bögfisk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Heisann. De neste 4 ukene skal vi ha egentrening i gymmen, der vi skal trene kondisjon. Så jeg lurte på om noen hadde forslag til gode øvelser som helst skal være litt variert. Kommer til å være økter på 1- 1 1/2 timer. Er foresten 15 år og i "ok" form fra før Lenke til kommentar
SuKa Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hehe, egentrening er så gøy! - Coopertest! Alltid like gøy. Sett klokken på 8 eller 12 minutter og begynn å springe rundt og rundt løpebanen. Se hvor mange runder du greier. Fordelen med denne øvelsen er at det er lett å se forbedring! - Joggeturer Ikke noe mer spesiellt enn at du løper rundt i Guds frie natur. Joggeturer i skogsløyper er bra for koordinasjonen. - Intervall Her er det mange muligheter, men når jeg løper intervaller for kondisjon pleier jeg å bruke bakkeintervall. Finn deg en bratt bakke og spring opp så fort du kan. Gå ned igjen. Rett før du føler du er klar igjen skal du spurte opp bakken igjen. - Dødsdansen Har jeg egentlig aldri prøvd, men treneren truer med denne hele tiden. Finn deg ett flatt område, f.eks en fotballbane. Spring frem og tilbake alt du har til du ikke greier mer. Treneren vår pleier å si at du skal starte med å spurte 100% og bare øke og øke Gøy - Trekantløpegåløpeting Lag deg en likesidet trekant med sider på ca. 10 meter. Gå en side, løp neste, gå, løp, gå. løp. Visst du har tilgang til ett flatt område med kjegler er det lett å sette opp en løype der du kan ta med forskjellige poster som f.eks. spenst, tripping mellom kjeglene, spurt osv. Er litt mer variert enn andre ting og du får trent på flere ting samtidig. - Andre ting Ta deg en sykkeltur, kanskje har du rulleski? Andre ting du kan trimme med der du får blosirkulasjonen i gang. Dette var bare noen få forslag. Sikkert ikke noe nytt, og jeg vet ikke om du fikk svar på det du lurte på. Det er bare viktig at du tar med deg musikk og at du ikke glemmer den deilige følelsen etter treningen. Lykke til! Lenke til kommentar
Olausson92 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei, du kan også bruke disse variantene: *Fartsleik (Du setter opp kjegler i ei løype gule og røde. En løype på ca. 3 km. Du setter først opp en rød, det vil si det er lenge til en gul en, da skal tempoet være hurtig men pratetempo. Så setter du en gul kjegle, som betyr at det er kort til en rød en. Her skal tempoet heves og du skal få beina til å gå kjappere. Små, kjappe steg. *Pyramideløping funker også bra, og er en annen type utholdenhetsløping. Her skal det løpes 90 % av maks. Først skal du løpe 1 Min, så 30 sec pause. Så skal du løpe 2 Min, med 1 min pause. Så skal du løpe 3 Min med 1, 30 pause. og så 2 min igjen, og tilslutt 1 min. Altså 1min - 2min - 3min - 2min - 1min. *Langkjøring *Lang intervall (4x4 minutter) * Kort intervall (15X15 sec) *Suicide/eller doggis (kjegler 5 stykk-.. 3 rep.) Dette er også hurtighets trening brukes ofte for fotballspillere og basketspillere. Her er det varianter der du bruker både den anaerobe- og aerobe utholdenheten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå