Gå til innhold

D80 vs 450D -Første speirefleks

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som er lei av disse "første speireflekskamera"-trådene,og dette er ikke min første,men nok en gang :

Nikon D80 vs Canon 450D ?

-Et kamera jeg kan utvikle meg med,og som jeg kanskje kan ha noen år.

-Med raske og forstålige menyer (og knapper),hvor det går raskt og endre innstillinger.

-som ikke setter noen stopper for meg.

Hvilken av disse kameraene utfyller mest?

Har ikke lest noen test av 450D (har ikke holdt i det heller :S)

har lest en del om D80,liker det,og grepet. Menbegynner det å bli litt gammelt?

Livewiew høres fristende ut,men lurer på : går det tregere å ta bilder med Livewiew?

Også lurer jeg på om det er noen forhåndsinnstilte "moduser",som på kompaktkameraer (sport,innendørs,blad etc.)

Også er det sånn fjernutløsermulighet på disse kameraene?

Takk for all hjelp!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken av disse kameraene utfyller mest?
D80 er nok hakket mer avansert, men ingen av dem vil begrense deg nevneverdig.

har lest en del om D80,liker det,og grepet. Menbegynner det å bli litt gammelt?
Det er ikke noe dårligere i dag enn det var før...

Livewiew høres fristende ut,men lurer på : går det tregere å ta bilder med Livewiew?
Ja, du kan ikke ta like mange bilder per sekund, og fokuseringen er mye tregere.

Også lurer jeg på om det er noen forhåndsinnstilte "moduser",som på kompaktkameraer (sport,innendørs,blad etc.)
Ja, men du vil være best tjent med å lære deg å fyre løs med mer manuelle innstillinger (blenderprioritet er en fin start).

Også er det sånn fjernutløsermulighet på disse kameraene?
Ja, trådløs på Nikon og med ledning på Canon. Koster omtrent det samme.
Lenke til kommentar

Begge de to har forhåndsinnstilte moduser, og jeg vet ikke med canon, men tror D80 kan bruke nikons billige ML-3 fjernkontroll som koster en 2-300.

Går ikke tregere å ta bilder i live-view, men går mye tregere å fokusere med autofokus.

Men som det sies på forumet her, vent på D80 sin etterfølger som snart må komme.

Edit: Mente ML-L3 (jævla satans like produktnavn)

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Tja. Jeg tror D90 kommer til å være minst 2000 kroner dyrere enn D80, for det er langt mellom D60 til 4500 og D300 til 12500. Tviler på at det vil forsvare den prisen, med mindre høy-ISO er svært bra og det ellers har andre viktige forbedringer.

D80 til 5000 (6500 ink 18-55 VR) høres ut som et bra kjøp, selv etter at D90 er kommet.

Lenke til kommentar

Kan også velge å kjøpe trådutløser til Nikon da. Jeg kjøpte en fra Hama, og synes tråd er mye greiere enn IR. Mottakeren er jo på forsiden av huset jo. Står jo bak når man tar bildet. Hvordan er batterigkapasiteten på 450D i forhold til 400D? Hvis den er lik, kan jeg i hvertfall si at du får langt flere eksponeringer per opplading med D80. :)

Lenke til kommentar

:thumbup:

Takk for alle raske svar ;D

450D har bedre batterikapasitet enn 400D,ca 500 bilder pr ladning.

"d90" er ikke aktuelt tror jeg..

Men komkom med erfaringer om/med begge kameraene!

Jeg blir nok fornøyd uansett,men syns det er et litt vanskelig valg.

D80 er halv-profft og fint,og 450D skilter med livewiew,også leste jeg at man kunne tilpasse

menyene etter eget ønske og endre farger i menyen osv. Men dette er kanskje litt oppskrytt?

Noen som kan si noe om grepet på 450D? Og andre erfaringer!!

Tror jeg skal kjøpe før 17.mai,mest for å ha et mål for meg selv.. :D

Men de billigste nettbutikkene,er det noen fare ved å handle i dem?

Eller i nettbutikker generelt?

Takker igjen for alle svar!

Lenke til kommentar
D80 gruser vell 450 annytime?

vell, de gruser hverandre på forskjellige ommråder vil jeg si. sensoren på 450D er nokk hakket vassere enn D80, mens D80 er igjen et større, bedre, mer solid hus.

Tror du kommer til å bli fornøyd uansett hvilket du velger.

Lenke til kommentar

Om du vil ha D80-ergonomi fra Canon er 30D tilsvarende alternativ. Jeg vet ikke om man fremdeles får tak i den billig. Liveview er en hendig funksjon, men man klarer seg fint uten også. Jeg liker godt å ha to hjul for å kunne justere ting, men man klarer seg fint med ett. Du bør prøve litt i butikken og velge det du liker best, men dersom du bruker mye tid i butikken er det ikke særlig snilt å kjøpe på nett for å spare noen hundrelapper. Nettbutikker er stort sett trygt, både fra Norge og de velrenommerte i USA. Dersom du kjøper Canon bør du få med objektivet med bildestabilisering.

