ShampooMacTavish Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ser etter en god gaming-pc som kjører spill som Crysis og Assassin's Creed på fullt. Er ikke nødt til å være 15000, litt i overkant er greit. Skal helst ha: -GeForce 8600 GT eller bedre -4gb ram (ikke must, gjerne mer eller mindre) -Mye minne på hardisken (500 gb+) -Helst Vista (igjen, ikke must) Har en skikkelig sugen PC for øyeblikket, noe som suger skikkelig fordi jeg har omtrent 10 spill som jeg aldri har fått prøvd. Alle spill bare fryser etter et par minutter, og da funker ingenting, blir pent nødt til å restarte maskinen. Tilogmed en demo av Overlord med minimum på alt ble skrudd av etter 2 min. Har allerede flatskjerm, men tastatur og mus er litt dårigere. Men dette trenger absolutt ikke å følge med. All hjelp mottas med takk Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Ser etter en god gaming-pc som kjører spill som Crysis og Assassin's Creed på fullt. Er ikke nødt til å være 15000, litt i overkant er greit. Skal helst ha: -GeForce 8600 GT eller bedre -4gb ram (ikke must, gjerne mer eller mindre) -Mye minne på hardisken (500 gb+) -Helst Vista (igjen, ikke must) Har en skikkelig sugen PC for øyeblikket, noe som suger skikkelig fordi jeg har omtrent 10 spill som jeg aldri har fått prøvd. Alle spill bare fryser etter et par minutter, og da funker ingenting, blir pent nødt til å restarte maskinen. Tilogmed en demo av Overlord med minimum på alt ble skrudd av etter 2 min. Har allerede flatskjerm, men tastatur og mus er litt dårigere. Men dette trenger absolutt ikke å følge med. All hjelp mottas med takk Jeg leser det som at du ikke vil bygge selv? Du burde sjekke ut komplett.no's stasjonære gamere. Komplett Gamer i35 - Watercooled ser bra ut, men jeg ville konfigurert den litt: http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=11033. Strømforsyning: Du kan godt velge 650W fra Corsair, da 750W er litt overkill med mindre man skal kjøre noen voldsomme skjermkort i SLI. Hovedkort: Ville valgt Asus P5K, da MSI sine billigste P35 kort ikke er helt topp. Velger du et hovedkort med 750- eller 780-chipset får du mulighet for å kjøre to skjermkort i SLI. Bare å selv montere et skjermkort til senere. Bare husk å kjøpe samme skjermkort som du har fra før. Prosessor: Velg Q6700 da den er bedre og billigere enn Q6600, eller E8400 da den yter bedre i de aller fleste spill pga høyere klokkehastighet. Det er få spill som utnytter fire kjerner. Kjøling: Dropp vannkjølingen med mindre du har planer om å klokke. Du sparer ca 500 kr på dette som kan brukes på nyttigere ting. Minne: Velg 4GB Corsair TWIN2X 6400. Den har lavere timings enn den fra Crucial. Ikke så mye å si, men... Skjermkort: Velg EVGA 9800GTX Superclocked. Harddisk: Her må du selv vurdere hvor mye plass du trenger. 2 x 500GB holder som regel, men med 2 x 750GB burde du hvertfall klare deg en stund. Det er også god plass i kabinettet til flere disker senere. Raptor-disken ville jeg ikke valgt da de gir lite ekstra ytelse for pengene. Brenner: Velg en SATA-brenner. Da slipper du brede flatkabler i kabinettet = bedre kjøling. Lydkort: Velg lydkortet fra og prøv det integrerte på hovedkortet først. Hvis du synes lyden er for dårlig kan du selv kjøpe et ekstra lydkort senere å sette det i selv. Skjerm: Velg en 22" Samsung 226BW. En av de beste 22" LCD-skjermene på markedet og hvertfall det beste alternativet i oppsettet. OS: Velg Vista Home Premium med mindre du vet du får bruk for noen av funksjonene i Ulitmate eller Business. XP er dog det som gir best ytelse og som er kompatibelt med de fleste spill. Dette oppsettet lander på mellom 13.700-14.700kr avhengig av hva slags HDD'er du velger. Har du penger til overs ville jeg sett på tastatur og mus. Lykke til! Edit: Sorry, så først nå at du har skjerm. Begynner visst å bli litt trøtt. Gjorde en endring under Hovedkort. Edit2: Fikset linken Endret 