Gå til innhold

Dama har fått frastjålet tlf. Found IT?

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg slik at dama mi og mange andre jenter fikk frastjålet verdisaker under gymmen i dag. Kjæresten min fikk bla frastjålet tlf.

Har låst abonnementet, saken er også anmeldt. for å få tlf helt låst.

Men så tenkte jeg at det er jo pokker ikke noe problem å ta ut memory sticken og stappe den i datan, så har du alle bildene og videoene.

Det er dette vi er litt engstelige. Som mange andre kjærestepar, så vi også våre bilder som ikke alle skal ha tak i.

Jeg ringte til Netcom, og jeg fikk et nr og et navn som skulle drive med sporing og slikt. "Found IT" kalte hun det. Jeg prøvde nr men det var ikke i bruk, jeg har søkt etter de på nettet men finner ikke noe til hjelp.

Jeg vil virkelig ha tilbake denne tlf til ho, så jeg lurte på om det er noen som vet om noen som driver med en form for sporing, for netcom gjorde nemlig ikke det lenger.

Eller har hørt om Found IT ?

All hjelp settes pris på.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri hørt om Found IT.

Netcom kan i teorien spore den, men kun på oppfordring fra politiet. Uansett vil den bli sperret for bruk, men minnekortet kan fint tappes for informasjon. Pass bedre på å ikke ha private bilder liggende på noe som lett kan forsvinne. Eventuelt få en telefon hvor dette kan beskyttes med passord eller en form for kryptering.

Lenke til kommentar

Ja, takk jeg er fullt klar over det. Men gjort er gjort.

Leste om ett program "SimWatcher" (?) men det fungerte bare på Symbian. Finnes det noe liknende til sony ericsson?

Altså et program man legger inn på forhånd, om da tlf blir stjelt, så vil tlf sende en mld til oppgitt nr om tlf nr på det nye sim kortet som har blitt satt i ?

Lenke til kommentar
Hei.

Det har seg slik at dama mi og mange andre jenter fikk frastjålet verdisaker under gymmen i dag. Kjæresten min fikk bla frastjålet tlf.

Har låst abonnementet, saken er også anmeldt. for å få tlf helt låst.

Men så tenkte jeg at det er jo pokker ikke noe problem å ta ut memory sticken og stappe den i datan, så har du alle bildene og videoene.

Det er dette vi er litt engstelige. Som mange andre kjærestepar, så vi også våre bilder som ikke alle skal ha tak i.

Jeg ringte til Netcom, og jeg fikk et nr og et navn som skulle drive med sporing og slikt. "Found IT" kalte hun det. Jeg prøvde nr men det var ikke i bruk, jeg har søkt etter de på nettet men finner ikke noe til hjelp.

Jeg vil virkelig ha tilbake denne tlf til ho, så jeg lurte på om det er noen som vet om noen som driver med en form for sporing, for netcom gjorde nemlig ikke det lenger.

Eller har hørt om Found IT ?

All hjelp settes pris på.

Takk :)

www.mbuddy.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, takk jeg er fullt klar over det. Men gjort er gjort.

Leste om ett program "SimWatcher" (?) men det fungerte bare på Symbian. Finnes det noe liknende til sony ericsson?

Altså et program man legger inn på forhånd, om da tlf blir stjelt, så vil tlf sende en mld til oppgitt nr om tlf nr på det nye sim kortet som har blitt satt i ?

Har ikke sett det programmet annet enn til Symbian telefoner. Men en hard reset av telefonen stopper dette.

Flere Samsung telefoner kommer også med denne funksjonen.

Ellers kan man på flere telefoner låse telefonen til det SIM-kortet som sitter i telefonen. Setter man inn et annet trenger man en sikkerhets-kode.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Jeg var vel ikke ute etter en reset av tlf, da dette blir vanskelig når tlf allerde er stjålet.

Skulle ha fantes en "remote format" funksjon syns jeg :hmm:

Vet det.

Det jeg mente var at en hard reset stopper dette programmet fra og sende deg en SMS om hvem som har telefonen din. Så det er ikke noe sånn kjempte sikkerthet bak dette programmet. (Men de mister jo også all data på telefonen også ja..)

Lenke til kommentar
Jeg var vel ikke ute etter en reset av tlf, da dette blir vanskelig når tlf allerde er stjålet.

Skulle ha fantes en "remote format" funksjon syns jeg :hmm:

Vet det.

Det jeg mente var at en hard reset stopper dette programmet fra og sende deg en SMS om hvem som har telefonen din. Så det er ikke noe sånn kjempte sikkerthet bak dette programmet. (Men de mister jo også all data på telefonen også ja..)

Men ikke på minnekortet ;)

Sur situasjon. Og selv om det egentlig er en selvfølge, så har eg heller aldri tenkt på dette med minnekortet ved tyveri.

Men eg har sett at det finnes en del systemer for dette med å kunne styre enheter og endre konfigurasjon via mobilnettet. Eg har ikke så mye erfaring innen området, og det kan være eg tar feil. Men uansett så kunne jo en slik tjeneste vært noe å tilby privatkunder?

Lenke til kommentar
Men eg har sett at det finnes en del systemer for dette med å kunne styre enheter og endre konfigurasjon via mobilnettet. Eg har ikke så mye erfaring innen området, og det kan være eg tar feil. Men uansett så kunne jo en slik tjeneste vært noe å tilby privatkunder?

Jeg kan styre f.eks pc-en med mobilen.. men ikke andre veien tror jeg. :hmm:

Hmm..

Definer 'spores'.

Sånn jeg tenker, á la cirka adresse, kommer ann på hvor mange antenner i nærområdet. Og det pleier å være endel, har ihvertfall én ca hver 30 meter i den lille bygda vår

Ja, det skal gå det, noen som vet hvor nøyaktig de får det?

..

Mobilen kan jo spores egentlig den å, ellers, operatørene kan vel også se hvem telefoner som er koblet på nettet dems.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Hvis du drar innom forhandleren der du kjøpte telefonen, vil du få utlevert IMEI-nr på telefonen (de plikter til å oppbevare dem)

Deretter drar du til politiet, som kan sende en forespørsel til operatøren, som igjen kan prøve å spore opp telefonen.

Lenke til kommentar
de plikter til å oppbevare dem

Hvor står det at de er pliktige til å oppbevare Imei? Du som kunde bør derimot ta vare på kjøpskvitteringen.

Enkelte forhandlere har ikke det store kunderegisteret. De oppbevarer ikke data om hvem som har kjøpt telefonene. Synes det er helt greit jeg. Så har de som er allergiske mot dataregistere også en plass å handle mobiltelefon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hmm..

Definer 'spores'.

Sånn jeg tenker, á la cirka adresse, kommer ann på hvor mange antenner i nærområdet. Og det pleier å være endel, har ihvertfall én ca hver 30 meter i den lille bygda vår

Det er bare politiet (evt. andre nødetater) som kan sette i gang en sporingsprosess. Operatørene kan ikke gjøre det før de får en forespørsel fra politiet. Tror også politiet trenger rettskjennelse for å gjøre det (med unntak av nødsituasjoner), noe som betyr papirarbeid. Derfor skal det noe mer enn at du "har noen bilder du helst ikke vil at andre skal ha tak i" for at politiet gidder å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Ja, det skal gå det, noen som vet hvor nøyaktig de får det?

..

Mobilen kan jo spores egentlig den å, ellers, operatørene kan vel også se hvem telefoner som er koblet på nettet dems.

ved hjelp av god gammel triangulering.

nå er ikke jeg noe ekspert på emnet, men slik jeg har forstått det så gjøres det ved at antennene måler signalstyrken, og dermed er det en smal sak å rekne ut avstanden.

Men antennene kan bare registrere styrken, ikke hvor den kommer fra, så derfor må man ha minst 2 antenner for å kunne beregne seg frem til hvor signalet kommer fra.

Dess flere antenner dess fortere kan en lokalisere, i dette tilfellet, mobilen. Samt det blir lettere å presisere nøyaktig hvor den er.

Edit: leste feil >_>

Endret av Leken
Lenke til kommentar
ved hjelp av god gammel triangulering.

nå er ikke jeg noe ekspert på emnet, men slik jeg har forstått det så gjøres det ved at antennene måler signalstyrken, og dermed er det en smal sak å rekne ut avstanden.

Men antennene kan bare registrere styrken, ikke hvor den kommer fra, så derfor må man ha minst 2 antenner for å kunne beregne seg frem til hvor signalet kommer fra.

Dess flere antenner dess fortere kan en lokalisere, i dette tilfellet, mobilen. Samt det blir lettere å presisere nøyaktig hvor den er.

Pressisererrr litt jeg.

De fleste celler dekker ikke 360 grader. Vanligvis dekker de ca 120 grader, så selv en celle vil gi et rimelig presist resultat. Ca avstand beregnes av TA (timing advance). Da vet man at du befinner deg innenfor et kakediagrammet på 120 grader i en omtrentelig avstand.

Flere celler enn 3 gir ikke hurtigere lokalisering og er ikke mer presist. Telefonen er bare i kontakt med selve cellen du er koblet til samt to celler (eller er det 3?) som cellen du er koblet til oppgir som sine nærmeste naboer. Årsaken til at trianguleringen er mer presist i bystrøk enn på landet er fordi cellene har langt kortere rekkevidde, ikke at det finnes mange av dem.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...