Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøver å finne en (linuxbasert) LiveCD med anti-virus, men har bare funnet BitDefenders "LinuxDefender Live! CD" der alle nedlastningsmulighetene feiler. Virker som om de har trukket den.

Vet dere om noen muligheter for en gratis nedlastbar live cd som kan fjerne antivirus?

Den siste biten er viktig, for f.eks. clamav som man får med Knoppix scanner bare filene - den fjerner dem ikke.

Regner med at grunnen til man ikke ser flere tilbud er at AVG og Clam er proprietære løsninger, men det bør jo ikke være umulig å bygge noe slikt selv. Ta en SLAX distro, lage en tgz-pakke av AVG eller f-prot, og så installere den i slax. Har bare ikke tid nå.

Men så var det da spørsmålet om virusskannerne for Linux bare scanner, eller faktisk kan fjerne ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har undersøkt litt, og resultatene var ikke veldig oppløftende.

Ser ut som om alle fritt tilgjengelige anti-virusløsninger for Linux (avast, clam-av, avg) bare skanner etter virus, men ikke er i stand til å fjerne dem.

F-Prot (som kan brukes på mailservere eller workstations ...) er tilgjengelig i 30 dagers trial versjon som jeg lastet ned og prøvde nå. Frie grafiske overflater er tilgjengelig i GTK utforming (XFProt) og som Kommander-skript for KDE. Det er dessverre bare for den eldre versjon 4 (f-prot finnes for Linux i versjon 6 som er kraftig omskrevet, og som blant annet bruker andre navn på programfilene).

Løsningen for meg blir nok å installere SLAX på en USB stick, laste ned f-prot, og installere ny prøveversjon hver gang jeg har bruk for det. Unike epostadresser til registreringen kan jeg f.eks. få ved å bruke [email protected], [email protected], etc. Det kan seff skriptes :)

Om ingen snart lager et GUI for versjon seks må jeg kanskje lage det selv - vet ikke om jeg vil spare verden for det :!:

edit: Har nå installert Slax og f-prot på usb-sticken. Funker som bare f. Anbefales. Har skrevet en liten guide, men den er ikke helt nybegynnervennlig. Du kan lese den her.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...