7. mai 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ser etter en god gaming-pc som kjører spill som Crysis og Assassin's Creed på fullt. Er ikke nødt til å være 15000, litt i overkant er greit. Skal helst ha: -GeForce 8600 GT eller bedre -4gb ram (ikke must, gjerne mer eller mindre) -Mye minne på hardisken (500 gb+) -Helst Vista (igjen, ikke must) Har en skikkelig sugen PC for øyeblikket, noe som suger skikkelig fordi jeg har omtrent 10 spill som jeg aldri har fått prøvd. Alle spill bare fryser etter et par minutter, og da funker ingenting, blir pent nødt til å restarte maskinen. Tilogmed en demo av Overlord med minimum på alt ble skrudd av etter 2 min. Har allerede flatskjerm, men tastatur og mus er litt dårigere. Men dette trenger absolutt ikke å følge med. All hjelp mottas med takk Jeg leser det som at du ikke vil bygge selv? Du burde sjekke ut komplett.no's stasjonære gamere. Komplett Gamer i35 - Watercooled ser bra ut, men jeg ville konfigurert den litt: http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=11033. Strømforsyning: Du kan godt velge 650W fra Corsair, da 750W er litt overkill med mindre man skal kjøre noen voldsomme skjermkort i SLI. Hovedkort: Ville valgt Asus P5K, da MSI sine billigste P35 kort ikke er helt topp. Velger du et hovedkort med 750- eller 780-chipset får du mulighet for å kjøre to skjermkort i SLI. Bare å selv montere et skjermkort til senere. Bare husk å kjøpe samme skjermkort som du har fra før. Prosessor: Velg Q6700 da den er bedre og billigere enn Q6600, eller E8400 da den yter bedre i de aller fleste spill pga høyere klokkehastighet. Det er få spill som utnytter fire kjerner. Kjøling: Dropp vannkjølingen med mindre du har planer om å klokke. Du sparer ca 500 kr på dette som kan brukes på nyttigere ting. Minne: Velg 4GB Corsair TWIN2X 6400. Den har lavere timings enn den fra Crucial. Ikke så mye å si, men... Skjermkort: Velg EVGA 9800GTX Superclocked. Harddisk: Her må du selv vurdere hvor mye plass du trenger. 2 x 500GB holder som regel, men med 2 x 750GB burde du hvertfall klare deg en stund. Det er også god plass i kabinettet til flere disker senere. Raptor-disken ville jeg ikke valgt da de gir lite ekstra ytelse for pengene. Brenner: Velg en SATA-brenner. Da slipper du brede flatkabler i kabinettet = bedre kjøling. Lydkort: Velg lydkortet fra og prøv det integrerte på hovedkortet først. Hvis du synes lyden er for dårlig kan du selv kjøpe et ekstra lydkort senere å sette det i selv. Skjerm: Velg en 22" Samsung 226BW. En av de beste 22" LCD-skjermene på markedet og hvertfall det beste alternativet i oppsettet. OS: Velg Vista Home Premium med mindre du vet du får bruk for noen av funksjonene i Ulitmate eller Business. XP er dog det som gir best ytelse og som er kompatibelt med de fleste spill. Dette oppsettet lander på mellom 13.700-14.700kr avhengig av hva slags HDD'er du velger. Har du penger til overs ville jeg sett på tastatur og mus. Lykke til! Edit: Sorry, så først nå at du har skjerm. Begynner visst å bli litt trøtt. Gjorde en endring under Hovedkort. Edit2: Fikset linken Jeg har selv bestillt allt til ny pc, det kom på totalt ca 17500 kr her er hva jeg kom frem til eom en god løsning på en gamer pc: Intel Quad Q9450 2,66ghz Nvidia SLI780i HK 750w Thermlake psu 2 x Samsung 750gb hdd 8gb Mushkin pc8000 ram UV light katoder, mange vifter, ThermlakeEXTREME120 cpu kjøler osv osv Bare ved å degradere til vanlig vista og 4gb ram så får du fremdeles en sykt bra spillpc. Et tips: Geinward 9800GTX er på tilbud denne uken hos komplett til 1950 per kort, dette er et supert tilbud. Alternativ til CPU er E8400, Q9450 er en naturlig kandidat i Quad serien ;-) Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har lite peiling på PC, og har null sjangs til å lage selv Kjøper kun for å spille spill på fullt. Komplett har jo gode forslag, men jeg ser meg litt mer rundt omkring