Gå til innhold

Test ut Openoffice.org 3.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

i går fikk jeg tilsendt et skjema jeg skulle fylle ut som endte med .docx , klarte ikke å åpne dette dokumentet på noen måte med Open Office 2.2.0...

Tror jeg installerer Beta og håper den er stabil nok til daglig bruk.. Synes September er litt vell lenge...

Lenke til kommentar
Betyr dette at NeoOffice (egen macversjon av OpenOffice) snart blir overflødig?

Skulle tru det ja.

Har Impress fått noen store endringer? Har aldri klart å bli helt tilfredsstilt med det programmet, men er på jakt etter en fri erstatter av PowerPoint.

Veit ikkje heilt. Det einaste som er lista som ein stor endring er beskjæring av bilete, og at du kan lage tabellar direkte i Impress. Du kan jo laste ned betaen og prøve om du orker. Sjølv har eg berre so vidt opna Impress, so eg har lite oversikt over korleis det er.

Lenke til kommentar
i går fikk jeg tilsendt et skjema jeg skulle fylle ut som endte med .docx , klarte ikke å åpne dette dokumentet på noen måte med Open Office 2.2.0...

Tror jeg installerer Beta og håper den er stabil nok til daglig bruk.. Synes September er litt vell lenge...

Dersom du har fått et skjema som endre på .docx. kan det ikke åpnes i tidligere versjoner av Open Office og heller ikke i tidligere versjoner av Word uten installasjon av spesifikke tillegg. Jeg ville uansett sendt skjemaet i retur med beskjed om at jeg skal ha meg frabedt skjemaer som krever Office 2007, eller bedt den som sendte skjemaet betale en lisens for meg.

Jeg gjør dette konsekvent på alt som ikke kan åpnes på hvilken som helst av mine maskiner (hvorav noen en Linux) samt smarttelefon. Det selv om jeg har Office 2007.

Har også bra erfaring med det lille jeg har prøvd versjon 3.0, men venter nok litt med installasjon på hovedmaskina.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Du kan bruke Odf Converter Integrator for å konvertere og åpne docx-filer i OO.org 2.x:

http://katana.oooninja.com/w/odf-converter...grator/download

Stemmer det, men er det rett at man skal tvinges til å installere tillegg for å åpne noe som helst. Du og jeg klarer det greit, men det er mange som har problemer.

Jeg sikrer i alle fall på alt jeg sender av skjemaer/dokumenter at mottaker enkelt kan finne, lese og fylle ut, uansett hva slags system han sitter på, og uten behov for å installere noe ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om hva som er rett eller galt, kun om hva som er mulig. :)

Mine kunder finner på å sende alle slags formater til meg og de må jeg kunne åpne. Siden det er jeg som skal selge dem noe (mine tjenester) sørger jeg for at jeg tar den jobben og kostnaden det medfører. Noe annet er selvsagt offentlige dokumenter som kun bør gjøres tilgjengelig i formater som kan åpnes uten kostnad for brukeren.

Lenke til kommentar
hva er egentlig den store forrskjellen på .docx og .doc?

.docx er XML-basert (MSOOXML), .doc er... binært?

Mac får Aqua-grensesnitt, veit nokon om det er tilsvarande planar for Windows? Programma ser relativt greie ut, men forstørringsprogrammet i Windows klarer ikkje følgje med på tastaturfokus. Dette er ikkje eit OpenOffice-problem, men eit Java-problem. Eg har prøvd Java Access Bridge, men dette hjelper ikkje, sidan den ikkje støttar MSAA (tilgjengeleghetsrammeverket til Microsoft).

Så spørsmålet er vel: Kjem den med MSAA-kompatibelt grensesnitt? Det ville vore eit stort pluss. :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for alle svar, jeg sende skjema tilbake samme dag å ba om å få det tilsendt i .doc, jeg skrev også at jeg bruker OOo...

Fikk skjemaet tilbake etter 10minutter som .doc.. :yes:

Alt dette tullet kan skyldes på Microsoft som er så idiot at de lager nye standarder hver gang de lanserer noe nytt, om de bare kunnet brukt den åpne standarden... Office 2007 lagrer vel som .docx som standard regner jeg med, så ingen får åpnet dokumenter som blir sendt verden over...

Installerte OOo 3.0 i går, fungerer fint å kjøre 2.2 og 3.0 parallelt virker det som... (åpner alt default i OOo2.2, men .docx i 3.0..)

Men ikke sikkert deg gjør det hos andre fordi...

Men nå får jeg vertfall åpnet .docx.. :D

Lenke til kommentar

Vel, då har eg testa sjølv, og det er ikkje nokon framsteg i MSAA-verda. Litt søking på nettet (openoffice msaa) viser at det ikkje er særlege planar heller. Planen er å etter kvart bruke Iaccsessible2, som er utvikla av IBM, men dette er sikkert ikkje Microsoft særleg ivrige etter å støtte. Eg får prøve å komme meg over på Linux i staden...

Lenke til kommentar
Alt dette tullet kan skyldes på Microsoft som er så idiot at de lager nye standarder hver gang de lanserer noe nytt, om de bare kunnet brukt den åpne standarden... Office 2007 lagrer vel som .docx som standard regner jeg med, så ingen får åpnet dokumenter som blir sendt verden over...

Som om ikke det er nok, har de til og med enda et proprietært filformat som brukes i billigpakka MS Works. Dette er en (etter min mening) totalt ubrukelig pakke som ikke er verdt CDen den leveres på en gang, men den kommer preinstallert på en del "Elkjøp-maskiner".

Har opplevd å få noen slike dokumenter på mail også opp gjennom tidene. WPS er hva nå enn de filene het :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nuvel, Microsoft har hatt samme grunnformat i Office helt fra og med Office 97 til og med Office 2003. Det nye formatet er XML-basert noe som er en stor fordel i forhold til interoperabilitet, indeksering, søking og annen maskinell behandling. Det sikrer også at dokumentene er lesbare for all fremtid. OOXML-formatet er dessuten ISO-godkjent som en standard og er åpen og fritt tilgjengelig for de som ønsker å implementere den. Litt overgangsutfordringer må man kunne regne med inntil det nye formatet er mer alment brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...