Det finnes også andre merker enn Canon og Nikon. Pentax K10D stiller f.eks i samme klasse som D80. Dersom du liker den kompakte størrelsen på Canon er Olympus et interessant alternativ. Sony satser også hardt og har flere gode hus.

Husk et ekstra batteri og et par minnebrikker, og kanskje en liten veske å ha det i.

Lenke til kommentar

Ja. Å kjøpe speilrefleks i nettbutikk er som å kjøpe bil i nettbutikk. Du kjøper et verktøy som du skal bruke med fingrene dine og øynene dine. De tekniske spesifikasjonene sier ikke nok om hvordan det føles når du vrir rattet på en bil, når du trykker ned gassen, hvor lett den overstyrer etc. Ta en tur i en fotobutikk. Ta i kameraet, trykk utløseren, vri på zoomen, se i søkeren. Titt litt rundt i menysystemet. Slikt noe. Og vær snill mot kamerabutikken ved å spandere akkurat den ekstra hundringsen det koster i forhold til online, for du har faktisk redusert sjansen for at du kjøper feil kamera.

Lenke til kommentar

Ja. Å kjøpe speilrefleks i nettbutikk er som å kjøpe bil i nettbutikk. Du kjøper et verktøy som du skal bruke med fingrene dine og øynene dine. De tekniske spesifikasjonene sier ikke nok om hvordan det føles når du vrir rattet på en bil, når du trykker ned gassen, hvor lett den overstyrer etc. Ta en tur i en fotobutikk. Ta i kameraet, trykk utløseren, vri på zoomen, se i søkeren. Titt litt rundt i menysystemet. Slikt noe. Og vær snill mot kamerabutikken ved å spandere akkurat den ekstra hundringsen det koster i forhold til online, for du har faktisk redusert sjansen for at du kjøper feil kamera.

Støttes!

Bare hvis du veit nøyaktig hva du skal ha, er (velrenommerte) nettbutikker helt greie. Det er vel ikke så lurt å velge kamerasystem for (trolig) mange år uten å ha kjent skikkelig på de ulike alternativene. Og derfor er fotoforretningene verneverdige! I tilfellet her, med D80 vs alternativene, er egen prøving særlig viktig. Det handler ikke minst om ergonomi vs funksjonalitet, D80 gjør litt færre ting, men det som gjøres, gjøres ganske bra. Søkerbildet er kanskje det viktigste for deg, og du kan ikke finne ut hvordan det funker uten å ta bilder..

Lenke til kommentar

Støttes!

Bare hvis du veit nøyaktig hva du skal ha, er (velrenommerte) nettbutikker helt greie. Det er vel ikke så lurt å velge kamerasystem for (trolig) mange år uten å ha kjent skikkelig på de ulike alternativene. Og derfor er fotoforretningene verneverdige! I tilfellet her, med D80 vs alternativene, er egen prøving særlig viktig. Det handler ikke minst om ergonomi vs funksjonalitet, D80 gjør litt færre ting, men det som gjøres, gjøres ganske bra. Søkerbildet er kanskje det viktigste for deg, og du kan ikke finne ut hvordan det funker uten å ta bilder..

Jeg forstår ikke dette her.

Det kan hende det er noe galt med meg, men

Jeg har holdt i alle slags mulige kameraer i det siste. Alt fra knøttsmå kompakte kameraer, til mobilkamera, til små SLR til store SLR. Til og med et gammelt SLR fra 1980 både med og uten motor som veier "et tonn".

Jeg har ennå ikke holdt i et kamera som er så ”fælt” å holde i at fotogleden har forsvunnet. Jeg elsker fotografering og mitt blod bruser uansett om jeg hadde holdt i en murstein med utløserknapp.

Så lenge ingen produserer et piggsvinkamera med fullt av nåler, eller et kamera som holder 80 graders temperatur i godset, eller et kamera som skyter vann inn i øyet ditt mens du ser inn i søkeren, skal det jævla mye til før ting blir så ille at jeg legger kameraet fra meg.

Hvis dette skulle skjedd med dagens kameraer, at jeg ikke fant det komfortabelt å ta bilder, hadde det ikke vært kameraet sin feil, men min fundamentale fotointeresse. :)

Endret av sentence
Lenke til kommentar
Jeg har holdt i alle slags mulige kameraer i det siste. Alt fra knøttsmå kompakte kameraer, til mobilkamera, til små SLR til store SLR. Til og med et gammelt SLR fra 1980 både med og uten motor som veier "et tonn".
Jeg liker ikke Canon sine konsumenthus (350D, 400D, 450D) spesielt godt, og jeg er ikke overbegeistret for D40 selv om det er bedre enn Canon. K100D derimot fungerer meget godt, selv om det ikke er noe større. Det er også flere kompakter som ikke er gode å bruke, og som jeg ikke ville brukt mer enn jeg måtte... De tar ikke fra meg fotogleden, fordi jeg har noe annet, men jeg er sjeleglad jeg ikke eier dem selv...
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke dette her.