først. Skal jo vare en stund, denne PCen, så det er et viktig valg ^^ Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Vi kjenner noen som lager PCer. Mulig at de selger noen, nye eller brukt. Hva med dette: Prosessor(cpu): Amd Athlon X2 5000+ 2,6GHz Dobbeltkjerne cpu Skjermkort(GPU): XFX GeForce 8800GTX 768Mb 2000Mhz Limited Edition Ram:6 GB RAM. 2Gb Kingston HyperX 800MHz, og 4Gb Corsair TWIN2X 800MHz. harddisk: Westen Digital 320Gb 16mb cache Limited Edition Hovedkort: Abit KN9 Am2 Ultra Strømforsyning: Hiper Type-R 580Watt. kvalitetvare på det høyeste. (lyser rødt neon) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, prosessoren er altfor dårlig. Medium grafikkort. Hvis du skal kjøpe det der så betal maks 5000. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Satte opp et forslag her. OS pluss et ekstra skjermkort kommer ved siden av, slik at du får SLI og 64-bit operativsystem. Du monterer da bare i det ekstra skjermkortet, innstallerer Windows og deretter de nødvendige driverene (noen av dem vil nok Vista installere for deg via Windows Update) Jeg la også til mus og tastatur, siden du sa at de du har nå begynner å bli litt "slitne". En ekstra DVD-rom er også kjekt å ha så man slipper å skifte CD hver gang man starter et nytt spill. Hvis du har svært lite lyst til å rote inne i PCen selv kan du eventuelt velge 2 stk. 8800GTS 512MB-kort i stedet i oppsettet, og skrive til komplett og høre om muligheten for å få PCen levert med 64-bit OS, evt. nøye deg med 32-bit (men jeg mener at noe av fordelen med Vista fremfor XP er at 64-bit versjonene fungerer så godt. Komplett Gamer Premium i50 - Watercooled Varenr.: 318711 Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 7 OEM 1i Programvare OEM CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, FIFA 07, Fotball, PC Need for Speed Carbon, racing, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU, Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, Hitachi Deskstar 7K1000 750GB SATA2 Hitachi Deskstar 7K1000 750GB SATA2 USB2 multikortleser 3.5" sort for Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA PC Uten OS, White Box PC Razer Deathadder 3G Infrared sensor Logitech G15 gaming tastatur Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin Lagerstatus: 1 stk på lager 12623.79 12623.79 Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI Varenr.: 348136 Lagerstatus: 100+ stk på lager 1950.00 1950.00 Microsoft Windows Vista Prem Norsk OEM DVD,64 Varenr.: 331584 Lagerstatus: 1 stk på lager 995.00 995.00 Miljøgebyr: 55,00 Totalt: 15.623,79 Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Dette kjører Crysis på fullt (Som et utgangspunkt)? Kan forresten alltids kjøpe et skjermkort ved siden av, ettersom vi har noen meget datakyndige venner. De kommer ikke så ofte på besøk, men kan alltids betale dem en slant for å fikse det. Så forresten bra ut. Takk, Hardnuts. Blir nok en av de tre nederste. Men lurer på en ting: Hva er klokking? ^^' (Litt flaut at jeg ikke veit det, men...) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Om det kjører Crysis for fullt kan jeg ikke love - det avhenger litt av oppløsning du kjører på skjermen også. Men high skal du nok fint klare, og folk sier jo at spillet ser fett ut i medium også. Alt annet går nok på full pupp fordet. Har i hvertfall ikke hørt om andre spill 2 x 9800GTX ikke kan trekke på full grafikk. Du må forresten vurdere litt mus og tastaur selv - jeg bare la til noe jeg synes så OK ut. Tastaturet er kanskje litt overkill med mindre du er hardcore gamer Klokking kan sammenliknes med tunig av bil. Delene man kjøper kan stort sett fint tåle å kjøre på høyere hastighet enn de leveres med, så lenge man ikke overdriver og sørger for god nok kjøling (delene utvikler mer varme jo høyere hastighet de kjøre på). Klokking av skjermkort er nok den enkleste formen for klokking, da man kan bruke programvare i OSet