Gå til innhold

Hvorfor viser systemet mitt at eg kun har 3,22gb med ram når eg har 4gb instalert ?


albions

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi 32 bit os bare kan addressere 4GB totalt. Og ettersom alt av annet minne i maskinen din, f.eks. skjermkortminne, tar prioritet fremfor RAM, så maskerer de den maksimale RAM mengden din.

 

F.eks. hvis du har ett skjermkort med 768MB RAM så vil Maskinen bare kunne bruke 4GB- 0.76GB av det.. eller ca 3.2GB

Lenke til kommentar
Fordi 32 bit os bare kan addressere 4GB totalt. Og ettersom alt av annet minne i maskinen din, f.eks. skjermkortminne, tar prioritet fremfor RAM, så maskerer de den maksimale RAM mengden din.

 

F.eks. hvis du har ett skjermkort med 768MB RAM så vil Maskinen bare kunne bruke 4GB- 0.76GB av det.. eller ca 3.2GB

 

Så da må eg i teorien skaffe meg 64bit OS ?

Lenke til kommentar
Fordi 32 bit os bare kan addressere 4GB totalt. Og ettersom alt av annet minne i maskinen din, f.eks. skjermkortminne, tar prioritet fremfor RAM, så maskerer de den maksimale RAM mengden din.

 

F.eks. hvis du har ett skjermkort med 768MB RAM så vil Maskinen bare kunne bruke 4GB- 0.76GB av det.. eller ca 3.2GB

 

Så da må eg i teorien skaffe meg 64bit OS ?

 

I praksis må du det, for i teorien støtter nemlig 32-bit 4GB minne. :thumbup:

Lenke til kommentar
Eller skru på PAE sånn at OSet ser resten, riktignok kan ikke 1 program bruke mer enn 4gb minne, men alt minne er ihvertfall tilgjengelig.

 

PAE er ikke ytelsesvennlig for vanlige brukere, samt de færreste systemer støtter dette fult ut.

 

PAE er ment til bruk i serversystemer.

Lenke til kommentar
F.eks. hvis du har ett skjermkort med 768MB RAM så vil Maskinen bare kunne bruke 4GB- 0.76GB av det.. eller ca 3.2GB

Hmm jeg har 640mb ram på skjermkortet mitt og 4gb ram på maskinen, men xp 32bit-systemet mitt viser nøyaktig 3,5gb.. Iflg dine beregninger burde jeg jo hatt mindre ram synlig (3,36)? Hvorfor skjer dette egentlig? :hmm:

 

Big-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...