Gå til innhold

Kjøper linser til Canon 400D

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg har snopt meg et Canon 400D kamera. Kjøpte det brukt, men fikk ikke med meg linse.

Kommer til å gå i ferie bilder, ala landskap og portrett.

Jeg har surfet litt rundt, og sett litt på forskjellige linser. Tror nå jeg har funnet meg en kjekk liten sak, Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye. Japan photo selger denne for ca 5500 penger, men den koster 1900 i fra amazon.

Effekten denne gir virker stilg. Burde dekke landskapsdelen.

Jeg trenger litt hjelp til å velge en god standard linse, som kan benyttes til personbilder slik at ferie turene blir skikkelig dokumentert.

Vil en f/3.5-4.5 fungere fint som en standard linse?

Tenker da på: EF 28-90mm f/4-5.6 III

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette området, så hvis jeg er totalt på jordet, vær vennlig å si ifra. Godt mulig det er nokk av anbefalinger rundt her, men ville gjerne ha en kommentar eller 2 på vidvinkel linsen jeg har sett meg ut.

Endret av ^aM^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg ville jeg heller kjøpt et zoom-objektiv som har en god vidvinkel, for eksempel:

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR DI-II LD Aspherical

Eller

Canon EF 17-40mm f/4L

17 mm fungerer fint for meg til landskap. 50mm som max zoom kommer til kort hvis du vil tett på ting som er et stykke unna, men fungerer fin fint til portretter.

Lenke til kommentar

Enig med Hoptikopter. Ville gått for Tamron 17-50 f2.8 først og heller sett an behovet. Har selv denne linsa på 400D og er meget fornøyd med det.

Personlig ville jeg ikke låst meg til en fisheye. Det er en artig effekt, men jeg ville heller brukt pengene på andre ting i første omgang.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det blir med garanti osv hvis jeg bestiller fra statene?

Bør gjerne spesifisere prisklassen litt bedre, 6000 er en vell litt drøy pris på en første gangslinse. Så hvis noen vet om en grei linse til rund 3000 så er jeg mer en happy med det.

Endret av ^aM^
Lenke til kommentar

Du skal så absolutt ikke kjøpe 15mm f/2.8.

Dette er et spesialobjektiv som forvrenger alt som er av linjer. Setter du det på f.eks en 5D blir det en fisheye i ordets rette betydning siden den da får en sysvinkel på ca 180 grader. Kan være artig til tider. Men på et crop-hus blir det bare tull.

Har du godt med grunker og skal ha en god vidvinkel på din 400d er det EF-S 10-22mm som gjelder (evt en tilsvarende fra Sigma/Tokina).

Ville anbefalt, i førstningen, å bruke pengene på en god normalzoom som du får anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...