Det kan hende det er noe galt med meg, men

Jeg har ennå ikke holdt i et kamera som er så ”fælt” å holde i at fotogleden har forsvunnet. Jeg elsker fotografering og mitt blod bruser uansett om jeg hadde holdt i en murstein med utløserknapp.

Så lenge ingen produserer et piggsvinkamera med fullt av nåler, eller et kamera som holder 80 graders temperatur i godset, eller et kamera som skyter vann inn i øyet ditt mens du ser inn i søkeren, skal det jævla mye til før ting blir så ille at jeg legger kameraet fra meg.

Hvis dette skulle skjedd med dagens kameraer, at jeg ikke fant det komfortabelt å ta bilder, hadde det ikke vært kameraet sin feil, men min fundamentale fotointeresse. :)

Hvis du eier mer enn ett kamera, har kamera på mobilen pluss ett annet f.eks. Hva får deg til å foretrekke ett framfor de andre? Tråden handler om å velge nytt kamera, ikke om å elske å ta bilder åkke som.

Lenke til kommentar

Tja. Det er fordeler med og kjøpe i nettbutikk også. Nemlig 14 dagers angrefrist med pengene tilbake uten spørsmål. Dette får man ikke i butikk!

Det som lønner seg er og dra innom en fotobutikk og prøve alle kameraene til du har bestemt deg, så bestille over nett for og spare en slump og i tillegg ha 14 dagers angrefrist i tilfelle du skulle ombestemme deg, eller om du skulle få et "mandags kamera/objektiv".

Lenke til kommentar

Om du klarer å finne deg til rette og være komfortabel med alle mulige kamera er du i den heldige situasjon at du kun kan se på teknisk info og bestille hvorsomhelst.

For at et verktøy eller annen dings skal føles som en forlengelse av meg slik at jeg forholder meg til oppgaven og ikke dingsen, er jeg helt avhengig av god ergonomi og brukervennlighet. Det gjelder uansett om vi snakker kamera, laptop, bil eller hammer.

Dårlig design gjør at jeg blir revet bort fra oppgaven og må forholde meg til dingsen før jeg kan fortsette med det jeg egentlig holder på med.

Lenke til kommentar
Det som lønner seg er og dra innom en fotobutikk og prøve alle kameraene til du har bestemt deg, så bestille over nett for og spare en slump og i tillegg ha 14 dagers angrefrist i tilfelle du skulle ombestemme deg, eller om du skulle få et "mandags kamera/objektiv".

Husk å takke ekspeditøren for hjelpen og si at nå vet du hva du skal bestille på nett.

Eller du kan kjøpe hos Elkjøp og returnere det før det har gått 30 dager, så kan du holde det gående med gratis kamera og prøve mye forskjellig. Når vi først er inne på metoder for å best mulig utnytte butikker i nærmiljøet. :)

Lenke til kommentar

Husk å takke ekspeditøren for hjelpen og si at nå vet du hva du skal bestille på nett.

Eller du kan kjøpe hos Elkjøp og returnere det før det har gått 30 dager, så kan du holde det gående med gratis kamera og prøve mye forskjellig. Når vi først er inne på metoder for å best mulig utnytte butikker i nærmiljøet. :)

Det som lønner seg best for oss kunder i det lange løp, er at det fins både bra nettbutikker og skikkelige gatebutikker, i et passe sterkt konkurranseforhold. Systematisk misbruk av gatebutikkenes service på den måten som bidz anbefaler, er jo å utnytte systemet og la andre ta regninga for tjenestene en bruker. Ikke veldig heroisk i mine øyne, og ikke i mine interesser som forbruker over tid. Med en passe balanse, kan alle bli rimelig fornøyd.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Er enig at det er litt fegt å spørre å grave i en butikk,for så å spare noen hundrelapper på å betale over nett.

Grepet syns jeg er ganske vesentlig,selvom et dårlig grep ikke ville ødlegge fotogleden,vil man ta mye bedre og flere bilder med et bra grep,tror nå jeg.

Har ikke bestemt meg,må nok helt til butikken før jeg virkelig får bestemt meg.

også lurer jeg på om det er noe vits å kjøpe forsikring,og hva er den i forhold til garantien. Har hatt et par uhell med både mobil og kamera (et kamera,og 2 mobiler på et år :S),men er jo mer forsiktig med et stort dyrt speilreflekskamera :D

Endret av vhaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...