner seg klart! Da må du kjøpe til det største objektivet, og evt en såkalt "step up" ring (billig!) som går fra den du har nå. Nikkor 16-85mm har forøvrig filterdiameter 67mm, så da kan du sjekke den du har...

Lenke til kommentar

Takk for svar,var og titta på Hoya på ebay,ble ikke mindre forvirret..

Ser at k-ryeng anbef.Hoya pro1 Circular Polarizer til annnen bruker.

På nevnte liste hos eBay finner jeg en som heter Hoya Pro1 Digital Circ.Pol.filter til usd 86(nr 12 på lista)Blir det riktig filter mon tro?

Som sagt,jeg må vist ha det inn med teskje....

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan det blir med toll og sånt når man bestiller for over 200,- fra utlandet?

Det er ingen toll ,men du må betale moms og et gebyr/utleggsgebyr til den nasjonale transportøren da han ordner moms for deg.det gjør dem ikke gratis.ligger på rundt 100/160 kroner.

Men det er enkelte kjøpere som spør selger om dem kan sette ned verdien til under 200.-eller skrive på pakka "gave/gift" Det har jeg hørt i enkelte tråder her på forum :) da kan du kanskje slippe moms og gebyr.

Eller så er det lurt og kjøpe flere artikler da gebyret/frakt blir det samme for 1 eller flere.noe B&H gjør.

På eBay så blir du belastet frakt for hver enkel ting du kjøper,det er ingen samlefrakt der :(

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Lurer på hvordan det blir med toll og sånt når man bestiller for over 200,- fra utlandet?

Det er ingen toll ,men du må betale moms og et gebyr/utleggsgebyr til den nasjonale transportøren da han ordner moms for deg.det gjør dem ikke gratis.ligger på rundt 100/160 kroner.

Men det er enkelte kjøpere som spør selger om dem kan sette ned verdien til under 200.-eller skrive på pakka "gave/gift" Det har jeg hørt i enkelte tråder her på forum :) da kan du kanskje slippe moms og gebyr.

Eller så er det lurt og kjøpe flere artikler da gebyret/frakt blir det samme for 1 eller flere.noe B&H gjør.

På eBay så blir du belastet frakt for hver enkel ting du kjøper,det er ingen samlefrakt der :(

Takker så mye for oppklarende svar! :)

Lenke til kommentar
Her har du en oversikt over Hoya. Ikke gå lavere i kvalitet enn Super HMC.

22831-01_HoyaPL.jpg

Ok, da har jeg fått min Hoya Super HMC. Synes ikke effekten var så kraftig som jeg husker fra min analoge med "vanlig" polafilter, er det noen som vet om sirkulære polafiltre har litt dårligere effekt?

Og hva menes med single/double Threading i tabellen? Betyr double at det er gjenger i begge ender, så man kan skru i flere filtre utenpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...