til dette, feks Rivatuner. Da stiller man bare hastigheten på kjernen og minnet opp litt etter litt til man når det nivået man synes er ok eller kortet blir ustabilt. Med to toppkort i SLI er det nok noe begrenset hvor mye du tjener på å gjøre dette fordet. Klokking av CPU, RAM og HK skjer i BIOS (det er sikkert unntak), og der vil jeg mene at å klokke CPU er det enkleste. Jeg har selv en Core2Duo E6750 som stock kjører på 2,66GHz med 333MHz FSB (1333MHz)og multipier på 8. Denne har jeg klokket til 3,2GHz ved å øke FSB til 400MHz (1600 oppgitt). Klokkehastigheten på CPUen = FSB x multipier = 400MHz x 8 = 3,2GHz i mitt tilfelle. Å øke FSB er den enkleste måten å klokke CPUen på, særlig fordi mange CPUer har låst multiplier. Jeg kjører videre minnet synkront med CPUen med alle innstillinger på AUTO. Minne og CPU synkront vil si at de kjører på samme hastighet, i mitt tilfelle vil det si at minnet kjører på DDR2-800MHz (2 x FSB siden det er DDR2-RAM). Å kjøre synkront er det mest effektive, men man kan samtidig ikke klokke like langt med mindre man har gode RAM-brikker som kan kjøre på høye hastigheter. Man kan også justere hastigheten og tilgangstider på minnet, men dette har jeg ærlig talt ikke så god peiling på. Minnet mitt står som sagt på AUTO, og jeg har ikke planer om å justere noe særlig på det. Skal man klokke mye blir man på et eller annet tidspunkt også nødt til å justere spenningen (volt) HK leverer til de forskjellige komponentene og til brikkesettet, for at maskinen skal kunne kjøre stabilt. Det er gjerne da temperaturen øker mye. Overklokking avhenger som sagt av kjøling, men også av komponentene man har i PCen. To like CPUer kan ha vidt forskjellig klokkepotensiale og der handler det mest om flaks. Videre handler det som sagt om kvaliteten på minnet og hvilken hastighet den er sertifisert til å kjøre på (eks: PC-5400 = 666MHz, PC-6400 = 800MHz, PC-8500 = 1066MHz, osv). Men minnet kan som sagt også overklokkes, og der kan det også være forskjell to identiske minnebrikker i mellom. Enkelte minnebrikker har dog bedre rykte enn andre, feks skal Crucial BallistiX klokke veldig godt, mens andre igjen har dårligere rykte (kommer ikke på noen akkurat nå). Man er også avhengig av en strømforsyning som kan levere gode, stabile spenninger og nok strøm. Til slutt er man også avhengig av et godt hovedkort. Per i dag er hovedkort basert på Intels P35- og X38/48-brikkesett de som Core2Duo/Quad klokker best på, mens nVidias 6- og 7-serie klokker noe dårligere (med fare for å få nVidia fanboys på nakken, hehe). Dette avhenger dog også av produsenten og kvaliteten på selve hovedkortet; Brikkesettet er jo selvfølgelig bare en liten del av hele hovedkortet, og mange andre faktorer spiller inn. Det var en liten innføring i overklokking. Utrolig hva man får tid til å skrive når dama okkuperer TVen med Paradise Hotel . Hvis du finner ut at du vil prøve, så vil jeg anbefale deg å finne ut hvordan du tilbakestiller BIOSen på forhånd, slik at du kan få tilbake stock-innstillingene dersom noe skulle gå galt. Man skal heller ikke smelle FSBen opp på max med en gang, men øke hastigheten små steg av gangen, der man restarter maskinen med jevne mellomrom og kjører stresstester for å teste stabiliteten og måle temperaturen. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Tusen takk for fyldig svar! Nå veit jeg hvertfall hva klokking er Men du sier 2x 9800 GTX. Men den PCen til 15k som du fåreslo å kjøpe et ekstra skjermkort til har jo isåfall ikke 2x 9800 GTX, men 8800 og 9800. Eller er deg jeg som surrer? På i50'en står det hvertfall: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 Endret 8. mai 2008 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Tusen takk for fyldig svar! Nå veit jeg hvertfall hva klokking er Men du sier 2x 9800 GTX. Men den PCen til 15k som du fåreslo å kjøpe et ekstra skjermkort til har jo isåfall ikke 2x 9800 GTX, men 8800 og 9800. Eller er deg jeg som surrer? På i50'en står det hvertfall: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 9800GTX og 8800GTX yter omtrent likt. 9800GTX er nyere og blir ikke så varm, 8800GTX (Ultra) er det gamle flaggskipet til nvidia og er kanskje ikke like raskt, men har en bredere minnebuss som gir det litt ekstra piff på høye oppløsninger. 