Gå til innhold

Skjøt sønnens mobber - frikjent

Anbefalte innlegg

Når det står en gjeng på døra di om natta bevæpnet (selv om de ikke hadde skytevåpen)... Skal du gå ut å snakke de til fornuft?

Skal du prøve å bryte alle i bakken og få de til å gi seg?

Hadde jeg følt at min families helse hadde vært i fare, så hadde ikke de ungdommenes ve og vel betydd så veldig mye for å si det slik.

Enig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med at ein var utilregnelig i augeblikket, eller har psykiske problemer har eg ikkje heilt forstått. Han kan være ein stor fare for både seg sjølv og andre, er det tryggare å sleppe ein som klikker totalt og ikkje har peiling på kvifor enn ein som gjorde det med overlegg, fullt bevisst? Trudde det var like mykje å beskytte mot at sånt blir gjort igjen som å straffe vedkomande for ei handling.

Alle mennesker vil potensielt kunne bli mentalt utilregnelige. Utsatt for de "riktige" påkjenningene så kan man gjøre ting man ikke har helt kontroll på. Selv topptrente soldater opplever ofte å komme i situasjoner hvor de er utilregnelig i gjerningsøyeblikket, spesielt når de kommer hjem fra traumatiske opplevelser. Om man er blitt mobbet, trakkassert, forfulgt m.m så kan dette skje alle. Men det er ikke dermed sagt at alle skal sperres inne.

Såfremt samfunnet gjør jobben sin og denne mannen ikke blir utsatt for det samme som gjorde han utilregnelig så bør han være like trygg å omgås som deg og meg. Om fagpersonalet mener vedkommende er blitt så skadet mentalt at det er lettere for gjentagelse så vil man som regel sørge for at vedkommende får oppfølging og evt. sikring.

Med forbehold om at jeg forholder meg til den snevre informasjonen som er blitt presentert.

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker hele historien bak dette:

Mopedgjengen har i lengre tid plaget og trakassert ikke bare sønnen, men hele familien, inkludert drapstrusler. Familien hadde politianmeldt 17åringen , lederen for mopedgjengen hele 5 ganger, men ingenting hadde blitt gjort. Det hele spisset seg da gjengen kom opp på gården halv to om natta med en øks og banka på døra, ba de komme ut. Familien hadde ringt politiet og hadde de på tråden. Fare lada opp hagla og åpna døra.

Når han så mopedgjengen, så klikka han, nok er nok, han skøt først 15 åringen i armen, så skøt han 17 åringen for deretter skyte 15 åringen i brystet fra 1 meters hold.

Han ble dømt utilregnelig i gjerningsøyeblikket, 1 psykiater dømte han for frisk til å innlegges på mentalsykehus , mens den andre psykiateren sa han burde legges inn. Retten hadde inget valg enn å følge første anbefaling og mannen er fri.

For å si det slikt føler jeg virkelig for denne familien som har blitt mobbet så lenge av pøbelgjengen. Faren sitter der hjelpesløs med et invalid barn som blir forfulgt og trakkasert på lik linje med resten av familien. Gjengen blir politianmeldt flere ganger og handlingslammet som dem er, blir ingenting gjort. Når denne gjengen da banker på døren med øks i handen klokken 1:30 på natta og ber familien komme ut, så kan enhver av oss klikke. Faren føltes seg helt klart truet og overlevelsesinstinkte tar overtak og haglen gikk av.

Dere som er så rask til å dømme denne mannen, prøv å sett dere selv i hans sine sko.

Lenke til kommentar
Da hadde de nok løpt for livet! Noe to av dem ikke rakk..

De kunne sikkert rukket å overveie sine egne handlinger i forkant også. Ser ikke ut til at de fikk til det heller. They had it coming, som det så fagert heter.

Lenke til kommentar

i mitt hode er faktisk handlingen hans akseptabel... 15-17 åringer er så voksne at de bør skjønne bedre enn å gjentatte ganger oppsøke en enslig funksjonshemmet individ, bare for å mobbe å banke ham opp. Personer som menger seg opp i gjenger for å banke opp de aller svakeste i samfunnet vårt er overhodet bør overhodet ikke tollereres. Når dette attpåtill skjer gjentatte ganger blir det bygd opp en frustrasjon hos faren, han ble kraftig irritert og sto fremfor 3 altarnativer:

1. Gå ut der og starte en slosskamp alene mot en ungdomsgjeng, dårlig påfunn hadde sannsynligvis blitt grisebanket.

2. Ringe politiet, alle vet eller bør i alle fall vite at politiet i dag ikke gjør noe serlig med voldssaker, dette hadde ført til at ungdomsgjengen sener hadde oppsøkt ham igjenn. Hadde plitiet ankommt stedet hadde det sannsynligvis tatt over 30 minutter uansett og sønnen hadde vært grisebanka

3. Finne frem våpen, gå til krig.

For meg er den siste løsningen klart den beste i hans situasjon, hadde han derimot hatt flere personer utenom seg selv i nærheten som kunne være me han og banke dritten ut av gjengen hadde synspunktet mitt klart vært annerledes...

Ungdomsgjenger som kriger mot "de svake" bør i utgangspunktet få svi. Det at personen var mentalt ustabil styrker også grunnen til at han bør bli frikjent.

Lenke til kommentar

Hele opplegget med ”psykisk utilregnelig” og så videre er helt håpløst her.

Da er totalt irrelevant om mannen var utilregnelig eller ikke i skallen, det han gjorde var uansett riktig og lovelig. Han handlet i nødverge. Hvis noen som har trakassert deg i lengre tid dukker opp med en øks midt på natten utenfor hjemmet dit og ber deg komme ut, da har du full rett til å forsvare deg med alle midler for hånden. En øks er et våpen, han gjorde rett i å skyte på disse idiotene og de fikk som fortjent. Og jeg ser ikke noe galt med dette fra verken et moralsk eller juridisk ståsted, siden dette var selvforsvar.

Det tristeste med dette er politiets latterlige mangel på handling i og med at disse idiotene ikke hadde blitt arrestert fra før av.

Folk som går rundt i gjenger å angriper vanlige folk, og spesielt de som da angriper en svak og syk person burde sperres inne uansett, og blir de tatt i akten å forsøker å skade noen ser jeg ingen problemer med å bruke skarpladde våpen for å forhindre dem fra dette. Dette er ikke en vanlig voldssak, eller noe som kunne skjed alle eller et barslagsmål. De lager en halvveis organisert gruppering for å ta andre borgere, men kommer de i fengsel? Neida . . . .

Hva skjer med dumsnilt politi egentlig, fengslene er uansett hoteler … jaja

Lenke til kommentar

Det var ikke noe øks i hånden på de guttene da de kom den kvelden, det er feil! Jeg har ihvertfall bare fått med meg at det var en øks som ble plassert i døra en eller annen gang i løpet av trakasseringen, men ikke den kvelden da mannen skjøt guttene.

Jag är ju jägare och jag gick på instinkt. Man slänger upp bössan och skjuter. Det sitter ju i ryggmärgen, säger mannen i polisförhör. 50-åringen handlade i panik när han sköt en 15-åring till döds och skottskadade en 16-åring

Det guttene gjorde mot familien er utilgivelig, de skulle hatt en kjempestraff, ikke misforstå. Men allikevel er det noe som plager meg med at en gutt måtte bøte med livet.. De hadde ikke noenting på den gården å gjøre, men det er bare det at det plager meg at mannen ikke skjøt ett varselskudd istedet, men at han tok tak i hagla, ladet den, åpna døra og skjøt. Det var bare så uheldig og unødvendig.. Gutten trygla for livet sitt men han sikta rett på han på nært hold og fyrte av. Og det plager meg skikkelig.. men det er lite nytte i å være etterpåklok når jeg ikke har vært i hans situasjon.

Men dårlig symbolikk at han fikk hagla tilbake..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Har ikke mye sympati for at de folka som nå ligger i graven. Mener faren gjorde det rette.
Einig. Hadde det vore opp til meg, hadde det vore minstestraffa for mobbarar. Heldigvis er det ikkje opp til meg då :p
Lenke til kommentar

Hvis faren til han drepte en vakker dag møter han frikjente på gata og pluttselig uten forvarsel denger løs på han frikjente til trynet ike er til og kjenne igjen, og fortsetter og slå helt til noen stopper han enda han frikjente er død. Hvis det skjer, da burde vel han også bli frikjent siden følelsenne mot denne personen som hadde gjort dette mot sønnen hans og slapp unna med det tok helt overhånd så han ikke viste hva han gjorde. I prinsippet burde så broren til han frikjente også bli frikjent om han dreper faren til han drepte ungdomen i et tilsvarende øyeblikk.For meg virker det som blodhevn systemet er på inntåg igjen når folk får lov til og gjøre slike handlinger uten å måtte straffes for det. Han var ikke i noen livstruende situasjon når han drepte den ungdomen, så det er helt sykt at han slipper all straff.

