Gå til innhold

Økonomi og forretningsjus på BI

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tanker om dette studiet? Jeg synes jus er veldig spennende, og jeg liker basic økonomi. Kan dette være noe da? Hva slags jobber kan jeg få? Inkasso, bank osv? Lønn? Dere o' store siviløkonomer kan la være å råde meg til å gå den veien, det er uaktuelt. Altfor mange drittfag på veien. Drømmen er heller ikke KPMG eller lignende og 1 mill i året. Men rundt 400 000 hadde vært ok :p

Endret av hypnose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar selv en "nisjeutdanning" hos BI, jeg går internasjonal markedsføring, men skal søke meg over på 2året på økonomi og it-ledelse neste år.

Jeg kan ikke noe om akkurat den utdanningen du har sett på, men det virker som om du får de basis økonomiske fagene og en god del jus. Jeg synes utdanningen ser god ut, MEN; hva synes arbeidsgivere? Jeg synes du bør ta kontakt med noen bedrifter å spørre de om de ville ansatt er person med en slik utdannelse. I tillegg bør du se hvilke andre reele alternvativer som finner, det nærmeste på BI er vel økonomi og adm.? Sammenlign de to for å se om begrunn hvorfor den ene er bedre enn den andre.

Personlig tror jeg økonomi og forretningsjus gir deg mange av de samme mulighetene som øk.adm siden du ikke blir advokat eller jurist. At du kan en del jus er vel og bra, men vil det være avgjørende for en arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

Takk for svar! =)

Øk. adm er for meg egentlig ikke et reelt alternativ, for det er nettopp jus-delen av økonomi og forretningsjus jeg tiltrekkes av. Dette har ikke øk. adm. Valget står mellom dette og det tradisjonelle jusstudiet.. Men 5 år med studier og deretter prøve å komme inn på et trangt arbeidsmarked er ikke så veldig motiverende.

Lenke til kommentar

Hvis det er jus delen du er int. i så vil jeg anbefale deg å studere jus. Rett og slett fordi det er økonomien som er det sentrale i utdanningen hos BI. Jusen du får er et lite tillegg, men i bunn og grunn er du jo økonom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha både jus og økonomi. Når jeg ser på fagplanen så ser det ut som det er like mye av begge deler. Det ser nesten ut som om det er mer jus faktisk. Hvilke steder kan det være aktuelt å få jobb med en slik utdanning?

Endret av hypnose
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er problemet. Jeg kan ikke se for meg noen steder som ansetter deg pga jusen du har, og det vel det du er mest int. i å jobbe med? Når du er går ut fra BI så er du en økonom, så du vil da kunne søke deg inn i stillinger som andre økonomer.

Om det er en jobb som du kan trenge ekstra med jus, så vil du selvsagt få et forsprang. Men i de fleste tilfeller tror jeg ikke det er tilfellet. Hvis du vil bli økonom, så studerer du på BI. Hvis du vil jobbe med jus, så studerer på UIO osv.

Personlig så vil jeg jobbe med økonomi, men vil ha IT fag da dette kan jeg gi meg et lite forsprang på jobber innen IT bransjen. Men i bunn og grunn så vil det være økonomi som er mitt hovedfelt. Jeg tok kontakt med enkelte bedrifter å spurte hva de synes om den type utdanning og hva de mente om BI generelt. Tilbakemeldingene jeg fikk var meget gode, så jeg tror jeg gjør et riktig valg nå. Jeg anbefaler at du prøver på det samme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...