Gå til innhold

Skjøt sønnens mobber - frikjent

Anbefalte innlegg

Han sa jo selv at han fikk panikk og skjøt guttene på nært hold, han sa ingenting om at han hadde bare tenkt å fyre av ett varselskudd.

Jeg har ikke sett at han har nevnt noe om intensjonen i det hele tatt. Det er også mulig at våpenet var lett tilgjengelig, og at han hentet våpenet først etter å ha fått panikk. Det forandrer uansett ikke noe, så lenge intensjonen ikke var å skyte dem når han var i tilregnelig tilstand.

Og jeg er ganske nysgjerrig på hvor grensen går mellom det å faktisk være utilregnelig mot det å være en som ikke klarer å kontrollere aggresjonen sin eller ha kontroll over seg selv og beherske seg..

Det er jeg selvfølgelig nysgjerrig på og, men det er nå fagmenn som vurderer dette og som man må stole på. I tillegg er man prinsippiellt uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trur ikke jeg skrev noen sted at det var nødverge. Jeg bare dro det med nødverge inn siden jeg syntes det er teit at en som forsvarer livet sitt med litt for kraftige midler ofte blir straffet mens en som dreper en annen når det ikke er nødverge ikke blir straffet.

Jeg ser fortsatt ikek sammenhengen. I det ene tilfellet er man helt bevisst på sine handlinger, mens man i det andre tilfellet ikke er det.

Jeg mener det er følelsenne. Følelsenne som kommer når hans handikapede søn blir mobbet, følelsenne som kommer når familjen får trusler, følelsenne av å ha dem truende uten for huset. Hadde ikke følelsenne tatt åverhånd så han ble utilregnelig det svartna eller hva en skal kalde det, så ville han ha skutt ett varselskudd og ikke henrettet personen.

Selvsagt er det følelser som er årsaken til utilregneligheten, men det er ikke følelser direkte på personen som du beskriver. Det er følelser som oppstår i situasjonen pga. press o.l. Dette skjedde i en ekstrem situasjon, ikke ved en tilfeldig forbipassering på gaten.

Selvsakt ville det kunne bli kalt hevn om han hadde blitt straffet. En fengselstraff kan umulig kunn være for og hindre gjentagelse. Hadde du likt at han som drepte og voldtok sønnen/dattra/broren/søstra di hadde gått fri siden det var null sjangse for gjentagelse. Det ville vertfal hjelpet meg og komme over mine smerter etter en sån hedelse om gjerningsmannen hadde fått en passende straff. Jeg hadde selvsakt ønsket han død, men fornuften min hadde godtatt en løsning som hadde vert mer allment akseptabel, enda jeg ville hatt USA straffer på han.

Man legger ikke hevn som grunnlag for en straff, men det er blant annet også en allmennpreventiv effekt ved straff. Altså at man avskrekker samfunnet fra å begå forbrytelser.

Det er i praksis umulig å påstå at man er utilregnelig i en voldtekt/drap kombinasjon, så det eksempelet er way off.

Han burde blitt lagt inn på et sykiatrisk sykehus for behandling, om han er for frisk til det så burde han få en liten fengselstraff. Uansett burde han bli påtvunget en del timer hos en sykolog(No han sikket har blitt, så lenge svennskenne ikke er så dumme som det sies).

Utilregnelighet er ikke grunnlag for tvangsinnleggelse, da det ikke er noe å behandle. Vi er alle i stand til utilregnelighet i gitte situasjoner hvis forholdene er riktige.

Jeg har vert borti personer som kan bli så sinna at de knapt husker hva dem har gjort i raseriet og har liten kontroll på hva dem gjør. Vil dem bli frikjet om dem dreper noen, eller blir det sykiatrisk?

Hvis man mister kontrollen for ingenting så har man et problem som trenger behandling. Da er tvangsinnleggelse absolutt en mulighet. Om straff ilegges i tillegg regner jeg med er avhengig av om personen selv var klar over problemet, men valgte å ikke ta hensyn til det.

Lenke til kommentar
Min etterpåklok-skap mener å tro det at ungdommene hadde løpt av bare å se hagla, han hadde ikke trengt å avfyre i det hele tatt... Jeg hater å høre om folk som skyter uten å "tenke seg om", selvom mannen var under press..

For en del år siden så var det nok at en trua med hagla så løp ungdommen.

I dag ser jeg heller for meg at de har "sett bløffen" og utfordra vel vitende om at det tørr han ikke.

Liker ikke at folk skyter jeg heller... men jeg ser heller at offeret kommer vel fra det enn overgriperne.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så gjorde han sikkert et godt strategisk trekk når han henrettet personen fremfor og skyte et varselskudd. Hadde han skutt et varselskudd hadde han sikkert fått en bot eller noen uker i fengsel siden han da tydlig ville være bevist når han skjøt i nærheten av ungdomen, men når han gikk ret bort og kjølig mordet personen kunne han sikkert få mer vekt bak argumentet om at han var utilregnlig. For hvem oppegående person ville gjort noe slikt.

Lenke til kommentar
Jeg er helt rysta over at mannen ble frikjent! Hva i all verden er galt oppi hodene til disse folka som har frikjent ham egentlig?

Det er sikkert tatt opp her før, men hvis trådstarter hadde tatt seg bryet å sette seg inn i saken, i steden for å henge seg opp i resultatet av en dom så hadde han nok sett annerledes på dette.