"Hvis du ikke slutter å mobbe meg så sender jeg pappa for og drepe deg, han har lov til det!". Mobbing er grusomt, men en skal ikke kunne drepe dem, spesielt ikke når dem er så unge. Det er mange som oppfører seg helt idiotisk i ung alder, og 17 er fortsat en sån ung idiotisk alder for mange, for så og bli knakanes kjekke karer når de får noen år til på baken.

Han burde fått en straff for det drapet. Det hadde ikke behøvd og vært en stor straff, men en straff burde han fått. Det er jo helt på tryne at en som bruker unødvendig mye vold når han skal forsvare seg blir straffet men en som dreper en uten og forsvare seg går fri. Når en forsvarer seg burde en kunne bruke mye vold helt til en har fått overtaket, man veit jo aldri om personen kan dra frem en kniv eller en gønner.

Lenke til kommentar

Takk for at du misser hele poenget. Og vel så det. Det er ikke snakk om nødverge her, men utilregnelighet. Og det er ikke bare følelsene for personene som gjorde at han bikket over, men hele situasjonen.

Blodhevn er ikke mer akseptabelt etter denne saken enn det var før denne saken. Faktisk vil jeg påstå at blodhevn ville blitt mer akseptert hvis han hadde blitt straffet, siden det kun er hevn som kan være motivet for å straffe en som er utilregnelig.

Lenke til kommentar
Men så var det dette med å være utilregnelig da. Det er godt mulig at han bare hadde tenkt å skyte et varselskudd, men så bikket det over og han hadde hagla klar...

Han sa jo selv at han fikk panikk og skjøt guttene på nært hold, han sa ingenting om at han hadde bare tenkt å fyre av ett varselskudd.

Og jeg er ganske nysgjerrig på hvor grensen går mellom det å faktisk være utilregnelig mot det å være en som ikke klarer å kontrollere aggresjonen sin eller ha kontroll over seg selv og beherske seg..

Hvis jeg blir forbanna på noen, så skal jeg ødelegge noe verdifullt til den personen. Jeg trenger ikke ersatte det for da sier jeg bare "uff da, jeg var visst utilregnelig, synd for deg"

Lenke til kommentar
Takk for at du misser hele poenget. Og vel så det. Det er ikke snakk om nødverge her, men utilregnelighet. Og det er ikke bare følelsene for personene som gjorde at han bikket over, men hele situasjonen.

Blodhevn er ikke mer akseptabelt etter denne saken enn det var før denne saken. Faktisk vil jeg påstå at blodhevn ville blitt mer akseptert hvis han hadde blitt straffet, siden det kun er hevn som kan være motivet for å straffe en som er utilregnelig.

Trur ikke jeg skrev noen sted at det var nødverge. Jeg bare dro det med nødverge inn siden jeg syntes det er teit at en som forsvarer livet sitt med litt for kraftige midler ofte blir straffet mens en som dreper en annen når det ikke er nødverge ikke blir straffet.

Jeg mener det er følelsenne. Følelsenne som kommer når hans handikapede søn blir mobbet, følelsenne som kommer når familjen får trusler, følelsenne av å ha dem truende uten for huset. Hadde ikke følelsenne tatt åverhånd så han ble utilregnelig det svartna eller hva en skal kalde det, så ville han ha skutt ett varselskudd og ikke henrettet personen.

Selvsakt ville det kunne bli kalt hevn om han hadde blitt straffet. En fengselstraff kan umulig kunn være for og hindre gjentagelse. Hadde du likt at han som drepte og voldtok sønnen/dattra/broren/søstra di hadde gått fri siden det var null sjangse for gjentagelse. Det ville vertfal hjelpet meg og komme over mine smerter etter en sån hedelse om gjerningsmannen hadde fått en passende straff. Jeg hadde selvsakt ønsket han død, men fornuften min hadde godtatt en løsning som hadde vert mer allment akseptabel, enda jeg ville hatt USA straffer på han.

Han burde blitt lagt inn på et sykiatrisk sykehus for behandling, om han er for frisk til det så burde han få en liten fengselstraff. Uansett burde han bli påtvunget en del timer hos en sykolog(No han sikket har blitt, så lenge svennskenne ikke er så dumme som det sies).

Jeg har vert borti personer som kan bli så sinna at de knapt husker hva dem har gjort i raseriet og har liten kontroll på hva dem gjør. Vil dem bli frikjet om dem dreper noen, eller blir det sykiatrisk?