9800GTX er nok et bedre kort i de aller fleste sammenhenger. Jeg ser at prisene på 8800GTX har fallt drastisk i det siste. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Tusen takk for fyldig svar! Nå veit jeg hvertfall hva klokking er Men du sier 2x 9800 GTX. Men den PCen til 15k som du fåreslo å kjøpe et ekstra skjermkort til har jo isåfall ikke 2x 9800 GTX, men 8800 og 9800. Eller er deg jeg som surrer? På i50'en står det hvertfall: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 Det stemmer at i standardoppsettet på komplett sine sider, så står det 8800GTX, men jeg har laget en del endringer som jeg mener gir mer for pengene og som er mer tilpasset ditt bruk - herunder byttet jeg GPU til 9800GTX siden denne yter ca det samme som 8800GTX, men ikke utvikler like mye varme og bruker mindre strøm. Ytelsesforskjellen på kortene ligger i at 8800GTX har mer minne og større minnebus, noe som gjør at det yter bedre i høye oppløsninger (vi snakker 1900x1200 og oppover), mens 9800GTX yter bedre i lavere oppløsning siden det har bedre grafikkprosessor. Også er det i tillegg det med effektbruk og varmeutvikling. Jeg ville i hvertfall valgt 9800GTX. 8800GTX begynner virkelig å dra på årene nå også. Du kan også se de andre enringene jeg har gjort i posten med handlevogna, men det jeg umiddelbart kan huske jeg endret var: 1. prosessoren (uklokket yter E8400 bedre enn Q6600 i de aller fleste spill), 2. endret RAM til 4GB, 3. fjernet alt av vannkjøling (dette trenger du ikke hvis du ikke skal klokke mye), 4. endret som sagt GPUen til 9800GTX, 5. endret HDDene til 2 x 750GB (Raptor er ikke verdt pengene etter min mening), 6. la til en ekstra DVD-brenner og endret begge DVD-drevene til SATA (= bedre luftflyt i kabinettet og bedre kompabilitet med femtidige HK), 7. Fjernet OSet siden du bør ha 64-bit versjonen av Vista 8. La til tastaur og mus Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Skal virkelig ta en titt. Tar jo litt ekstra tid når det koster over 15k, må jo overbise muttern om å kaste i noen kroner. Men PCen min suger så mye at den avogtil fryser helt, mens jeg ser på en kort film på youtube -.-' Endret 12. mai 2008 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Hva er egentlig BIOS, og hvor finner jeg BIOS'en min? Hører mange snakker om den, men vet ikke helt hva det er Endret 15. mai 2008 av Fred7555 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/BIOS Husk søk til neste gang Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Takk, glemte å søke Det står hva BIOS er, men ikke hvordan jeg kommer til det? Mange sier, sjekk i BIOS eller du må endre innstilingene i BIOS for ........, men finner ikke ut hvordan du kommer til BIOS Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ved oppstarten av PC-en før windows starter så lastes BIOS. Ofte er det f8 du må trykke på for å komme til den men vet ikke hva som gjelder for deg men det står på skjermen når du skrur på datan. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ved oppstarten av PC-en før windows starter så lastes BIOS. Ofte er det f8 du må trykke på for å komme til den men vet ikke hva som gjelder for deg men det står på skjermen når du skrur på datan. Må trykke DEL på alle mine PCer, F8 brukes som regel for å komme inn i en boot meny (for eksempel for å starte Windows i Safe Mode). Jeg anbefaler å laste ned manualen for hovedkortet jeg og lese instruksene nøye. Ta en full system backup før du fikler med BIOS da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå