0hi0 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg trenger å oppgradere fra min gamle pc. Først og fremst fordi conan kommer. Jeg er ikke villig til betale mer enn 5k-6k kr(mindre enn det ville vært enda bedre) (vennligst ikke referer overklokking muligheter, jeg er bare ikke interesert) Deler jeg ikke trenger er : skjerm, høytallere, hard disk, mus og tastatur. Dette er sammensetningen jeg har kokt opp : Intel Core 2 Quad Q6600 : 1454,- (amentio) Asus EAH3870/G/HTDI/512M : 1224,- (pcutstyr.no) OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 : 625,- (amentio) Asus Striker Extreme : 698,- (amentio) OCZ Vendetta 2 : 295,- (mpx) Antec Nine Hundred : 757,- (pixmania) / et rimligere kabinett vil være foretrukket Totalt : 5053 (uten frakt) Endret 7. mai 2008 av 0hi0 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Ser bra ut det, gitt... Mye RAM og fire kjerner. Og enten du vil det eller ikke, så er det kriminelt å ikke røve noen megaherz ut av den gode prosessoren. Men jeg har aldri hørt om det skjermkortet, jeg går ut fra at det er ATI? Lenke til kommentar
0hi0 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Og enten du vil det eller ikke, så er det kriminelt å ikke røve noen megaherz ut av den gode prosessoren. Men jeg har aldri hørt om det skjermkortet, jeg går ut fra at det er ATI? Hei. For å være helt ærlig så er jeg usikker på hvordan jeg kan få til det (overklokking). (spilte wow før : tweakingen når man ble lvl 70 var ikke like merkbar som å tweake en lav lvl char .....lurer på om man kan bruke den samme analogien i denne sammenhengen) Skjermkortet : Yepp, skjermkortet er ATI. Du kan sjekke testen utført av hw.no ved denne linken : http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd_3870_/47210/1 Det var det anmelderen sa i konklusjonen som gjorde meg nysgjerrig : "......Enda mer spennede blir det om du setter to slike skjermkort i et Crossfire-oppsett......" Nysgjerrig er nok ikke riktig bruk av ordforrådet i mitt tilfelle(dessverre), men derimot forvirret. Kunne noen vennligst forklare hva dette betyr. Jeg antar at det er snakk om et motherboard, som utgjør dette settet. Hvordan kan jeg undersøke foreksempel hoverkortet jeg har valgt faktisk kan støtte et slikt oppsett. Endret 8. mai 2008 av 0hi0 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Crossfire er ATI løsning som tilsvarer Nvidias SLI. Det vil si at man kan koble to skjermkort av samme type til hovedkortet, og da vil man få en betydlig ytelses-økelse og dobbelt så mye minne. Men du må ha et skjermkort der det er støtte for crossfire, og det er det ikke alle som har. Lenke til kommentar
0hi0 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Crossfire er ATI løsning som tilsvarer Nvidias SLI. Det vil si at man kan koble to skjermkort av samme type til hovedkortet, og da vil man få en betydlig ytelses-økelse og dobbelt så mye minne. Men du må ha et skjermkort der det er støtte for crossfire, og det er det ikke alle som har. La oss anta at to stk.(identiske) skjermkort har faktisk støtte for crossfire. Er det mulig å utnytte fordelen som et slikt oppsett gir, hvis vi setter dem i et Nvidia SLI hovedkort ? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Nei, det er det ikke. Hovedkortet må ha støtte for crossfire for at de to identiske skjermkortene skal kunne funke sammen. Lenke til kommentar
0hi0 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Ok, da har jeg klart å endre lista litt. Dette blir det nye settet, med sli- støtte : Intel Core 2 Quad Q6600 : 1454,- (amentio) Gainward GeForce 9600 GT Bliss GS : 1290,- (Amentio)/sli-støtte(amentio for å spare på frakt kostnader) OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 : 625,- (amentio) Asus Striker Extreme : 698,- (amentio) OCZ Vendetta 2 : 295,- (mpx) Antec Nine Hundred : 757,- (pixmania) Ny pris : 5119 (uten frakt) I fremtiden kan jeg tenke å kjøpe skjermkortet til gainward igjen og dermed utnytte sli-støtten. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg er ikke inne på skjermkortfronten, men det ser flott ut det, der! Lenke til kommentar
0hi0 Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Har forandret på en del ting, men har klart å få laget en liste kun fra amentio. vennligst kommenter inneholdet : Intel Core 2 Quad Q6600 : 1454,- (amentio) Gainward GeForce 9600 GT Bliss GS : 1290,- (Amentio) Kingston DDR2-667 4096 MB : 539,-(amentio) ASUS P5N-D : 817,-(amentio) Thermaltake Blue Orb II : 235,-(amentio) OCZ StealthXStream 600 Watt : 495,- (amentio) Samsung SH-S202J : 213,- (amentio) LIAN-LI PC-V1000 PLUS II Alu Case Black : 1 073,-(amentio) Totalt(m.frakt) = 6 281,- Dette er et sikte på en langtidsløsning. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ser fint ut det! Kabinett får vel være smak og behag hva man synst er fint, men det er viktig at du velger et med god kjøling og gode oppgraderingsmuligheter, slik at du for eksempel kan kjøpe den CPU-viften du vil senere. Det er også en fordel å ha en modulær strømforsyning, slik at det ikke blir så mye kabelrot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå