Gå til innhold

D80 vs 450D -Første speirefleks

Anbefalte innlegg

Har du forsøkt interpolering med skikkelig verktøy? Da får du i praksis samme resultat som flere mp. Det er derfor jeg mener at det i praksis ikke har noen betydning, ikke fordi det ser likt ut på print. Det siste er jo noe alle vet, at det må store forstørrelser til for å se forskjell. Men det er også mulig på skjerm, til og med ned mot pixelnivå.

Hva legger du her i "sikkelig verktøy" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Genuine Fractals. CS3 blir som Lomo i forhold til det programmet, etter hva jeg har sett av resultater. Det programmet klarer til og med å interpolere opp et bilde fra 5D med to til tre ganger uten synlige spor av det.

Nope,har ikke prøvd det nei,jeg bruker CS3

Hvor kan en få tak i det her på berget ? Pris?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Falske linker kan du spare deg,om du ikke evner svare seriøst på et spørsmål så la vær :)

Men det var utrolig passende…

Litt små frekt og arrogant, men likevel morsomt òg. Snekker'n bør greie å tåle såpass. PM virker litt lei denne diskusjonen:P

Om du ikkje har "googla" Genuine Fractals enno, så:

150$ hos Amazon

Kenrockwell har gjort en test av Genuine Fractals Kanskje utdatert, har ikkje sjekka.

Lenke til kommentar
Sjekk her: Genuine Fractals.

Falske linker kan du spare deg,om du ikke evner svare seriøst på et spørsmål så la vær :)

Mvh Snekker`n

Var jeg slem nå?

Nei,men usaklig etter min menining,mulig fordi jeg har som formål at om jeg først foreslår noe eller annbefaler noe.så strekker jeg meg såpass langt at vedkommende kan bli hjulpet,om ikke lar jeg være .

PM virker litt lei denne diskusjonen:P

Det er da vitterlig ingen som må være med,blir en lei/ikke gidder er det bare å hoppe av stille og rolig :cool:

Case closed

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Eller ta seg tid til noe som er unødvendig. Jeg legger svært ofte ut linker til saker og ting, men ofte gidder jeg ikke. Jeg synes jeg har lov til slikt siden jeg selv aldri ber om linker, men går rett til Google på egenhånd. Jeg synes det blir i overmåte lat å be om en link når det er helt unødvendig, for vi kan alle bruke Google. Det er gjort på 2 minutter, og det kan du klare selv, snekker.

Det som kanskje var litt slemt var at det ble vår snekker som fikk smake pisken, for han er ikke alene. Ikke forvent at alt skal serveres på sølvfat for dere, det kreves litt egeninnsats også å være aktiv på nettet. Denne form for svar er enda mer vanlig på andre fora. Derfor går meldingen ut til alle andre der ute: Jeg er ikke morra di!

Lenke til kommentar
Men 450D har en litt bedre sensor, høyere oppløsning (ubetydelig)

Her er jeg ikke enig,fikk så snarest prøvd et opp mot mitt 30D og med bruk av en 70-200 f/4 L IS på begge kunne jeg ikke se forskjell,men så tok vi bilder av fuler på foringsbrettet og croppet disse,da kom forskjellen og jeg må bare si at 450D slo min 30D glatt her .

Så jo det har betydning i enkelte tilfeller.

Vil du anbefale 450D over 30D (ser bort ifra egronomi)?

Er det huset eller objektivet (evt begge) som avgjer hustigheten på fokus?

Endret av knutaas
Lenke til kommentar
Begge.

I huset er det oppbygningen av autofokusmodulen og hastigheten på signalbehandlingen som har noe å si. Og denne biten kan bli veldig komplisert, spesielt når man jobber med følgefokus og prediktiv fokus. Det kan være veldig vanskelig å sammenligne hus i situasjoner hvor man tar bilder av bevegelige motiver.

I objektivet er det maks blenderåpning (jo større maks blenderåpning jo mer lys får autofokusmodulen i huset å jobbe med) og hastigheten til autofokusmekanismen (altså motoren og evt. girsystemet som flytter rundt på linsegruppene).

Nikon og Pentax har også en del objektiver som ikke har autofokusmotor i objektivet, men som i stedet blir drevet via en mekanisk kraftoverføring fra en motor i huset. Da har selvsagt hastigheten til denne en del å si.

Lenke til kommentar
Begge.

I huset er det oppbygningen av autofokusmodulen og hastigheten på signalbehandlingen som har noe å si. Og denne biten kan bli veldig komplisert, spesielt når man jobber med følgefokus og prediktiv fokus. Det kan være veldig vanskelig å sammenligne hus i situasjoner hvor man tar bilder av bevegelige motiver.

I objektivet er det maks blenderåpning (jo større maks blenderåpning jo mer lys får autofokusmodulen i huset å jobbe med) og hastigheten til autofokusmekanismen (altså motoren og evt. girsystemet som flytter rundt på linsegruppene).

Nikon og Pentax har også en del objektiver som ikke har autofokusmotor i objektivet, men som i stedet blir drevet via en mekanisk kraftoverføring fra en motor i huset. Da har selvsagt hastigheten til denne en del å si.

Takker for svar.

Kan en seie at eine kameraet,av D80,450D og 30D, er raskare enn det andre? (som fortida er i ca samme prisklasse)

Lenke til kommentar
Kan en seie at eine kameraet,av D80,450D og 30D, er raskare enn det andre? (som fortida er i ca samme prisklasse)

Tja, du kan prøve å si det, men i praksis blir det veldig vanskelig.

Dette da det er kombinasjonen av kamera og objektiv som sammen gir den totale AF-hastigheten.

For å finne det kamerahuset med rasket AF må man ha objektiver med helt like egenskaper både optisk og mekanisk for å kunne sammenligne. Dette blir fort vanskelig når man snakker om forskjellige merker.

De aller fleste løsningene er raske, langt raskere enn de fleste kompaktkameraene, men det er noen løsninger som sliter mer når det kommer til svak belysning. Dette henger ofte sammen med lyssvake objektiver, så igjen er det pakken totalt som gir resultatet.

Jeg vet rett og slett ikke om dette er noe jeg ville ha hengt meg noe særlig opp i, med mindre du har helt spesifikke krav til dette. Da ser du uansett på feil kameraer, og bør bevege deg mot D300/40D - D3/1D MKIII, der de 2 siste kameraene koster mer enn hva mange legger ut på kameraustyr totalt gjennom et helt liv.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Eller ta seg tid til noe som er unødvendig. Jeg legger svært ofte ut linker til saker og ting, men ofte gidder jeg ikke. Jeg synes jeg har lov til slikt siden jeg selv aldri ber om linker, men går rett til Google på egenhånd. Jeg synes det blir i overmåte lat å be om en link når det er helt unødvendig, for vi kan alle bruke Google. Det er gjort på 2 minutter, og det kan du klare selv, snekker.

Det som kanskje var litt slemt var at det ble vår snekker som fikk smake pisken, for han er ikke alene. Ikke forvent at alt skal serveres på sølvfat for dere, det kreves litt egeninnsats også å være aktiv på nettet. Denne form for svar er enda mer vanlig på andre fora. Derfor går meldingen ut til alle andre der ute: Jeg er ikke morra di!

Poenget var at en ikke annbefaler noe om en ikke gidder følge opp saken,da står en rett og slett over.

Jeg bruker google hver dag mer eller mindre,men når noen fremstår som "eksperter" på et område og annbefaler ting,ja da synest jeg det er rett og rimelig at de enten svarer seriøst eller lar vær, seriøse linker kommer som regel mange til gode,samtidig som de viser at vedkommende som annbefaler et produkt faktisk vet hva han/hun snakker om :cool:

Lenke til kommentar
Men 450D har en litt bedre sensor, høyere oppløsning (ubetydelig)

Her er jeg ikke enig,fikk så snarest prøvd et opp mot mitt 30D og med bruk av en 70-200 f/4 L IS på begge kunne jeg ikke se forskjell,men så tok vi bilder av fuler på foringsbrettet og croppet disse,da kom forskjellen og jeg må bare si at 450D slo min 30D glatt her .

Så jo det har betydning i enkelte tilfeller.

Vil du anbefale 450D over 30D (ser bort ifra egronomi)?

Beej80 har allerede svart,men la meg si det sånn.

Hadde jeg i dag stått med 450D i ene hånden og 30D i den andre så tror jeg valget hadde falt på 450D ja, eneste minuset jeg kan se på den kontra 30D er hastigheten ved serieoptak , byggekvaliteten skal etter sigende være svakere,noe jeg kunn anser som vesentlig om jeg skulle bruke det som slagvåpen.Har som sagt tidligere en sønn på svalbard som kjøpte 350D da den kom ut, og få kamera jeg kjenner til har fått røffere behandling enn det og han har pr i dag ikke opplevd problemer med det .

Lenke til kommentar
eneste minuset jeg kan se på den kontra 30D er hastigheten ved serieoptak , byggekvaliteten skal etter sigende være svakere,noe jeg kunn anser som vesentlig om jeg skulle bruke det som slagvåpen.
Ergonomien og selve bruken av kameraene er også ganske forskjellig. 30D er et verktøy, 450D er et leketøy som brukes til å ta svært gode bilder med (selv om det har blitt mye bedre enn 350D/400D ergonomisk etter min mening). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
eneste minuset jeg kan se på den kontra 30D er hastigheten ved serieoptak , byggekvaliteten skal etter sigende være svakere,noe jeg kunn anser som vesentlig om jeg skulle bruke det som slagvåpen.
Ergonomien og selve bruken av kameraene er også ganske forskjellig. 30D er et verktøy, 450D er et leketøy som brukes til å ta svært gode bilder med (selv om det har blitt mye bedre enn 350D/400D ergonomisk etter min mening).

Det er jeg ikke enig i siden jeg har holdt begge,å si at 450D er et leketøy fordi det er mindre blir helt feil,det tar vitterligen like bra/bedre bilder og er faktisk enklere/lettere å ta med seg og selv i mine hender passer det utmerket.

Det som er hovedsaken er at kamera passer i hendene til brukeren,gjør det det spiller det mindre rolle om det heter 450D, 30D eller 40D , så får en etterpå se på funksjonene til kameraene og finne ut hva som passer best/er viktikst av det hver enkelt modell tilbyr, og i dette tilfelle tilbyr jo faktisk 450D mer enn 30D untatt på seriebilder .

Men nok en gang, dette er mitt syn/erfaring med disse husene .

Lenke til kommentar
Det er jeg ikke enig i siden jeg har holdt begge,å si at 450D er et leketøy fordi det er mindre blir helt feil,det tar vitterligen like bra/bedre bilder og er faktisk enklere/lettere å ta med seg og selv i mine hender passer det utmerket.
Jeg har også holdt begge, og jeg tror du skjønner poenget mitt. 450D er et utmerket kamera, tar fantastisk gode bilder og gjør den jobben det er ment å gjøre. 30D på sin side er langt bedre bygget, har flere knapper og hjul, og gjør det lettere å ta bildene når man har lært seg å bruke det.

Det blir som at håndverkere i stor grad velger profesjonelle driller etc. fra f.eks. DeWalt, selv om de fleste Biltema-driller ville klart å gjøre den samme jobben. Når man bruker et verktøy ofte og mye, er det viktig at det er godt å bruke. Og da tenker jeg ikke bare på å holde i det, men også at hjul er plassert der man forventer det, at knapper og valgmuligheter man bruker er lett tilgjengelige og ikke nedgravd i menyer, at det balanserer godt med optikken man setter på etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...