Er enig i at det å være utilregnelig i gjærnings øyeblikket kan være formildenne om omstendighetenne er korekte, men å bli helt frikjent er bare teit. Korter fengselstraff eller menn med hvite frakker, en av de to.

Lenke til kommentar
Det tristeste med dette er politiets latterlige mangel på handling i og med at disse idiotene ikke hadde blitt arrestert fra før av.

Og hva skal en gjøre... en prøver å få orden på ting den lovlige måten, politiet gir f... da blir det på en måte litt opp til deg selv og ordne opp. Da skal det mindre til før panikk og raseri tar overhånd..

Det guttene gjorde mot familien er utilgivelig, de skulle hatt en kjempestraff, ikke misforstå. Men allikevel er det noe som plager meg med at en gutt måtte bøte med livet.. De hadde ikke noenting på den gården å gjøre, men det er bare det at det plager meg at mannen ikke skjøt ett varselskudd istedet, men at han tok tak i hagla, ladet den, åpna døra og skjøt. Det var bare så uheldig og unødvendig.. Gutten trygla for livet sitt men han sikta rett på han på nært hold og fyrte av. Og det plager meg skikkelig.. men det er lite nytte i å være etterpåklok når jeg ikke har vært i hans situasjon.

Men dårlig symbolikk at han fikk hagla tilbake..

Eneste jeg er enig i her er at det kanskje klinger litt dårlig å gi ham bøssa tilbake.

Hvis jeg dytter deg og dytter deg og dytter deg... lenge nok... så er det noe sent for meg å trygle når du tar igjen.

Med hvilke metoder du tar igjen vil vel avgjøres litt på hvor hardt jeg har dyttet deg, hvor lenge jeg har dyttet deg og hvor mye du har latt raseri bygd seg opp.

Min sympati ligger til familien som ble plaget, inkludert mannen og foreldrene til de som ble drept.

Mennesker som nærmest systematisk plager andre mennesker på det groveste for egen underholdning er uansett ikke noe jeg er så keen på skal gå løs.

Selvsakt ville det kunne bli kalt hevn om han hadde blitt straffet. En fengselstraff kan umulig kunn være for og hindre gjentagelse. Hadde du likt at han som drepte og voldtok sønnen/dattra/broren/søstra di hadde gått fri siden det var null sjangse for gjentagelse. Det ville vertfal hjelpet meg og komme over mine smerter etter en sån hedelse om gjerningsmannen hadde fått en passende straff. Jeg hadde selvsakt ønsket han død, men fornuften min hadde godtatt en løsning som hadde vert mer allment akseptabel, enda jeg ville hatt USA straffer på han.

Dersom du får barn som bruker sin fritid på å plage andre med vold og herværk i slik grad at barnet ditt blir drept i nødverge eller panikk... så synes jeg det er forkastelig å straffe offeret for å trøste deg. Merk at det er den plagede familien jeg kaller offer her... ikke ungdommene.

Det er tross alt ungdommene som har dratt dette på seg. Jeg er temmelig sikker på at familien ikke har bedt om å bli trakassert.

Sammenligningen er helt på vidda da... det er sjelden noen voldtar i panikk og nødverge.

Lenke til kommentar
Eneste jeg er enig i her er at det kanskje klinger litt dårlig å gi ham bøssa tilbake.

Hvis jeg dytter deg og dytter deg og dytter deg... lenge nok... så er det noe sent for meg å trygle når du tar igjen.

Med hvilke metoder du tar igjen vil vel avgjøres litt på hvor hardt jeg har dyttet deg, hvor lenge jeg har dyttet deg og hvor mye du har latt raseri bygd seg opp.

Min sympati ligger til familien som ble plaget, inkludert mannen og foreldrene til de som ble drept.

Mennesker som nærmest systematisk plager andre mennesker på det groveste for egen underholdning er uansett ikke noe jeg er så keen på skal gå løs.

Ja det er helt utrolig at noen kan gjøre noe sånt mot en familie, og tenåringer har ofte en tendens til å handle på impuls og de er sterkere i gjenger. Men når det kommer til drt at en ungdomsgjeng står på døra di og du tar tak i hagla, åpner døra og skyter "villt rundt deg" som jeg nesten ser for meg at mannen gjorde, så er det noe i meg som mener at det var en fryktelig feil. Selv om han har gjennomgått mye pga de idiotene.

Min etterpåklok-skap mener å tro det at ungdommene hadde løpt av bare å se hagla, han hadde ikke trengt å avfyre i det hele tatt... Jeg hater å høre om folk som skyter uten å "tenke seg om", selvom mannen var under press..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...