Synd at det ente slik for den gutten som ble skutt selvfølgelig, men spør du meg så viser denne saken at man faktisk ikke kan plage dritten ut av andre mennesker i lang tid uten risiko for eget velvære.

En hel lokalbefolkning forsto hvorfor mannen skjøt, det gjorde åpenbart retten også...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Så det er bedre at han drepte en 15 åring enn at han kanskje måtte sitte noen uker inne? nei, mord er aldri løsningen til det bedre..

Nå er det en gang slik at mannen ble frikjent...så han kan være med familien sin...

Så gjenstår det å se om trakasseringen er avsluttet... i tilfelle så var det faktisk en løsning til det bedre.

En person mistet livet... en familie fikk livet tilbake...

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått det rett så prøvde mannen flere ganger å gjøre ting på den lovlige måten. Men ser ikke ut som at politiet var til stor hjelp.

Så det lille jeg vet om saken gjør at jeg synes han gjorde det rette. Og mobberne fortjente det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt at folk forsvarer morderen her. Greit nok at offrene hadde mobbet sønnen hans over lenger tid, men overlagt drap som dette er er den verste handlingen uansett. Og har man begått overlagt drap fortjener man kun å henrettes uansett om ofrene begynte ved å mobbe morderens sønn.

Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje korfor folk forsvarar mobbarane. Sånn den gjengen oppførte seg so er eit dødsfall ein sannsynleg utgang før eller seinare. Enten i sjølvforsvar imot dei eller drept av den gjengen. Å sette seg i ein sånn posisjon er eit val, og ein kan ikkje late som om ein ikkje har forstått dette. (Som omtrent alle gjerningsmenn argumenterar. "Korleis skulle eg vite at væpna bankran med AG3 kunne føre til dødsfall? Dette var jo meint å vere så enkelt...")

For å vri på ein slik argumentasjon, korleis skulle faren vite at skudda vart dødelege? Hagle har avgrensa rekkevidde, det er mørkt og vanskeleg å bedømme avstand, adrenalinet pumper og det er ei forhistorie her som gjer ein meir oppkava enn godt er under skyting...

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt at folk forsvarer morderen her. Greit nok at offrene hadde mobbet sønnen hans over lenger tid, men overlagt drap som dette er er den verste handlingen uansett. Og har man begått overlagt drap fortjener man kun å henrettes uansett om ofrene begynte ved å mobbe morderens sønn.

Dette begynner å likne trådstarter sitt argument; som andre har spurt om før, hvorfor kaller du dette overlagt? vet du hva overlagt er for noe?

Han hadde da ikke trengt å skyte. Det er han som har begått den værste handlingen.

Og det vet du best, eller den som er utsatt for mobbing og forfølgningen, samt retten osv selvfølgelig?

Lenke til kommentar
Jeg for min del håper at saken, hvorenn tragisk utfallet ble, står som et eksempel på hvor langt folk faktisk kan bli drevet av mobbing. Det er bare så utrolig synd at personer som mobber aktivt antagelig ikke vil bry seg om det alikevel.

Denne saken skulle blitt brukt som eksempel i skolene på hvor galt det kan gå. Hadde kanskje ikke stoppet alle men muligens noen?

Lenke til kommentar
Han hadde da ikke trengt å skyte. Det er han som har begått den værste handlingen.

Feil, det er værre å trakassere og forfulge et [attpåtil psykisk utviklingshemmet] barn enn å forsvare seg selv.

På en annen side: Særriøst. Jeg har 0 medlidenhet for pøbler og mobbere som oppsøker folk i sitt eget hus og trenger dem opp i det siste hjørnet som de kan kalle sitt midt på natten. Han kunne gjerne ha skutt allesammen for min del.

Lenke til kommentar

Så dersom du i panikk tar en tilfeldig liggende jernstang og svinger over skallen til en av de i gjengen som angriper deg på Oslo S klokken 0300 om natta... og vedkommende ikke tåler den støyten... så skal vi bare gi deg ett nakkeskydd? For med overlagt tar du med alle grep i selvforsvar og panikk og slik ikke sant?

Dessuten, du hadde begått den verste handlingen her...de andre ville bare invalidisere deg litt...

Hvis du setter løpet av en ladd pistol i kjeften og trekker av, så skylder vi ikke på pistolen.

Dytter du noen nok, så dytter de tilbake tilslutt. Det er bare spørsmål om hvor lenge de venter og ved hvilken situasjon. Det å møte opp en gjeng midt på natten etter lang tids trakassering og hærverk og true de og politiet ikke har villet gjort jobben sin tidligere, så står du en en ganske ekstrem situasjon. De stilte seg selv foran løpet av den hagla og de gjorde eieren av den hagl svært "nervøs". De kunne like gjerne satt løpet i munnen og trekt av selv.

Mannen må leve med å ha tatt et ungt liv resten av sitt liv. Noen foreldre har mistet sin sønn. En familie har ventet i spenning på om de måtte belage seg på en stund uten sin mann/far. Det er hos disse min sympati ligger.

De ungdommene... pyttsann.. Folk som underholder seg selv på bekostning av andres ve og vel er expendable.

Pusher de for langt, så må de ta følgene også...noe en gjorde her.

Kan bare håpe at det fikk en slutt på trakasseringen, og i tilfelle vil jeg kalle det happy ending.

Så kan kanskje (som noen nevnte) bruke dette i undervisningsøyemed på skolen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...